tilbage

Land Rover Forum  

Index
167258: 109" gul plade til hvid (17-10-2021 15:57:25)
Lars Toft #5457, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.45.42)
Hej,
Jeg har netop erhvervet en 109 2.25D van fra 1982 til samlingen. Det var et carportfund med One ton fælge, Fairy overdrive osv osv der har stået stille i tyve år, jeg ikke kunne sige nej til. Den foreløbige plan er at konvertere den fra gul plade van, til hvid plade veteran med canvas tag. Er der nogen som selv for nyligt har prøvet den manøvre, eller noget der ligner, og kan dele deres erfaring mht afgift mv.?
Mvh. Lars
Index
167259: sv: 109" gul plade til hvid (18-10-2021 07:50:21) (svar på 167258)
Henning Rogren #6732, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.186.116.245)
Hej Lars

Efter at have ventet i næste 4 måneder har jeg netop modtaget bindene tilsagn fra Skat øvelsen på min 90" fra 1985 - i den har de beregnet at jeg skal betale kr. 101.721 for at ændre fra gul til hvid - så det er godt nok blevet dyrt under de nye regler.

Venligst,
Henning
Index
167260: sv: sv: 109" gul plade til hvid (18-10-2021 09:42:48) (svar på 167259)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.108.254.228)
Ja der blev advaret godt og grundigt for et par år siden..
Idag giver det jo ingen mening at konvertere…
Index
167263: sv: sv: 109" gul plade til hvid (19-10-2021 12:21:10) (svar på 167259)
Lars Toft (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.45.42)
Du godeste, ja det er godt nok dyrt. Har meget svært ved at se årsagen til den vanvittige pris. Hvis det er samme vanvid med min, så ender den bare som veteran varevogn. Værre er det ikke. Ville bare være sjovere som hvid plade. Jeg prøver at sende forespørgslen. Skal nok opdatere med pris, når jeg engang får den fra SKAT.
Index
167264: sv: sv: sv: 109" gul plade til hvid (19-10-2021 13:08:36) (svar på 167263)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Sakset fra Motorstyrelsens hjemmeside:
>>Den afgiftspligtige værdi på 40 pct. forhøjes til 75 pct. for veteranbiler, mens det er uændret for veteranmotorcykler. Derudover fritages veteranbiler for tillæg i registreringsafgiften for CO2-udledning, mens registreringsafgiften for veteranbiler skal beregnes uden det foreslåede bundfradrag på 21.700 kr. (2021-niveau) for personbiler og 30.000 kr. (2021-niveau) for varebiler. De hidtil gældende regler om tillæg og fradrag i registreringsafgiften som følge af brændstofeffektivitet ophæves.<<

Du skal altså finde nyprisen uden afgift, men med moms og leveringsomkostninger. 75% af det er afgiftgrundlaget.
Så vidt jeg kan gennemskue reglerne, så skal man betale 25% af de første 65.000,- og herefter 85% af vognen pris op til 202.000,- og 150% af resten.

https://skat.dk/SKAT.aspx?oid=2234529

Regnestykket bliver da således: Hvis en given vogn i 1982 kostede lad os sige 100.000,- inkl moms og levering, men uden afgift, så bliver den afgiftpligtige værdi som veteran 75.000,- Der skal man så betale 25% af de første 65.000,- hvilket er 16.250.-
Så skal du betale 85% af de sidste 10.000,- det er så 8.500,- Den samlede afgift bliver da 16.250,- kr. +8.500,- kr = 24.750,-
Det lyder jo umiddelbart ikke så galt, men det hele står jo og falder med hvad nyprisen var i sin tid.

Læg også mærke til skalaknækket på de 65.000,- Det er en snedig måde at sikre at alm biler fra 70'erne ikke kommer til at koste det urimelige i afgift, mens eksotiske veteraner, som Rolls Royce og Ferrari og den slags, kommer til at koste en del mere, da de havde en høj nypris, selv dengang.

Hvordan man så er nået frem til over 100,000,- på en 90'er fra '85, det forstår jeg ikke, men jeg kender så heller ikke nyprisen uden afgift. Umiddelbart virker det for dyrt. Men det forlyder også at Motorstyrelsen, der jo netop blev oprettet for at give ensartede afgiftsfastsættelser, ikke lever op til forventningerne, og at afgørelserne tilsyneladende er lige så vilkårlige som de hele tiden har været. I dette tilfælde mener jeg dog er der er grundlag for en klage. Og man man jo altid klage.

Læg også mærke til at originalitetskravet er ophævet, så Motorstyrelsen kan ikke afvise at afgiftfastsætte en veteran vogn, fordi den ikke står i original lak, og med orignale fælge osv.

Mvh Niels
Index
167266: sv: sv: sv: sv: 109" gul plade til hvid (19-10-2021 14:07:16) (svar på 167264)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.89)
Hej
Vedr. afgiften på en 90" skal man jo lige huske på hvad en 90" 7 persons på hvide plader
kostede dengang, kan ikke huske prisen, men den lå hvis omkring 800000 kr.
Så der er jo ikke noget at sige til det bliver dyrt.
Index
167267: sv: sv: sv: sv: 109" gul plade til hvid (19-10-2021 14:30:56) (svar på 167264)
Henning Rogren #6732, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.186.116.245)
Hej Niels

Dette er regnestykke jeg har fået fra skat.

Venligst,
Henning
Index
167268: sv: sv: sv: sv: sv: 109" gul plade til hvid (19-10-2021 14:58:42) (svar på 167267)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.126.20)
Du har så fået den afgiftfastsat ud fra handelsværdi og ikke som veteran. Jeg ville få en ny beregning ud fra reglen om "brugsværdi" som er det fine ord for det vi andre kalder veteran afgift.

Mvh Niels
Index
167278: sv: sv: sv: sv: 109" gul plade til hvid (26-10-2021 10:04:11) (svar på 167264)
Lars Toft (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.139)
Hej Niels, tak for det udførlige svar. Jeg vover pelsen og sender en ansøgning til Skat. Skal nok huske og opdatere denne tråd, når jeg engang får er svær fra dem.
Mvh Lars
Index
167265: sv: 109" gul plade til hvid (19-10-2021 13:44:36) (svar på 167258)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.47.48)
Du kunne også overveje at registrere den som bus.. så er det bare 10-12 sæder du skal have i. Bus reg afgiften er vist 60% og så har du også fordelen af at vægtafgiften er lav.
Du skal selvfølgelig have buskort... men et D1 dvs minibus kort er fint nok.... og det kan erhverves for en 13-15 kilo vist nok.... og det er så hurtigt tjent hjem igen.
Mvh
Christian, som pga af buskortet kører både en defender td5 og en 110er begge som busser..... det var aldrig gået med alm hvideplader.
Index
167279: sv: sv: 109" gul plade til hvid (26-10-2021 10:13:52) (svar på 167265)
Lars Toft (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.139)
Hej Christian
Jeg har allerede en 110 V8 bus, så den manøvre er jeg bekendt med. Det var mest af alt for at have en sjov sommerbil som de store af mine børn, der ikke har bus kort, også kan køre. Så håbet var at have en LR til lille kørekort, med bagsæder, uden at den skulle koste Harlekins millioner i div afgifter, da den har alderen til at blive veteran registreret.
Mvh. Lars
Index
167280: sv: sv: sv: 109" gul plade til hvid (26-10-2021 14:48:21) (svar på 167279)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.126.20)
Du burde også kunne få den veteranregistreret for max en 20-25.000,- Det koster 400 kr. og tager et par måneder eller fire at få svar, men så ved du da hvor du står. :)

Mvh Niels
Index
167281: sv: sv: sv: sv: 109" gul plade til hvid (26-10-2021 14:51:04) (svar på 167280)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.126.20)
Mener naturligvis at du kan søge af få et bindendende svar fra Skat. Det koster som sagt 400 kr, og det tager en tre fire måneder, inden der er svar.

Men husk at få den afgiftfastsat efter *brugsværdien* altså som veteran og ikke efter handelsværdien.

Mvh Niels
Index
167282: sv: sv: sv: sv: sv: 109" gul plade til hvid (26-10-2021 23:41:57) (svar på 167281)
Lars Toft (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.139)
Hej Niels,
Ved du tilfældigvis om stykafgiften, der oprindeligt blev betalt for gul plade biler, bliver modregnet den endelige afgift?. Noget afgift er der jo betalt i tidernes morgen. Det burde jo egentligt blive modregnet når man går fra gule- til hvide plader.
Mvh Lars
Index
167283: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109" gul plade til hvid (27-10-2021 07:10:35) (svar på 167282)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.126.20)
Så vidt jeg ved, får man ikke modregnet allerede indbetalt afgift, når man får den afgiftfastsat efter brugsværdi, altså som veteran.
Det er vist bare at betale og være glad. Så vidt jeg ved...

Mvh Niels
Index
167284: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109" gul plade til hvid (27-10-2021 17:15:37) (svar på 167283)
Lars Toft (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.212)
Hej Niels,
ok. Burde egentligt modregnes, ellers er det jo dobbelt afgift. Kan måske være en sag for Motorhistorisk forening, da det jo så nok er på politisk niveau den sag skal løftes til. På årsbasis kan det heller ikke dreje sig om mange penge Skat går glip af, da det jo kun er allerede indregistrede varevogne, det drejer sig om. Nå men, jeg prøver. Tager også den med allerede betalt afgift når jeg nu er igang. De (Skat) skal ikke dø i synden.
Mvh. Lars
Index
167286: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109" gul plade til hvid (28-10-2021 06:11:30) (svar på 167284)
stephan (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.116.228.10)
Hej,

I december 2020, omregistrerede jeg en 110" V8 (1985) bus til personbil, og der blev den oprindelige afgift modregnet i den opkrævede afgift.

Men, det foregik efter det gamle regelsæt, ikke det nuværende.

Mvh

Stephan
Index
167287: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109" gul plade til hvid (28-10-2021 07:05:26) (svar på 167286)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.126.20)
Hmm....det er værd at holde fast i at der er to måder at få afgiftberegnet sin ældre vogn. Enten efter handelsværdi eller efter "brugsværdi"(veteran) Ved førstnævnte modregner man allerede indbetalt afgift.

Om man gør det ved veteraner, det er spørgsmålet. Det gjorde man ikke da jeg i sin tid fik hvide plader på min. Den er så fra 1965, så der har nok ikke været meget afgift at modregne. Dog mener jeg at jeg dengang fik at vide at evt allerede indbetalt afgift ikke blev modregnet, når den var veteran.

Man kunne jo ringe til Motorstyrelsen. Hvis man er heldig, så får man fat i en medarbejder, der faktisk kan svare. Hvis man er heldig. :)

Mvh Niels
Index
167288: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109" gul plade til hvid (28-10-2021 09:07:11) (svar på 167287)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.116.43.42)
Hej

Jeg har egentlig ikke villet blande mig, men faktisk er det således at afgift modregnes, når der er betalt værdiafgift, hvilket der jo har været på den nævnte bus (20% eller 60%), hvorimod der på ældre gulplade-varevogne er betalt stykafgift - altså et fast beløb uafhængig af bilens værdi - og den afgift modregnes ikke. I "gamle dage", da de her omhandlede biler var nye i 70'erne og 80'erne, var stykafgiften 7.500 eller 12.000 afhængig af varebilens størrelse og totalvægt, og beløbene blev senere i 90'erne forhøjet til vist nok 19.000 og (ca) 30.000. Det laveste beløb for de største varebiler/kassebiler. Denne stykafgift var medvirkende til, at det dengang kunne være attraktivt for nogle at køre i gulpladebiler rent privat, og da det så blev for attraktivt, og der kom alle mulige andre 4x4 biler end Land Rover, blev det stoppet ved en ændring af afgiften, således som danske politikere altid har gjort.

Mvh
Lars E.
3926