125457:
sv: sv: sv: sv: Leje i diff. (02-08-2012 11:55:30) (svar på
125456)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 217.198.219.34)
Hej Paw
Under nødreparation i udlandet skiftede jeg inderste ring og rulledelen uden at skifte yderste ring i et hjulleje på en Range Rover jeg havde (samme lejetype som spidshjulet). Efter flere år kom jeg til at tænke på reparationen igen, og ved næste adskillelse af navet tilså jeg lejerne, og kunne ikke se mere eller mindre slid end hvad der normalt er at forvente. Så selvom jeg er principiel enig med Schneidereit, så har jeg også erfaret, at det er muligt at lave en rimelig løsning uden at skifte inderste ring. Alternativet er, at du skal have diffet skilt ad og have justeret krone-spidshjul igen, og medmindre du er meget ferm på fingrene, så er det altså specialistjob at få det til at køre optimalt igen. Så stod jeg i din situation, så ville jeg forsøge med din foreslåede løsning, selvom det muligvis ikke er det totalt optimale. Men den helt rigtige løsning vil selvfølgelig være også at skifte inderringen.
Yderringen kan iøvrigt trækkes ud med en specialaftrækker, som griber fast i kanten udefra. Hvis du kan komme til sådan en, så er ekstraarbejdet ved at skifte yderringen ikke ret stort, og bør gøres.