135536:
sv: sv: Skift af støddæmpere på 110" (09-08-2013 12:24:59) (svar på
135535)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 212.27.18.25)
Har just skiftet fjedre og støddæmpere på foraksel på 110"eren.
Afmonterede ikke tårnet, da (inder)skærm står på tårnkanten og kan være svær at vriste fri; men tårnet er absolut værd at undersøge for rust og gennemtæring- oplevede at bilen blev "sjov" for år tilbage, hvor befæstigelse for støddæmper gik løs for oven og ikke holdt støddæmper.
Tog kapslen af for oven og afmonterede støddæmper-møtrik med luftnøgle, gik nemt nok- højt tryk og max power på luftnøgle. For neden skulle møtrikken følges af hele vejen med rørtang på støddæmper og ringnøgle på møtrik. Bilen hævet med highlift og støtte under aksel, så akslen lige netop ikke hænger i støddæmper. Det afmonterede hjul under rammen som sikkerhed. De gamle fjedre var sunket sammen, så nemme at tage ud. Anlægsflader renset og tjærede. Er de nye støddæmpere gas-typen, kan det svare sig at bibeholde ordningen der holder den sammenpresset under transporten, hvis man kan aftage det efter løs montering i toppen, det letter montering af fjeder. Husk div. gummi og skiver. Jeg giver gummi, gevind og stålskiver et lag dinitrol ell. tjære inden montering. Dog var det en udfordring at montere de fjedre jeg havde; lange fjedre som til RRC, mærkefarve rød/gul. Med en planke mellem ramme og radiusarm kunne man skabe rum til montering af fjeder. Har tidligere presset fjeder sammen og viklet flagline om de midterste vindinger for nemmere montering. God arbejdslyst.