158110:
sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (26-10-2017 10:18:25) (svar på
158104)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 86.58.248.156)
Hej Anja
Indledningsvis skal jeg nævne at jeg ikke har været på Island, men jeg kan forstå at du selv kender noget til forholdene og behovene deroppe. Til gengæld har jeg ejet adskillige Freelandere - og Discovery'er - så jeg har en del erfaring om bilernes formåen. Freelanderens terrænegenskaber er stærkt undervurderet af andre LR kørere. Den kan langt mere end de forventer, hvilket jeg selv har oplevet med egne biler, og senest så ved Landsarrangementet i sommer. Der er 2 udfordringer mht til terræn og Freelander. Den har ikke noget lavgear og den mangler noget i frihøjden. Til gengæld har den en velfungerende tractionkontrol, som kan hjælpe den igennem meget og kun meget små udhæng, så den klarer selv ganske store huller. Jeg ville til det brug, du ønsker dog nok montere en hævekit på den, så den fik lidt større frihøjde, samt nogle gode terrændæk i en lidt større dimension end standard.
Desværre tror jeg bare der er et helt andet problem. Med en Freelander til mellem 15- og 20.000 kr. køber du dig et reparationsbehov. Det er gamle biler, som har kørt rigtig mange kilometer. Du kan sagtens være heldig, at der ikke sker noget, men der er alvorlige risici både mht motor, gearkasse og alt muligt andet, eksempelvis elektronik, som der er meget af i en Freelander. Jeg ville egentlig ikke være så bekymret for den gamle dieselmotor, som ofte bare kører, når man sørger for olie. TD4'eren kører på mange måder bedre med lidt flere kræfter, men er også sårbar og dyrere at reparere på. Generelt kan man om Freelanderen også sige at jo nyere en model det er, jo bedre er den generelle kvalitet, herunder også mht bagtøj. Men du får nok svært ved at finde en 2004-05 til under 20000 kr. Som der også er skrevet skal du sikre dig at VCU'en er i orden på den beskrevne måde, herunder også at bagkardanen ikke er demonteret, som mange har gjort. VCU'en eller viscosekoblingen, sikrer fordelingen mellem for og baghjul, og den skal virke ellers kan det blive dyrt.
Jeg ville ikke køre den til FDM. FDM's testcentre har grundlæggende ikke forstand på Land Rover'e , men behandler den som en almindelig bil. Selvfølgelig kan de sagtens finde en masse ligegyldige fejl, som man altid vil finde på en bil i den alder og prisklasse, men de kommer ikke i dybden mht en Land Rovers specielle færdigheder og særheder. Du vil være bedre tjent med at få den tjekket hos en LR specielist, som f.eks. Bertelsen i Sjelle. De ved også noget om hvad en Freelander kan og kan holde til.
Jeg vil med ovenstående ikke sige, at du ikke skal kaste dig ud i en Freelander til formålet. Den kan som model sagtens klare det, men opmærksomheden skal være på den konkrete bil, og i den forbindelse ville jeg bestemt ikke kigge på den sidste, som har problemer med automatgearkassen. Det koster bare.
Held og lykke med projektet.
Mvh
Lars E.
3926 Nsj.