Hej Michael,
jep, den på AFM´en. Ikke den, der ændrer sig ved kørsel, men den, der måles med tænding på, uden motoren kører (nemlig blå/rød ledning)* Kort fortalt, jeg havde lidt for høj CO trods katalysator. Så en af dem er nok defekt. Jeg kunne ikke nå at skifte inden omsyn pga. ferie. Så jeg valgte at køre non-cat programmet, så jeg fik mulighed for at justere CO´en.
Jeg havde adgang til et Testo CO-instrument gennem en ven, godt nok ikke beregnet til bil-brug, men ihvertfald en god målestok, kalbibreret helt ned til 50 ppm! Ved 1,2 volt var CO faktisk noget højere i tomgang, end med cat-programmet. Vi prøvede at gå ned på 0,7 volt, og der kom vi ned på "ikke målbar" CO. Det turde jeg ikke køre med, da jeg er bange for overophedning på grund af for "lean burning". Men ved ca. 0,9 volt fik jeg ros fra synsmanden, 0,3% CO og lav HC. (Jeg ved godt at det ikke er optimalt med så lav CO, så jeg har ændret lidt opad igen sidenhen.)
Hvad jeg mener er bare, at denne justering virkelig ændrer på brændstofmængden. Men det er altså blå/rød man skal måle på, uden motoren igang (men med tænding slået til), jeg begik den fejl at jeg troede det var samme ledning som ECUen måler airflow på (blå/grøn), men det er det altså ikke.
På pistonheads har det været fremme, at denne "non-cat" justering også påvirker tomgang, selvom man kører cat-programmet. Det giver ikke rigtigt nogen mening, og jeg ved ikke om det er sandt...
Klip fra
www.g33.co.uk:Setting the Air flow sensor. Applicable to NON catalyst cars only. Using a voltmeter between red and black wire and blue and red wire check the voltage with the ignition on, but the engine not running. Recessed Hex head screw allows you to set the carbon monoxide base line with these voltages. NOTE these are base settings ONLY. Turn the adjustment screw clockwise to richen the mixture, and anticlockwise to lean the mixture. The screw has multiple turns, that will go from 0 volts to over 3.5 volts.
This unit has 4 connections:
Red/black. Ground
Blue/Green Air flow signal- should be .2-.7 volts (no air flow). Tick over on the 3.9 is about 1.7 volts
Brown Orange +12v
Blue/red CO trim value. This is factory set 1.8 volts for catalyst engines, although I believe this setting is ignored with Lambda correction. Non cat cars are in the range of 1-1.5 volts, although accurate setting will require the use if an exhaust gas analyzer.