118554:
sv: sv: sv: Renovering af 2,25 D (30-12-2011 09:23:21) (svar på
118552)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 188.114.147.10)
Hej Lars
Lad dig ikke skræmme af "de gamle hoveder". Du kan snildt lave en ret god renovering for mindre penge. Hvis cylindervægge og topstykke er i orden på den blok du har, så kan det gøres langt billigere. Du skal skifte lejeskåle på krumtappen, hovedlejer i bunden, krydspinde i stemplerne og stempelringe/olieringe. Du skilder motoren ad og ser stempelstørrelsen på stemplerne. Dernæst bestiller du stumper, som passer til din motor. Så renser du alle stumper og honer dine cylindre. Honingen er vigtig, da de nye stempelringe skal kunne køre snildt og tæt. Du kan eventuelt skifte ventiler og deres pakninger og fjedre, og du skal kontrollere, at vippearmene ikke er slidt helt hule der hvor de trykker ventilen i bund. Hvis så, skal der nogle nye til.
Så er det bare at samle igen.
Der findes en dansk manual til en 2 1/4 diesel, og den er rigtig god at have i hånden. Her står ALT du skal gøre. (mit første projekt indenfor Land Rover verdenen var lige nøjagtigt den renovering du snakker om, og jeg gjorde det uden at vide noget som helst om biler, så det er til at finde ud af...)
Hvis du køber stumper i Danmark, så er der rigtig god support til dit projekt fra eksempelvis William, som er meget erfaren i motorrenovering. Det er der selvfølgelig ikke, hvis du køber stumperne i UK, så det må man jo vælge. Det er ikke så svært eller dyrt, og motoren er så simpel, at det er det perfekte begynderprojekt til at lære noget om motorer. God fornøjelse