134095:
sv: sv: 110´er slider fordæk uens (04-06-2013 15:33:49) (svar på
134029)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (
ip-adr: 37.128.215.215)
Hvis man ved noget om dæk, kan man rolig nævne de mere sjældne former for dækslid, når symptomerne er, som nævnt i indgangsspørgsmålet.
Normalt er, at dæk skiftes parvis på samme aksel for at give den bedste sikker hed. Men ingen regel uden undtagelse!
Derfor kan det tænkes, at der sidder to dæk med stor aldersforskel på forakslen. Da gummiblandingen bliver hårdere med tiden, kan der opstå forskelligt slid på slidbanen, dvs. mønsteret er mindre dyb på den ene side end på den modsatte.
Et dæk anses for at være gammelt, når det er over fem år. Alle dæk har en produktionskode, der angiver alderen.
DOTnummeret efterfølges af et fircifret nummer, der omkranses af en oval.
1504 betyder, at dækket er produceret i uge 15 år 2004. Dette kodesystem blev indført i år 2000 og afløste et trecifret system, der blev taget i brug i 1980 med ændring i 1990.
Så teoretisk set eksisterer muligheden, at to dæk af samme mærke og type kan have stor aldersforskel, fordi det ene har ligget væsentlig længere på dækmandens lager end det andet.
Michelin f. eks. sender ingen dæk ud på markedet, når de er over fem år gamle pga. gummiens beskaffenhed, men også fordi er kan være mindre ændringer i selve sammensætningen.
Dette var så den farverige forklaring på forskellige gummiblandingers evt. effekt på ujævn dækslid.