tilbage

Land Rover Forum  

Index
12114: Land rovere og Synsmænd...!! (14-12-2003 19:51:38)
Bjarne villumsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.152.187)
Har nettop været til syn i vejle med min 90" og har fået en omstilling pga. skævbremsning. Da jeg kom ind tilføjede jeg uden på nogen måde at virke klogere end ham, at bilen jo havde permanent 4 WD og jeg derfor var ked af at få den ned i bremseprøvestanden. Jeg ved godt at centerdiffet kompencerer udligningen men alligevel. Han kiggede derefter lidt uforstående på mig og forklarede derefter at han før havde haft LR på bremseprøvestanden uden problemer. Efter lidt diskussion frem og tilbage endte det i stedet med en prøvetur samt et visuelt bremsechek og bilen fik derefter en omstilling. Jeg tror helt sikkert at min diskussion med den til sidst lettere irriterede synsmand gjorde udfaldet, og jeg fortrød bittert på vejen hjem at jeg ikke bare havde holdt min bøtte. Men hvad med jer inkarnerede LR ejere, hvad gør i til syn mht. bremserullefeltet, lader i trygt jeres kæreste eje køre ned i rullerne og kan transmisionen i virkeligheden sagtens holde til den belastning ??
Tak for et godt forum, hilsen Bjarne Villumsen.
Index
12115: sv: Land rovere og Synsmænd...!! (14-12-2003 20:32:20) (svar på 12114)
Erik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.209.204)
Hej bjarne
Når de prøver bremser af på et rullefelt er der ingen belastning på gearkassen og den hastighed den kører med gør ingen skade.
Index
12118: sv: sv: Land rovere og Synsmænd...!! (14-12-2003 22:46:35) (svar på 12115)
Erik Jørgensen #1594, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.199.161.117)
Jeg var til syn med min Range Rover medbringende et udskrift fra : Vejledning for Statens Bilinspektion punkt
5.03.020 hvor det står at hvis 4- hjulstrækket ikke på simpel måde kan slås fra , foretages ingen afprøvning på bremseprøvestand , men afprøves under kørsel på vej.
Stukket den seddel i hånden blev bilen ikke prøvet på bremsestand men på vej. Ingen sure miner fra synsmanden
,bilen kun en enkelt påtale om lidt slidte skiver bag og på gensyn om 2 år.
Index
12119: sv: sv: sv: Land rovere og Synsmænd...!! (15-12-2003 09:15:04) (svar på 12118)
finn otto (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.169.158)
hej erik, er det muligt at få dette udskrift på hjemmesiden eller et link så man selv kan udskrive det til senere brug?
de roverligste hilsner
finn otto
Index
12136: sv: sv: sv: sv: Land rovere og Synsmænd...!! (15-12-2003 21:26:02) (svar på 12119)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Hej Finn.
Prøv med dette link :
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/SBI.html

Eller også så gå ind på Bilsyn.dk, gå ind under links så til færdselsstyrelsen hvor der er en genvej. Det var sådan jeg fandt det. Vejledningen ligger der som pdffil.
Håber det er til hjælp/kan bruges til noget.

Ciao
Nikolai
Index
12137: sv: sv: sv: sv: sv: Land rovere og Synsmænd...!! (15-12-2003 22:02:12) (svar på 12136)
Stephen Noltensmejer #6298, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.227.120)
her er pdf filen det aktuelle emne står på side 28

AFSNIT 5 VEJLEDNING for STATENS BILINSPEKTION
5.03 BREMSER
Side 6 Præstationer
a) med kolde bremser, b) uden at den tilladte aktiveringskraft overskrides, samt Før 01.05.77: Der gælder det under pkt. 5.03.001 (1) e) anførte. c) ved alle belastningsforhold mellem egenvægt og tilladt totalvægt. 5.03.020 BIL Ved syn af bil med 4-hjulstræk afprøves bremserne på bremseprøvestand ef-ter følgende retningslinier: - Hvis 4-hjulstrækket på simpel måde kan slås fra, slås det fra, og bremse-prøve foretages på normal måde på bremseprøvestanden. - Hvis 4-hjulstrækket ikke på simpel måde kan slås fra, foretages ingen af-prøvning på bremseprøvestanden, men bremsesystemet efterses visuelt på normal måde, og bremserne afprøves under kørsel på vej. På ældre standardtypegodkendelser for bil er anført bremsekræfterne for de enkelte hjul målt på bremseprøvestand. Afvigelser fra de på godkendelsen anførte bremsekræfter kan tillades ved syn, når følgende krav er opfyldt: - Forholdet mellem de målte bremsekræfter på for- og baghjul skal nogen-lunde svare til forholdet mellem de på godkendelsen anførte bremsekræf-ter for for- og baghjul. - Pedalkraften (uden forstærkning) for de målte bremseværdier må ikke af-vige mere end 10 daN fra det i godkendelsen anførte pedaltryk for tilsva-rende bremsekræfter på for- og baghjul. For ikke-typegodkendelsespligtig bil kan ændringer/afvigelser herudover kun tillades, såfremt der fremlægges dokumentation for bremsekraftfordeling og præstationsevne. (1) To-kreds driftsbremse skal, hvis der opstår en fejl i driftsbremsens transmission, kunne give bilen en deceleration på mindst 30% af den for driftsbremsen krævede deceleration ved tilladt totalvægt. (2) Driftsbremsens bremsekræfter skal være fordelt således på køretø-jets aksler, at der for et givet decelerationstal (d0) ikke på nogen ak-sel udnyttes større friktionskoefficient (µ) end bestemt ved:
Index
12143: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Land rovere og Synsmænd...!! (16-12-2003 08:47:41) (svar på 12137)
Bjarne (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.150.144)
Tak for svarene, så blev jeg lidt klogere.
Hilsen Bjarne Villumsen
Index
12120: sv: Land rovere og Synsmænd...!! (15-12-2003 09:43:12) (svar på 12114)
Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.61.110.3)
Du kan roligt foretage en bremsetest på din LR. Det er vigtigt at skelne mellem en bremseprøvestand og et rullefelt. I den først nævnte, kører hjulene kun med en fart på ca 5 km/t. Derfor kan difererhjulene her sagtens følge med uden at blive overbelastet. Derimod bør du være varsom med at begive dig ned i et rullefelt til effekt-måling, hvor der køres på fuldt tryk. Her skal den ene kardan almindeligvis afmonteres først.