tilbage

Land Rover Forum  

Index
13278: Defender Td5, Totalsvigt/startspærre ?. (22-02-2004 17:34:52)
Michael Antonsen #5997, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.196.8.167)
Min Defender 90" Td5,Årgang 2000, det er den med computerstyring.
Jeg er ved at montere et ekstra batteri til spil og oliefyr,
og i den forbindelse har jeg haft batteriet ude af bilen i 2 døgn, under påbygning af skillerelæ etc.
Da jeg monterede bilens startbatteri, kunne ingen kontrollamper eller noget elektrisk fungere,der er ikke engang spænding over til hovedsikringskasse under passagersædet. Det eneste sted jeg har kunnet måle spænding er på generatoren og på hovedterminalen på startermotoren.
Min første indskydelse var at jeg ikke havde fået monteret alle forsyningskabler igen, men nej, alt er monteret.
Nu har jeg en ide om at der måske kunne være en startspærre som er blevet aktiveret pga manglende batterispænding i de 2 døgn.Jeg har læst i div. bøger og erfaret at der er en 4 cifret kode som skal indtastes ved hjælp af fjernbetjening og åbne-lukke døre i en bestemt rækkefølge, denne 4 cifrede code skulle kunne findes på bilens datakort, som jeg ikke har, da jeg har købt bilen som brugt og ikke fået det med.

Nu er mit spørgsmål, er der nogle i dette forum som har nogle erfaringer med startspærre i defender, og hvordan kommer jeg videre. Er der overhovedet en startspærre ?.
Det skal nævnes at jeg ikke har alarmanlæg i bilen, men har fjernbetjening til centrallås.


Med Landy hilsen

Michael Antonsen
5997 nvs
Index
13279: sv: Defender Td5, Totalsvigt/startspærre ?. (22-02-2004 19:01:43) (svar på 13278)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.77)
Inden vi kaster os ud i alskens teorier, vil jeg forslå dig, at du tager kontakt med bilcenteret i Kalundborg. De kan nemt hjælpe dig med fremskaffelse af kode. evt. kan du gå til sælgeren og kræve kortet udleveret/fremskaffet, idet han tydeligvis ikke har leveret en komplet bil til dig...
Index
13309: sv: sv: Defender Td5, Totalsvigt/startspærre ?. (23-02-2004 19:28:21) (svar på 13279)
Michael Antonsen #5997, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.196.8.167)
Så er jeg kørende igen..

Jeg startede dagen med at få fat i et eldiagram over bilen og kunne efter ganske kort tid se at den 100 amp. sikr. der sidder som forsikring allerførst i elsystemet, ikke blev forsynet med spænding. Der skulle komme en direkte forsyning fra batteriet, så jeg fulgte kablet baglæns fra sikring til batterikasse og kunne konstatere at jeg havde monteret det på stelpolen. Det var jo en lidt dum fejl, men de kære englændere der har bygget min bil har udført dette kabel i sort beskyttelsesrør og afsluttet dette beskyttelsesrør med en kraftig gang tape, ligeledes i sort.
Normalt er sorte kabler stelforbindelser og kabler mærket med rødt har + potentiale.
Normalt ville jeg ikke turde montere et sort kabel på en + terminal, men med diagrammet i hånden var jeg overbevist om at det måtte være sådan, så med rystende hænder lod jeg den daske på + terminalen og minsandten om ikke bilen var ok igen.

Jeg tror aldrig jeg bliver klog på engelsk logik.

Tak for de gode råd.

MLH Michael Antonsen 5997 NVS
Index
13282: sv: Defender Td5, Totalsvigt/startspærre ?. (22-02-2004 20:05:27) (svar på 13278)
Jørgen Lund #4515, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.62.60.83)
Hej Michael

Proceduren for indlæsning af nødkode er:

1: Tag fjernbetjeningen af nøgleringen, og hold fjernbetjeningen på god afstand af tændingslåsen, mens koden indlæses.
2: Inde i kabinen, med førerdøren lukket, skal nøglen straks sættes i tændingslåsen, som derefter drejes i stilling "II". Hold nøglen i denne stilling, indtil alarmen lyder og afbryd tændingen, hvorefter førerdøren åbnes og lukkes.
3: Drej tændingslåsen til stilling "II" det påkrævede antal gange for at indlæse det første ciffer i koden (hvis det første ciffer er 4, skal nøglen drejes til stilling "II" og derefter tilbage til stilling "0" fire gange).
4: Åbn og luk førerdøren (dette vil indlæse det første ciffer i koden).
5: Drej tændingslåsen til stilling "II" og tilbage til stilling "0" det påkrævede antal gange for at indlæse det ANDET ciffer i koden.
6: Åbn og luk førerdøren igen.
7: Drej tændingslåsen til stilling "II" og tilbage til stilling "0" det påkrævede antal gange for at indlæse det TREDIE ciffer i koden.
8: Åbn og luk førerdøren igen.
9: Drej tændingslåsen til stilling "II" og tilbage til stilling "0" det påkrævede antal gange for at indlæse det FJERDE ciffer i koden.
10: Åbn og luk til sidst førerdøren en gang til.

Dette var en afskrift af den instruktionsbog, der følger med en ny Defender Td5 - og, som Paul allerede har nævnt, der medfølger også et kort med kode, som du burde have haft udleveret, da du købte bilen.

Jeg håber, dette kan hjælpe dig.

Mvh. JL

Index
13283: sv: Defender Td5, Totalsvigt/startspærre ?. (22-02-2004 20:06:11) (svar på 13278)
Henrik Grove #6430, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.161.102.223)
Hej
Der er sandsynligvis en startspærre på bilen. Den 4-cifret AKE-kode kan udlæses af bilens computer (ECU), men det kræver selvfølgelig et apparat til dette. Når du har koden er det en øvelse med startnøglen og åbning af dører som beskrevet i instruktionsbogen (den har du vel fået med).
Iøvrigt kan startspærren og (alarm)vist frakobles via ECUén.
Hilsen Henrik
Index
13284: sv: sv: Defender Td5, Totalsvigt/startspærre ?. (22-02-2004 20:18:38) (svar på 13283)
Michael Antonsen #5997, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.196.8.167)
Tak for de forskellige forslag, mit problem er bare er der ikke er alarmanlæg i bilen.
Jeg vil kontakte Bilcentret imorgen, for der må være noget med en kode/startspærre.


MLH:

Michael
5997 nvs
Index
13334: sv: sv: sv: Defender Td5, Totalsvigt/startspærre ?. (24-02-2004 18:29:17) (svar på 13284)
carsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.149.208)
Michael,
Din Defender har startspærre, men har ikke nødvendigvis samtidigt et alarmsystem. Startspærremodulet vil, hvis vognen ikke er forsynet med en fjernbetjening (ikke standard, hvis den ikke er udstyret med et fuldt alarmsystem) sende et kodet signal til motorstyeboksen når tændingen tilsluttes. Hvis din vogn ikke har alle komponenterne i alarmsystemet og fjernbetjening fra fabrikken, kan du alligevel udnytte den del af alarmsystemet, som er monteret som standard. Få Bilcentret til at inkode en fjernbetjening og du vil få alarmen aktiveret, hvis en af fordørerne åbnes, startspærren vil efter indkodning af en fjernbetjening, kun kunne frakobles ved hjælp af fjernbetjeningen. Hvis senderen af en eller årsag på et senere tidspunkt, skal du bruge koden (KAC) som beskrevet, koden får du oplyst fra Bilcentret efter fjernbetjeningen er indkodet. (uden fjernbetjening, har du ikke brug for koden)
Du kan naturligvis også købe de ekstra komponenter som er nødvendige for at få hele alarmsystemet til at virke som monteret fra fabrikken, hjelmkontakt, kabinesensor og antennemodul på tændingskontakten.

Hilsen Carsten