tilbage

Land Rover Forum  

Index
138708: Skift af diff carrier (17-12-2013 11:39:01)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.72.146.194)
Hej Forum

Som man kan læse lidt nede har en knækket stikaksel på min SIII taget et planet gear med sig i graven.

Nu havde jeg så tænkt mig at skifte carrier'en incl. planetgear. Men når nu jeg skal flytte kronhjulet over, skal jeg så købe nye bolte til det eller kan de kamle genbruges. 10 nye bolte koster jo alligevel en plovmand. og skal de have locktight og andet grimt for at blive siddende?

LR SIII Hilsen REO
Index
138709: sv: Skift af diff carrier (17-12-2013 11:42:10) (svar på 138708)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.187.66)
Boltene kan købes ved ascroft transmission, og det samme gælder locktite, jeg vil råde dig til og skifte dem, jeg gjorde det ikke da jeg satte spær i min defender, det resulterede i de gik løs og ødelage spær og andre småting. Så måtte det var en ommer!

Mvh Rasmus Schneidereit
Index
138710: sv: sv: Skift af diff carrier (17-12-2013 12:07:03) (svar på 138709)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.72.146.194)
Hej Rasmus

Det er noteret.

Er der i øvrigt nogle her inde der ved hvordan jeg ser hvilke lejer der skal bruges.

Jeg har undersøgt lidt på numrene og fundet ud af at der findes følgende to lejer.
RTC2726 (Serie 1980-on)
41045 (Serie 1948-84)
Det skal siges at bilen er fra 1982.
Diffet (hvor kron-spidshjul og hus skal genbruges) er ikke det originale, og er uden olie påfyldnings hul.
Diffet der donere carrier ved jeg ikke om er det oprindelige, men det havde oliepåfyldningshul i diff-huset (i modsæetning til påfyldningsprop i akselhuset)

begge lejer skulle være tommestørrelser, men jeg ved ikke om der så findes forskellige carrier også...

Alt hjælp påskønnes.
Hilsen REO
Index
138714: sv: sv: sv: Skift af diff carrier (17-12-2013 16:30:21) (svar på 138710)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.72.146.194)
Hej Forum

Så har jeg været på jagt på det store internet og syntes lige jeg ville dele hvad jeg fandt.

På et tidspunkt i firserne (da man kun havde 10 stråler i diffet) gik man fra at bruge lejer i tomme størrelser til at bruge metriske lejer

41045 er således 3" udvendigt og 1.5" indvendigt
RTC2726 er således 2.891" udvendigt og 1.625" indvendigt (det giver dog ikke pæne metriske mål når man omregner)

senere er man jo så gået over til 24 stråler, men dog stadig metrisk
RTC3095 er således 2.891" udvendigt og 1.7812" indvendigt.

Så har man et diff med 24 stråler skulle der ikke være så meget tvivl om hvilke lejer der bliver brugt.
Har man derimod kun 10 stråler skal man kigge på de bolte der spænder lejepanderne. Er det 8.8 er det metrisk, hvis ikke er det jo så tommer.

Så nu skal jeg bare have set på mit diff, og så bliver det spændende at måle lejerne efter når jeg begynder at skille ad.

/REO

Jeg har i øvrigt fine PDF'er af lejerne med mål og hvilke timken numre de består af, men jeg kan ikke lige uploade det her.
Index
138712: sv: Skift af diff carrier (17-12-2013 13:21:07) (svar på 138708)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.71.135.56)
Prøv at høre Ashcroft om ikke de kan lave dig et "rebuild-kit" til et SIII diff med alt der behøves.

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/diy-rebuild-kits/rover-diff-rebuild-kits.html