tilbage

Land Rover Forum  

Index
11963: Skift af kobling (03-12-2003 18:15:27)
Vagn Altmann #4361, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.118.222)
Al den koblingssnak minder mig om at min Denfender med 300 tdi skal snart have ny kobling. Haynes anbefaler, at man tager motoren ud, hvis man ikke skal renovere gearkasser samtidig. Er det den nemmeste måde?

Med venlig hilsen
Vagn
Index
11966: sv: Skift af kobling (03-12-2003 19:39:17) (svar på 11963)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.152.71)
Hej Vagn,

Efter min mening nej. Det er et større arbejde at tage motoren ud for den lille operation det er at skifte kobling.

Af med kardanerne, løs alle forbindelser/ledninger/kabler mv. til gearkassen, af med tværvangen, ud med tunnellen og evt. bundpladerne,løsn gearkassen og tilbage med den - så kan du komme til at skifte koblingen - nemmest hvis du har lift og en klo til at holde gearkassen, så du kan styre den uafhængigt af liften.

Ib - 3662 - Odder
Index
11967: sv: Skift af kobling (03-12-2003 20:45:56) (svar på 11963)
poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.0.138)
Hvis du ikke råder over en lift, skulle du nok overveje at tage motoren ud istedet. Jeg kan iøvrigt en god historie om en der skulle skifte kobling på en tojoda. Han var ved at stille træskoene, da han trak gearkassen ned over sig, og dermed kom i klemme under bilen.
Index
11971: sv: sv: Skift af kobling (03-12-2003 21:49:11) (svar på 11967)
Henrik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.202.21)
Hmmm.... Er motoren da lettere at løfte uden lift end gearkassen?

beklager, men jeg kunne ikke lade være :-)

Med venlig hilsen
Henrik

Index
11980: sv: sv: sv: Skift af kobling (04-12-2003 12:30:50) (svar på 11971)
poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.0.138)
En forudsætning er selvfølgelig, at man har en giraf til løft af motor.(Undskyld Henrik)
Index
11972: sv: Skift af kobling (03-12-2003 22:08:55) (svar på 11963)
Poul (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.248.182)
Hej Vagn

Jeg skiftede min kobling ved at afmontere gearkassen. Det forgik ude på vejen med en alm. værkstedsdunkraft. Ellers samme femgangsmåde som beskrevet.
Der var ikke noget problem i at for den ud/ned, lidt mere banden mm. da den skulle i igen.
Den var sa.... svær at få på plads. Det endte med at jeg monterede nogle gevindstænger til at styre den på plads. De sidste 10 mm ville den ikke, så moteren blev startet og rysteriet fik den på plads.
Det tog mig to dage.

I dag ville jeg tage til Tohuse og få ham til det.

Alternativt få en til at hjælpe, bygge en "buk" på sædekassen og bruge en talje i stedet.

Men kontakt mig hvis du har behov for ekstra oplysninger/hjælp. Jeg er ikke sikker på at vi kommer til julearrangementet/træffet.... eller hvad det nu er vi kalder det :-))

mvh

Poul

Index
11989: sv: sv: Skift af kobling (04-12-2003 17:54:17) (svar på 11972)
Vagn Altmann #4361, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.118.222)
Tak for idéerne. Jeg har ikke adgang til lift, men jeg har da donkraft og talje, så jeg hælder mest til Poul's løsning(enten den med Tohuse eller "bukken", for jeg har stor lyst til at prøve selv, og det er ikke akut, så jeg har tid til lidt forberedelse.

mvh

Vagn
Index
11990: sv: sv: sv: Skift af kobling (04-12-2003 17:57:40) (svar på 11989)
Vagn Altmann #4361, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.118.222)
Det går lidt stærkt på tasterne, jeg glemte at spørge om vægten på gearkasserne?
mvh
Vagn