149438:
sv: sv: sv: sv: hjælp tænding v8 efi (19-05-2015 10:06:28) (svar på
149428)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 80.254.154.51)
Verner har selvfølgelig ret med + og -. Min fejl. Jeg ville nok stadig udelukke ECU´en for det er virkelig "enten eller"; Får den intet eller dårligt signal, kommer der slet ikke benzin til injektorerne. Ecu´en kan slet ikke kortslutte/afbryde tændinssignalet, for der er en 6,8 kOhm modstand i serie med sensorkablet. Man siger at 14 cux-systemet er et "fuel-only" system, og det er en ulempe i nogle tilfælde, men her er det en fordel, fordi din autoelektriker slet ikke behøver at forholde sig til det.
Så fejlen ligger nok i en af tændingsdelene: Det underlige er, at alt virkede godt, og så holdt det op, mens du kørte. Tændingsmodulet er berygtet, og det kan jo være et halvdefekt, du har købt.
Rotordækslet er også kritisk, og jeg har haft problemer med en type u-original. En anden u-original "Beru" kører derimod perfekt på min RRC.
Kablerne er også en ting, hvor alle de kloge anbefaler "køb originalt". Men så meget fejltænding, som du har, pludseligt indtræf - næppe kablernes skyld, med mindre der er dårlig forbindelse eller fugt i centerkablet (der går mellem tændspole og strømfordeler).
Min fejlsøgningsprioritet ville nok være tændingsmodul, spole, rotor, centerkabel mellem rotor og tændspole. Men din autoelektriker kan måle sig frem. Lad os høre, hvad han finder frem til.