tilbage

Land Rover Forum  

103922: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (31-10-2010 15:25:42)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
min 3,9L Disco vil bare ikke starte, har fundet ud af den ikke få benzin, (benzinpumpen køre slet ikke) den går i gang hvis den får startgas, har haft byttet benzinpumpens relæ ud med andet virkbart relæ uden held, stadig ingen summen bagfra i bilen, har taget låget af om til pumpen og der sidder et meget fint 4 polet multistik hvor der kun er meget svag strøm i den ene pol, de 3 andre forbliver helt døde ved tænding.

Bilen er eftermonteret med LR eget alarm system den med brikken i nøgleringen og startspærre funktion (har min anelse om fejlen kan ligge her eller i den anden startspærre "key transponderen")

Har haft taget minus af i 25 min. uden held.
Har prøvet nøglen i døren metoden stadig uden held.

De venligste søndags-hilsner René
103959: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (31-10-2010 17:45:03) (svar på 103922)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.137.25)
Uhauhauha Rene, der er mange parametre der skal være på plads og i orden med sådan noget nymodens eletronik.
Styrebox def. sikring gået, får benzinpumperelæ strøm, sender relæet styrestrøm videre til pumpe, virker pumpe,
stelforb. til pumpe? ECUen, den elektroniske styrebox til hele molevitten er ofte skurken, da den ikke kan lide fugt.
103964: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (31-10-2010 18:15:39) (svar på 103959)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
Hej Verner, vi starter lige med det sikre for at få det ud af verden, sikringer er ikke gået, relæsokkelen til benzinpumpen får en permenent strøm hele tiden, og får så yderliger strøm på 2 ben mere med tænding, dog skal det nok lige siges at jeg ikke kan høre relæ klikken når jeg tar sikringen eller sætter den i igen!
Om pumpen virker vides ikke helt, da jeg ikke ved hvilke ben den skal ha lidt strøm på, og hvilke ben som er stel, jeg har en grøn, to sorte og en gul/brun lednig til den pumpe, men ved når jeg tar stikket fra siger den der ike er mere brændstof tilbage så satser på den ledning der er lidt strøm på nok er til det?
så ingen styrestrøm til pumpen desværre...


Defekt styrebox ved jeg nu ikke lige om jeg kan lide, lyder ikke helt billigt!! smiler
103975: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (31-10-2010 18:53:37) (svar på 103964)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.189.105)
Hej René!
I motorrummets højre side, i kørselsretningen, sidder der på torpedoen en sort rund kontakt, ca. 4 cm i diameter. det er en inertikontakt der skal slå bensinpumpen fra i tilfælde af man bliver indblandet i et uheld, så evt. brand omkring køretøjet ikke får yderligere næring. Den kan resettes ved at trykke midt på den.
Go´ fornøjelse
Claus. Osse Disco1 V8 EFI 96.
----------
103995: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (31-10-2010 19:57:53) (svar på 103975)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
Hej Claus, takker for varet men desværre heller ingen held der.....
104030: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (31-10-2010 22:11:12) (svar på 103922)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Du må måle spændingen på relæet (30+87), og så måle forsyningsspændingen på pumpen. Hvis de to ikke er nogenlunde ens, så har du en afbrudt/dårlig forbindelse til pumpen. Du skal dog sikre dig at der er direkte forbindelse fra relæ til pumpe. Kender ikke de V8 EFI så godt, men nogle biler kører med reduceret spænding (mindre end 12 volt) til brændstofpumpen.
Du skal også have en stel i stikket til pumpen. De andre er sikkert brændstofmåler.
Når du måler spænding ude ved pumpen, så mål i forhold til stel i stikket og også i forhold til stel på bilen. Blot for at tjekke at stelforbindelsen er ok.
104102: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (01-11-2010 06:50:59) (svar på 104030)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Hej

Når du skal fejlsøge på 3.9 EFI er du nødt til at gå systematisk til værk, da der er flere dele der kan drille.

Få at få motorens opstart på plads, foregår det på følgende måde:
1. når der kommer tænding på bilen starter benzin pumpen og pumper tryk på systemet, dette tager ca 4-5 sek. Motoren vil ikke starte før der er tryk på efi-systemet.
2. når trykket på efi'en er 2,8 bar, slukker brændstofpumpen
3. du drejer nøglen og motoren springer igang
4. ECU'en registrer at motoren kører, og tænder for brændstofpumpen igen.

Hvis jeg var dig og skal finde fejlen, vil jeg starte med brændstofpumpen.
Kommer der nogen lyd når du drejer nøglen ?
hvis ikke - træk en direkte + ledning til pumpen (jeg mener at det er grøn ledning der er plus til pumpen, men er ikke sikker)træk evt. ny/midlertidig stelledning så du er sikker på der er strøm.

Hvis ikke pumpen kører, ja så er det her fejlen er. Hvis ikke motoren starter når du får pumpen til at kører, så poster du et nyt indlæg, for så skal vi lede andre steder.

Hvis pumpen kører når den får direkte strøm, så har du en fejl et eller andet sted i dine ledninger/relæer, og er nødt til at søge dig baglæns igennem dem.

Ring evt. hvis du ikke forstå min skriblerier
Struntze
22550843
104115: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (01-11-2010 08:44:37) (svar på 104102)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
Hej Peter det var ikke den grønne men den anden ;)
nej pumpen køre ikke når jeg drejer nøglen,den grønne ledning er til måleren og den virker fint med de 5-7V den får.


Pumpen køre fint når jeg tar direkte strøm på den og har målt stikket endnu en gang men der kommer inge strøm ud i det dog er stel i stikket super fin,

derud over har jeg målt mit relæ igennem og sokkel uden relæ
på relæet er med tending er der strøm på 30 + 87
på sokkel uden relæ med tænding er der strøm på 30 + 86
og på sokkel uden tænding er der strøm på 30.
Dog er ingen af de ledninger der er på min relæsokkel magen til dem jeg har omme ved pumpen!
104200: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (01-11-2010 22:27:09) (svar på 104115)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Kan du følge ledningen fra ben 87 om til pumpen ? Det lyder som om der er et brud et sted. Der sidder måske et samlefelt et sted undervejs, som kan være en boks (fyldt med vand??).
Prøv evt.at trække en ledning fra ben 87, og til pumpen. Se om bilen kører.
104201: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (01-11-2010 22:31:24) (svar på 104115)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Har du stel på 85 i soklen ? Tjek med belastning på ved eks. at måle med multimeter mellem 30 og 85 samtidig med at du sætter en H4 pære på samme ben. Hvis spændingen falder mærkbart (til under 10 volt), så er der en dårlig forbindelse til soklen.
Men jeg tror nu stadig du skal kigge på ledningsvejen om til pumpen. Nogen der har et diagram ?
104204: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (01-11-2010 23:33:38) (svar på 104201)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Er en Disco I ikke - stort set - en "nedgraderet" RRC? 3,9 Efi Motoren er ihvertfald den samme, og så vidt jeg husker bruger de første modeller da også 14 CUX indsprøjtningen fra Lucas (delvist baseret på Bosch Motronic).
I så fald (og kun i så fald...) findes diagrammet her:
http://www.muddyoval.com/articles/manuals/rrm_fuel_injection.pdf

RRC hilsen
Bo
104206: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (01-11-2010 23:49:05) (svar på 104204)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
Hej Bo, det er stadig en 3,9 Efi der sidder i min disco, det er 2. udgaven af disco 1 jeg har, med hensyn til ledningnettet er der en del forskel så skal lige ha set hvor meget jeg kan bruge fra det men takker da kan være det bliver en stor hjælp ;)
104282: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (03-11-2010 15:48:15) (svar på 104204)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.141.157)
Dagens drillepind- "Hvordan får relæ 21 og 22 strøm?"
Batteriledn. - konstantstrøm er N = brun ledn.


104283: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (03-11-2010 16:07:19) (svar på 104282)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
ike siker på jeg helt forstår hvad du mener Verner? men den får strøm hele tiden både med tænding og uden tænding men relæ 21 er ikke brun, men hvid/lila, og relæ 22 er brun/grøn. og den går på klemme 30 på begge relæer

104284: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (03-11-2010 16:25:00) (svar på 104283)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.141.157)
Måske knapt tiden til spøg, men der en fejl i diagrammet Bo har lagt på, N er brun og konstantstrøm. Relæ 21 og 22 er ikke forbundet til batteri og er dermed "døde" Det er ikke Bo`s skyld, sådan er det også i min Haynes.
104205: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (01-11-2010 23:34:43) (svar på 104201)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
hej Stefan, jeg har kun stel på 85 når jeg sæter tænding på og den forsvinder efter nogle få sekunder? har fulgt de ledninger jeg formoder er fra benzinpumpen op til det bundt ledninger som går ind lige ved ratstammen (modsatte side hvor relæet sidder) men ved endnu ikke hvor de gå hen da det er et meget tygt bundt ledninger, og grunden til jeg formoder er at de ledninger jeg har fundet er noget tyggere og kun 2 stk sorte (måske isolering) som de eneste der går ud fra tanken i toppen, fik også kigget efter de ledninger som er ved pumpen der er 2 sorte, 1 grøn og 1 hvid/lilla ledning...

så ja et diagram over hvor de forsvinder hen ville være super
104239: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (02-11-2010 19:25:06) (svar på 104205)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Hvis det diagram som Bo har linket til, også passer på din bil, så sidder der en sikring og en inerti kontakt, samt et stik mellem relæ og pumpe.
Du er nødt til at følge strømmen til de komponenter og se hvor det går galt.
Det ser ud som om relæet for både klemme 85 og 86 fra styreenheden.
Hvis du anstyrer relæet ved at frakoble ledningerne op til styreenheden og samtidig give + på ben 30 og stel på ben 85, kører bilen så ? Hvis JA så fejler forbindelsen ud til pumpen ikke noget.
Hvis NEJ, så er det fra relæ til pumpe fejlen ligger.
104246: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (02-11-2010 20:45:37) (svar på 104239)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
det må siges at være et stort NEJ så det er en fejl mellem relæ og pumpen :-/ hvis jeg da har gjort det rigtigt :-S Men holder stadig på det er der fejlen ligger som jeg har gjort hele tiden da pumpen ikke får noget strøm!
Og med hensyn til kontakten, det er den som sidder på torpedokanalen ved siden af sprintlervæskebeholderen, i følge Haynes :-D og den ene ledning har negativ 12V og den anden har 0V, ingen af dem er stel! og kan stadig ikke starte bilen hvis jeg forbinder dem
125806: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (22-08-2012 11:46:24) (svar på 104239)
Birger Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.209)
Intertikontakt
104241: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (02-11-2010 19:48:12) (svar på 103922)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Nu har jeg fundet det korrekte diagram

Der skal sidde en afbryder bag venstre forlygte, som afbryder strømmen til benzinpumpen ved kollision. Ledningen fra afbryderen (træghedskontakt/inati kontakten) går direkte til benzinpumpen, så prøv at måle om du har strøm på begge sider af den. Umiddelbart er der kun 2 ledninger på den, begge hvid/violet), indgang og udgang 12 Volt. Du kan sagten lægge en lus uden om kontakten for test,

Der sidder sikring før både ben 30 og 86 på relæet.

104242: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (02-11-2010 20:03:20) (svar på 104241)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
God aften Stefan, hmm vi tar lige sikringerne først! er der 2 sikringer til den? ved den ene af dem sidder i den sikringboks i motorrumet men hvor sidder den anden?

den der inati kontakt hvor mange er der af dem for tror det er den jeg har siddende på torpedokanalen i højre side ellers må jeg lige ud og ta et billede af den så du kan se om det er den rigtige jeg nu har fat i men kan da lige måle den igennem og se om det er der fejle ligger, der sker nemlig ikke meget ved jeg trykker på den
104247: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (02-11-2010 20:55:52) (svar på 104242)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)

Jeg har en stregtegning som er lidt svær at se hvad der er op og ned på, så det kan være at den sidder på torpedovæggen i førersiden.
Du skal bare måle om der er 12 V på begge ledninger til kontakten.

Det er en 10 Amp og en 15 Amp sikring. Jeg vil tro de sidder i samme boks.Det er til klemme 15 og til klemme 30.

Sæt tænding på bilen og mål med en prøvelampe hen over alle sikringer.


104248: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (02-11-2010 21:00:36) (svar på 104247)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
der er ike 12 v på begge sider som jeg skrev tidliger, der er -12V på den ene og 0V på den anden :-/ og jeg hopper lige ud med min sikringtester og zapper løs :-D
104249: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (02-11-2010 21:05:56) (svar på 104248)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Så har du nok fejlen der. I følge diagrammet så skal strømmen blot løbe igennem den kontakt. Rammer du noget med bilen, så springer kontakten ud og afbryder forbindelsen til pumpen, og dermed benzinfremførsel. Det er ren sikkerhed for at den ikke bare står og poster benzin ud på jorden hvis du skulle impliceres i et uheld.
Hvis der kun er to ledninger på kontakten, så forbind dem med hinanden.
Når du måler (med multimeter formoder jeg) så har du den sorte ledning på batteriets stel, og måler på kontakten med den røde ledning ? Så skulle du gerne havde +12 på den ene side, og 0 på den anden side hvis kontakten er defekt
104251: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (02-11-2010 21:34:21) (svar på 104249)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
jeg måler uden om kontakten da den sidder ret dumtog ikke lige er til at måle på men jeg har -12V på den ene ledning og 0V på den anden og har den sorte ledning på stel og rød på ledningen....

og jeg har haft kortsluttet ledningerne uden held

hmm smutter lige ud i det sorte igen, kan være jeg har lavet ged i den og fået byttet rundt på lednings inputne på multimeteret, skal lige være 100% sikker

104253: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (02-11-2010 21:52:14) (svar på 104251)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
UPS kæmpe fejl fra min side, har brugt stel polen fra batteriet dog en mindre fejl fra min side da polerne vender modsat i forhold til den anden bil jeg har ups ups ups, nå men ingen sikringer er sprunget, og har fundet ud af at der er 0V på begge ledninger til kontakten
104255: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (02-11-2010 21:58:38) (svar på 104253)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Har du tænding på når du måler ?
Klemme 87 fra relæet går til den kontakt, og videre til brændstofpumpen.
104257: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (02-11-2010 22:03:59) (svar på 104255)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
er sq nok ved at blive lidt træt med alle de fejl jeg laver smutter lige ud en gang til...
Hvilke klemme går til pumpen, og går den direkte? for så ville de jo være muligt at måle den for brud!
104258: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (02-11-2010 22:12:28) (svar på 104257)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Fra 87 på relæet går den til kontakten i motorrummet. Derfra videre til pumpen som skal køre.
Relæet får stel direkte fra styreenheden, og det er sikkert din startspærre der styrer det, samt den styrer pumpen herfra. Klemme 15 er jo tændingsplus og klemme 30 er konstant +. Det vil sige at så snart du sætter tænding på bilen, så vil dit relæ være anstyret såfremt styreenheden giver en stel. Styreenheden giver stel når der er behov for a pumpen kører.


Det kunne derfor være rart at vide:
1. kører bilen hvis du giver pumpen strøm direkte ?
2. Hvis ja til pkt 1, så gå baglæns og give strøm ved kollisionskontakten eller relæet. Så ved du hvor et evt. brud ligger.
2. Kører bilen hvis du kortslutter ben 30 og 87 i relæsoklen ?
3. Kører bilen hvis du kortslutter kollisionskontakten ?
104261: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (02-11-2010 22:50:44) (svar på 104258)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
det bliver i morgen da jeg snart ikke har mere lys på lygten og intet lys på parkeringpladsen :(

dog kan jeg sige at klemme 87 kun har strøm kortvarigt når jeg sætter tænding på så det er nåsten ikke muligt at se om der er strøm kortvarig på kontakten men der er nul modstand mellem klemme 87 og kontakten så den er visk god nok indtil vidre
Så jeg siger mange tak for den foreløbige hjælp Stefan, og håber da vi finder fejlen snarest ;) men nu vil jeg altså gå i seng før den kortslutter helt på mig :D
104267: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (03-11-2010 09:24:31) (svar på 104261)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Stefan og Rene,
det lyder som om i selv har fundet diagrammet, men ellers ligger den komplette workshop manual her:
http://www.muddyoval.com/articles/manuals/Land%20rover%20Discovery%20Workshop1995-1996.pdf
Den er fra 1994 og frem, såvidt jeg kan se, dækker den både med den "gamle" 3,9 EFI motor med Lucus 14 CUX styring (samme som min RRC har), og den "nye" 4,0 motor, dvs. samme blok, men cross-bolted og med GEMS styring.
Held og lykke med fejlsøgningen.
RRC hilsen
Bo
104269: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (03-11-2010 11:05:46) (svar på 104267)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.41.45.210)
Hej Rene

Jeg har selv en disco 3,9 fra 96. I starten havde jeg problemer med at motoren ikke kunne starte igen når den var stoppet mens den var rigtig varm og først kunne startes igen når den havde stået og kølet af. Andre symptomer end dig, hvor du selvfølgelig kan måle på den hele tiden og jeg havde "kun" en time når fejlen optrådte men måske relevant alligevel. På min model fra 96 fandt jeg så ud af at der sidder en ekstra startspærrebox bag radioen, kaldet en spider hvis du googler det. Der var 3 kolde lodninger der var årsag til problemerne. Sort box med 6 eller 8 sorte ledninger bag på. Og jo, det er originalt fra land rover. Købte en originalt stik der sættes på i stedet for boxen og så var bilen driftssikker igen.

Hilsen Jan
104272: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (03-11-2010 11:13:46) (svar på 104269)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
Hej Jan, jeg er selv lidt henne i det med den startspærre, dog ikke lige den du nævner for vidste ikke der sad en der?
Men bestemt værd at kigge på!
104271: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (03-11-2010 11:09:45) (svar på 104267)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
Hej Bo, takker for linket vil straks gå i gang med at kigge på det
104270: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (03-11-2010 11:06:44) (svar på 104258)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
Nå indtil vidre har jeg fundet ud af at jeg kan starte bilen hvis jeg sætter strøm til pumpen eller kontakten.
bilen starter ikke hvis jeg kortslutter relæsoklen eller kontakten.

Har målt kontakten igennem og der er fuld gennemgang.
Der er ingen gennmgan fra relæ til kontakten!!!
Ledningerne fra klemme 87 (der er 2 fra klemme 87) er hvid/orange og dem på kontakten er hvid/lilla, har fundet den ene af de 2 ledninger fra klemme 87 den går over i endnu et relæ (sikkert noget med min startspærre/alarm) men ved ikke hvor den anden føre hen, da de er godt gemt af vejen i tykke bunder med ledninger som der sig ud alle steder så der er noget at kigge efter
104290: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (03-11-2010 19:21:34) (svar på 104270)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.95.230.155)
Hej Rene!
Nu tror jeg også at det er din startspærre der driller. Prøv at nærstudere dette link: http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=86 , det er også en ting der er udbedret på mit eksemplar.

Mvh. Claus. (osse Disco 1, V8 MFI, 1996)
104299: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco1 V8 EFI 96, får ikke benzin "starter ikke" (03-11-2010 23:46:24) (svar på 104290)
René Stenger #8477, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.110.59)
Hej Clau, man burde nok, men på den anden side er det letter at brokoble en ny ledning fra klemme 87 til den rigtige side af kontakten (det virker nemlig) ;) har selv haft fundet den artikkel og læst den, og ja der er noget af et demonteringsarbejde for at komme til den boks og er det så den der driller eller gemmer der sig en sikring et eller andet sted hvor man overser den?, som evt. er sprunget?