sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt Serie III projekt (18-07-2010 13:18:06)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj
Hej Jens.
Det her med at "turbo-kastrere" en 200 tdi og så mene at den er "indenfor grænsen" er efter min mening ikke nogen god (lovlig) idé. Skal reglerne holdes skal den motor (originalt) der ilægges ikke øge effekten med mere end 20% og så går det desværre ikke med en 200 tdi - uanset hvad du så gør ved den, synsmæssigt er den stadig over limit. Dette skal måles ud fra den originale motor og ikke hvad man efter en eller anden ombygning, så følgende mener at den yder.
På samme måde kan man jo heller ikke lægge en V8´er i en før 4 cyl benziner og så pille et par tændrørskabler eller tre af V8´eren imens man kører til syn, fordi den så kun yder halvdelen "så er den nok indenfor grænsen".
Nok er ikke iorden, det skal kunne dokumenteres ved fabrikantens dokumenter. Det er originalmotoren der gælder hvis synsmanden skal overholde reglerne. Det er muligt de er ændret siden så jeg ikke er opdateret, men det er ihvertfald sådan jeg husker dem.
Selvom vi kunne være helt enige i at en 200 tdi med eller måske uden turbo - er det helt rigtige til sådan en tøs, så mener jeg du kan blive fanget i noget kedeligt afgiftsroderi og mere til, hvis det hele går op i regler og emsighed. Tag en snak med det pågældende synssted først når du har dit projekt klar, inden du ombygger.
Mvh Benno