124199:
sv: hjul på kølerhjelm (18-06-2012 16:26:37) (svar på
124197)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (
ip-adr: 94.138.69.204)
Der går mange skrøner om denne monteringsform, men underligt nok, har jeg set mange TD5 med r-hjulet på motorhjelmen.
frontrunner.co.za producerer en holder: FRONT RUNNER BONNET SPARE WHEEL MOUNT DEFENDER 200/300 TDI & TD5 (FRLR37)
Den er på lager hos Craddock . Koster små 100 GBP.
Jeg ville først lægge et stykke solidt formskåret dørkplade på hjelmen og derefter montere holderen.
Vær dog opmærksom på, at hjulet tager en del af udsynet og kører man meget inde i byerne, kan det være direkte farligt, idet du faktisk ikke kan se personer eller genstande under ca. 110 cm og indparkering kan give buler. Du kan naturligvis installere et lille frontkamera, så du kan se, hvad der gemmer sig bag r-hjulet.
Kigger du ofte ned i maskinrummet, bliver du hurtig træt af, at måtte tvinge den tunge motorhjelm op.
Jeg er ikke klar over, men tvivler på det, om motorhjelmsstøtten er konstrueret til, at kunne holde klappen og hjulet oppe.
Hvis du altså ikke har nogen absolut tvingende grund til, at have r-hjulet liggende derude ( på langturssafari ), så hæng det hellere på en swing away spare wheel carrier. Det er den mest fornuftige løsning.
Og NEJ: r-hjulet bør aldrig placeres på taget!