tilbage

Land Rover Forum  

Index
164786: Hylen generator (alternator) (04-11-2020 20:09:03)
Poul Meirum #1456, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.182.46.48)
Land Rover 110, med 3,5 V 8 fra 1988.

Ved start let hylen fra generator som stiger kraftigt ved belastning med fjernlys og rotorblink. Der er målt normalt spænding fra generator til batteri og batteriet er målt til at være ok af mekaniker.

Har skiftet rem uden positivt resultat. Har skiftet generator også uden positivt resultat.
Ladelampen slukker som normalt straks.

Nu tænker jeg på om det kan være noget med stelforbindelsen? Og her er så mit spørgsmål, hvor finder jeg denne (disse forbindelser) ?
Jeg har fulgt stelforbindelsen fra batteriet til gearkassen. Er der andre stelforbindelsen fra generator/motor?

Jeg mangler ikke strøm til at starte og bilen er monteret med hovedafbryder så den henstår ikke med spænding på kredsløb.
( brandbil)

Hilsen
Poul
“Region Ærø”
Index
164789: sv: Hylen generator (alternator) (04-11-2020 20:26:24) (svar på 164786)
Bjarne Hermansen #8436, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.28)
Har en tilsvarende model fra 87

jeg har også en stel fra gearkasse til chassis venstre side og en stel fra chassis til motor venstre side

mvh
/bjarne
Index
164790: sv: sv: Hylen generator (alternator) (04-11-2020 22:02:56) (svar på 164789)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.79)
Giv den gas Poul ;o) altså remspray, eller skift remskiven på generator, er højst sandsynlig slidt blank, så remmen ikke kan bide sig fast og derfor skrider og hyler, skift gerne til en remskive der er større, bruger selv en remskive fra de gamle Lucas jævnstrømsdynamoer.
Index
164797: sv: sv: sv: Hylen generator (alternator) (05-11-2020 09:37:06) (svar på 164790)
Poul Meirum #1456, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.182.46.48)
Tak for input

Jeg leder videre efter stelforbindelsen og renser dem. Med hensyn til rem er prøvet med flere og givet remspray.

Jo mere omdrejninger og el belastning jo mere hyl.
Hele problemet kom langsomt snigende.
Den ene generator er godt et år gammel og den anden er sprit ny. Begge hyler som et mindre Udrykningskøretøj.

Hilsen
Poul
Index
164798: sv: sv: sv: sv: Hylen generator (alternator) (05-11-2020 12:09:50) (svar på 164797)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.120.241)
Bare en tanke, kan der være noget der har flyttet sig, generatorbeslaget f.eks., som kan nå at ligge an på rem eller remskive?

Kan der være gået et leje i vandpumpen, og det i virkeligheden er der fejlen er?

mvh Niels
Index
164799: sv: sv: sv: sv: sv: Hylen generator (alternator) (05-11-2020 13:29:09) (svar på 164798)
Poul Meirum (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.182.46.48)
Hej.
Nej det tror jeg ikke, men vil undersøge det.
Har prøvet at lytte med en stang til henholdsvis generator og vandpumpe, men kan ikke skelne (lokaliserer) hylen.
Tager remmen fra generator og vandpumpe ingen støj ved kraftigt forbrug af strøm.

Har lige haft et kraftigt kabel fra stel på batteriet til motor for at udelukke dårlig stelforbindelse, men ingen forskel.

Stadig stigende hylen ved øget strømbelastning og ved øget motor omdrejning.

Senere vil jeg sætte den anden generator på igen og igen prøve med en anden rem.
Jeg vil undersøge stikket til generatoren om der skulle være en dårlig forbindelse.

Skulle man kede sig er det dejligt med en gl. Land Rover.

Hilsen
Poul

Index
164800: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hylen generator (alternator) (05-11-2020 18:46:56) (svar på 164799)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.79)
Kan være vandpumpe der hyler/piber jow, et gammelt lusket mekanikertrick, kom en skvat motorolie i kølevandet, det vil stoppe piberiet, hvis det er vandpumpen. Prøv også at undersøge remskive på krumtap, kan være anlægsflader er blankslidte eller remmen ligger an mod navet og ikke siderne.
Ellers prøv med en af de såkaldte tandede kileremme.
Index
164816: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hylen generator (alternator) (09-11-2020 09:04:35) (svar på 164800)
Poul Meirum #1456, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.182.52.123)
Hej
Alle remhjul er renset, bruger en rem som du beskriver. Men intet har afhjulpet problemet ???? renset stik fra generator og skiftet generator . Igen negativt resultat ????


Hilsen Poul
Index
164819: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hylen generator (alternator) (09-11-2020 16:45:08) (svar på 164816)
claus kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.45.127)
Jeg tror dine remskiver er slidte så remmen ligger for dybt i sporet.
Alternativt kan remskiverne være forskudte i forhold til hinanden, men det kræver at du har skiftet mindste en af de,m


mlrh Claus
Index
164830: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hylen generator (alternator) (13-11-2020 12:18:16) (svar på 164819)
Poul Meirum #1456, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 157.97.120.50)
Hej. Arbejder videre om en uges tid med LR, andre vigtige ting stå i vejen for at blive serviceret.
Hilsen Poul
Index
164833: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hylen generator (alternator) (16-11-2020 18:16:47) (svar på 164830)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.212)
Jow Poul, en short-cut kunne være at påsætte en 1/2" rem, de oprindelige er 3/8" som andre også er inde på, så er miseren måske at remmen er i bunden af remskiven på krumtappen og dermed ikke længere er en kilerem.
Index
164848: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hylen generator (alternator) (19-11-2020 23:10:25) (svar på 164833)
Poul Meirum #1456, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 157.97.120.5)
Hej Verner
Ja så fik jeg skiftet kilerem til en bredere model 13x1250 som passer bedre på krumtaps remhjul. Men ingen bedring !!!
Så stadig samme problem, uden strømforbrug ud over kørelys ingen hylen, men med det lange lys og 3 rotor bling kraftig hylen.
Hvilket den ikke gjorde tidligere.
Så nu er jeg nået til at jeg må køre til der fremkommer en reel defekt.
Hilsen her fra Ærø
Poul