Forvirringen breder sig.
Din bil har et 24V elsystem. Der er ingen dele af det der kører på 12V og derfor skal alt incl. batteriet også være på 24V.
Et batteri er opbygget af celler der hver har en spænding på 2V. Når man serieforbinder dem "skubber" de hver i sær på hinanden og giver tilsammen en højere spænding.
De mest almindelige batterier består af 6 celler i en kasse der kaldes et 12V batteri.
For at få 24V kan man så sætte to 12V batterier i serie så de "skubber" på hinanden og giver 24V og danner et stort batteri.
På nogen busser og lastbiler hvor man har brug for et rigtigt stort 24V batteri, vælger man nogen gange at bruge fire 6V batterier i serie, da 6V batterier kan fås med meget store kapaciteter (størrelsen på cellerne).
En celle er altså lidt ligesom en cylinder i din motor, den bidrager til kraften og sætter du flere sammen får du flere hestekræfter.
På samme måde som hver cylinder i bilen helst skal yde lige stor kraft for ikke at belaste motoren skadeligt, skal dine celler i batterierne også helst oplades og aflades ligeligt.
Det er ikke så slemt at aflade en række celler i et samlet batteri. (som f.eks. når du tager strøm fra seks celler til 12V).
Problemet er når de skal oplades. Så bliver du nødt til at oplade hele batteriet på en gang med din 24V generator.
På et tidspunkt er den del af dit batteri du ikke har taget strøm fra opladet, men resten er ikke.
Der kan ske to ting nu alt afhængigt af hvordan din laderegulator i bilen er bygget.
Enten fortsætter den med at lade til alle cellerne er fuldt opladede, eller også stopper den med at lade.
Begge dele er lige skadelige. Enten overoplades nogen af cellerne eller også oplades de aldrig helt.
En meget uheldig situation uanset hvad.
http://i1187.photobucket.com/albums/z390/Jens_Sigurdson/omformer.gifJeg har med mine ubehjælpsom streg, lavet et grunddiagram til dig (herover). Hvis du vil kan du indskyde afbrydere i serie med sikringerne også. Placeringen af sikringer skal være sådan at hvis en ledning slides over så vil sikringen brænde af. Dvs. at sikringen til omformeren skal sidde så tæt på batteriet som muligt og sikringen fra omformeren, skal sidde så tæt på den som muligt.
Hilsen
Jens