tilbage

Land Rover Forum  

Index
125450: Leje i diff. (02-08-2012 08:22:36)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej.

Har fået lidt slør i lejet, hvor kardan går ind i diffen.

Har skilt den ad, og den inderste del af lejet, med rullerne, er jo let at tage ud, uden at splitte det hele ad.

Selve den yderste lejering virker noget svære at komme til udefra. Kan ikke umiddelbart mærke nogle slidmærker, så overvejer at bibeholde denne del af lejet, og så bare skifte inderdelen.
Ved godt at det er fusk, men gider ikke skille mere end højst nødvendigt, og hvis man så shimser det om, så burde det vel holde mange kilometer.

Har nogen været ude i det samme ??

1270
Paw
Index
125451: sv: Leje i diff. (02-08-2012 08:48:47) (svar på 125450)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.187.255)
Hej Paw og tak for sidst til Ladus. Det du vil gøre er en absolut nødløsning ude i felten. Problemet med lejerne er at de ikke er 100% ens. Og det nye leje vil højestsansynlig ikke træde rigtig i den gamle leje skål... Selvom det er et lille projekt ville jeg få skiftet alle lejer i differentialet... Det tager jo ikke mere end en times tid når differentialet er ude..

Mvh Rasmus
Index
125453: sv: sv: Leje i diff. (02-08-2012 09:09:06) (svar på 125451)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Tak i lige måde :-)

Mener du, helt seriøst, at et serieproduveret leje, til 50,- i udsalg, skulle være individuelt tilpasset ??

1270
Paw
Index
125456: sv: sv: sv: Leje i diff. (02-08-2012 11:14:19) (svar på 125453)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.186.65)
Jeg mener at selv om de er masse produceret er der stadig forskel i dens tolerance . Nok ikke meget men alligevel. 0.005MY er nok til de ikke køre ordentlig 100% så ja. Det det samme når du shimser lejer op i diffet til spidshjulet. Selvom det var samme producent som sidst skulle der shims af på da jeg lavede mine nye differ med forstærkede kron spidshjul... Simpelthen fordi man ikke kan holde nøjagtig samme tolerance hele vejen igennem...
Index
125457: sv: sv: sv: sv: Leje i diff. (02-08-2012 11:55:30) (svar på 125456)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Hej Paw
Under nødreparation i udlandet skiftede jeg inderste ring og rulledelen uden at skifte yderste ring i et hjulleje på en Range Rover jeg havde (samme lejetype som spidshjulet). Efter flere år kom jeg til at tænke på reparationen igen, og ved næste adskillelse af navet tilså jeg lejerne, og kunne ikke se mere eller mindre slid end hvad der normalt er at forvente. Så selvom jeg er principiel enig med Schneidereit, så har jeg også erfaret, at det er muligt at lave en rimelig løsning uden at skifte inderste ring. Alternativet er, at du skal have diffet skilt ad og have justeret krone-spidshjul igen, og medmindre du er meget ferm på fingrene, så er det altså specialistjob at få det til at køre optimalt igen. Så stod jeg i din situation, så ville jeg forsøge med din foreslåede løsning, selvom det muligvis ikke er det totalt optimale. Men den helt rigtige løsning vil selvfølgelig være også at skifte inderringen.
Yderringen kan iøvrigt trækkes ud med en specialaftrækker, som griber fast i kanten udefra. Hvis du kan komme til sådan en, så er ekstraarbejdet ved at skifte yderringen ikke ret stort, og bør gøres.
Index
125460: sv: sv: sv: sv: sv: Leje i diff. (02-08-2012 14:58:55) (svar på 125457)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Jeg HAR sådan en aftrækker, men der er kun et skud i bøssen.
Kan man ikke få det ud med denne, er der ingen vej tilbage, når først man har prøvet.
Så kommer der med garanti grater i lejeskålen...

Og jeg gider sgu ikke skille mere end nødvendigt. SÅ mange kilometer kører den ikke om året.

1270
Paw