tilbage

Land Rover Forum  

Index
146528: gyngehest (27-12-2014 20:37:57)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.60.131)
Hej
110 fra 87. Jeg har skiftet fjedre og støddæmper til 2" højere, de gamle var blevet lidt trætte, og så skulle det jo prøves.
Problemet er nu, at bilen gerne vil følge diverse forhøjninger på vejen, såsom de tykke hvide afmærkninger og sporrillerne på motorvejen f.eks. Problemet er udpræget til stede ved hastigheder over 80kmh.
Den holder egentlig godt nok kursen, den kører barer i nogen små ryg fra den ene side til den anden. Det virker ikke som om der er nogen bøsninger der er slidt, og de fleste er også skiftet til polybrusch. Den blå type. Jeg tænker på om det evt. kan være fordi at fjedrene er for bløde, og om de kan fåes i forskellige hårdheder?.
Støddæmperene er af typen Procomp + 2"
Gode råd udbedes.
mvh leif
Index
146532: sv: gyngehest (27-12-2014 22:53:18) (svar på 146528)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 195.77.81.146)
Når bilen hæves med 2" flyttes tyngdepunktet opad og bilen vil derfor 'sejle' mere. Du oplyser, at du har skiftet fjedre, støddæmpere og bøsningerne. Det kan være, at også bøsningen i a-frame på bagakslen trænger til udskiftning - det samme gælder på stræbearmene. Måske skulle du også kontrollere styregeometrien?
Fjedre findes i forskellige hårdhedsgrade alt efter fabrikat. Terrafirma har tre.
http://www.terrafirma4x4.com/products_php.php?cat=106&grp=435

Jeg ville vælge den hårdeste affjedring, om jeg skulle finde på, at hæve bilen med fem centimeter.
Pga. højdeskræk undlader jeg dog sådan en øvelse.
Index
146533: sv: sv: gyngehest (28-12-2014 00:49:44) (svar på 146532)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.14)
Det er rigtigt hvad Poul siger terrafirma laver deres fjedre i 3 hårdhedsgrader. Det er der dog en grund til! Det er efter hvor meget vægt man skal køre med i bilen og det anbefales ikke bare at tage de hårdeste, da de kan ødelægge støddæmperne, ( knækker ) hvis man ikke har den fornødne vægt i bilen. Som jeg husker det er der et sæt som hedder normal ( til folk som bare køre normalt og mest uden ekstra ting i bilen ), + 250 og + 500 kg. Til folk som køre med permanent vægt, tagbagagebærer, reservehjul, værktøj osv. Husk at de normale selvfølgelig sagtens kan klare bilens lasteevne. De andre er til folk som køre på ekspedition eller terræn med ekstra last. Jo højere din bil bliver jo mere levende vil den også blive. Det mærkes især når du skal svinge.
Mvh. Bill 7830 som køre med +250kg fjedre og BigBore støddæmpere.
Index
146536: sv: gyngehest (28-12-2014 09:52:48) (svar på 146528)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.57.14.28)
Prøv at kontrollere din styrtøjsdæmper, og dennes bøsninger.

1270
Paw
Index
146539: sv: sv: gyngehest (28-12-2014 17:13:04) (svar på 146536)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.160.113)
Ved hævesæt på foraksel, ændrer man styretøjsgeometrien, så eks. caster-vinklen mindskes. Det påvirker selvopretning, så bilen bliver mere levende på vejen. Kan ændres ved at montere ekcentriske bøsninger i radius-armen, hvor den holder foraksel, ell. caster-korrigerede radiusarme.
Index
146542: sv: sv: sv: gyngehest (28-12-2014 18:17:13) (svar på 146539)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.60.131)
Hej
Tak for svar. Styrtøjsdæmper og bøs er nye,Så der er nok ikke noget at hente. A frame og stræberarme bagpå var fine da den blev synet for 1/2 år siden, men bliver lige tjekket igen.
Verner, eksentriske bøs kender jeg ikke. Hvordan virker de?.
Caster korrigerede radiusarme, må være dem der har et ekstra knæk i hver ende, og en stejlere vinkel ned til forakslen?.
Nogen der ved hvor stor ændringen er i forhold til norm?
Og så har jeg åbenbart også en opgave der hedder at finde ud af hvilke fjedre jeg har monteret.
Tillægsspørgsmål; er der forkeled på fjedre i højre og venstre side i standard montagen ? nogen siger ja andre nej ???
mvh Leif
Index
146543: sv: sv: sv: sv: gyngehest (28-12-2014 18:28:53) (svar på 146542)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Svar på tillægsspørgsmål som skrevet på http://www.terrafirma4x4.com/products_php.php?cat=14:

"It is worth noting that Terrafirma coil springs are sold in pairs, in many cases one spring is 10mm longer than the other, the longer spring should always be fitted to the driver’s side."


Det fremgår også på Paddocks hjemmeside http://www.paddockspares.com/parts-and-accessories/land-rover-defender/suspension/front-coil-springs.html, at der er forskel på fører- og passagerside.

Mvh
Mikael