tilbage

Land Rover Forum  

Index
167731: 4.6 V8 benzinmotor, der ikke revner i blokken (25-05-2022 20:33:03)
Bjarne Jørgensen #346, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.153.139)
Jeg har tidligere læst, at de senere udgaver af P38 4.6 V8 motoren har mindre risiko for at revne i blokken end de første.
Er der nogen, der ved, om dette er korrekt og i givet fald, hvilke årstal man skal frem til? - Er det 2000 eller 2001?

Jeg overvejer at hente en P38 4.6 V8 i Tyskland, og det ville være lidt træls, hvis motoren revnede for et godt ord.

Med venlig hllsen
Bjarne Jørgensen
Index
167742: sv: 4.6 V8 benzinmotor, der ikke revner i blokken (27-05-2022 08:35:06) (svar på 167731)
KAJ TUNLEV (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 176.23.193.125)
Hej Bjarne

Den eneste blok jeg har hørt om ikke revner, er 3.5 V8 udgaven. Alle øvrige kan give problemer.
Derfor prøv at ringe til Box auto eller Kim Villadsen i Ølstykke. De har skruet på LR i mange år.

Mvh

Kaj Tunlev
Index
167743: sv: 4.6 V8 benzinmotor, der ikke revner i blokken (28-05-2022 08:25:12) (svar på 167731)
Christian Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 147.78.31.21)
Cosworth
Cosworth blokken er toppen af poppen
Sidste jeg har kendskab til gik en brugt 4,6 V8 blok for 10000kr...kun blokken uden noget
Her er fra en engelsk fora
https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=985201
"The Cosworth DFV is probably the most famous engine ever made, I doubt your mate had one in his range rover, (probably some other engine which had been tuned by Cosworth), but saying 'I never knew cosworth did a v8 is like saying 'i never knew Ford made cars'. Or 'I never knew Apple made Ipods' hehe"
Rover maskiner har det med at blive varme og så er det slut
Det er nok bedre og billiger at bestille en maskine fra evt: RPI V8 i england...men de koster også penge
De maskiner er dyre og eftertragtede då der er meget vareme test forud for samling og salg af en V8 maskine
Måske er der muligheder i at finde en BMW 745 fra samme årgang da de er med en BMW fremstillet 4,4 / 4,6 maskine...men og det er sagen ved jeg ikke

Mvh
Christian Holten
Index
167744: sv: sv: 4.6 V8 benzinmotor, der ikke revner i blokken (28-05-2022 20:38:47) (svar på 167743)
Bjarne Jørgensen #346, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.153.139)
Tak for svar. Jeg har læst et sted, at man kan få "cross boltet" 4,6 V8 og evt. med top liners, som skulle kunne løse problemer med at revner kan opstå i blokken. Er der nogen, der har erfaring med det?

Med venlig hilsen
Bjarne Jørgensen
Index
167750: sv: sv: sv: 4.6 V8 benzinmotor, der ikke revner i blokken (02-06-2022 11:59:49) (svar på 167744)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 45.65.88.1)

Hej Bjarne,
Da ingen andre kommenterer, vil jeg lige give dig et forsøg på et svar. Der er to problemer med V8' eren, som jeg tror du får blandet lidt sammen.
1. problem: Revner: Som der tidligere rigtigt svaret, er der færrest problemer med 3,5 liter versionen (den oprindelige).
Rover havde ikke rigtigt råd til at udvikle en ny motor, da markedet begyndte at kritisere at 3,5' eren var for sløv i Range Roveren, der var nogen jokes med "as slow as the bishop of Buckingham" eller noget i den stil...
Så noget måtte gøres, for at få en større ydelse. Man borede cylinderhullerne større i en ellers identisk blok! Så havde man pludselig 3,9 liter. Med P38'eren (2. gen. RR) borede man endnu større huller, og så havde man 4,6 liter. Men hvis du forestiller dig 4 huller på en linje, med uforandret centrum, og man så gør cirklerne større og større, så bliver der mindre mellemrum mellem hullerne. Blokken bliver svagere. Derfor tendensen til revnedannelse, især hvis støbekvaliteten ikke er 100% (engelsk kvalitetskontrol...). Det kan cross-bolting til dels forebygge, fordi det hele bliver spændt bedre sammen, og der bliver færre skævheder pga. vridning (sådan som jeg opfatter det, andre må gerne rette mig).
2. problem: Foringer glider: Et andet problem, der til dels skyldes den større ydelse og de tyndere cylindermellemrum, er at foringerne glider i udboringerne. En blok af aluminium er før blød til cylinderrum, så der er presset en foring af støbejern ind i hvert cylinderhul. Disse har - især i 4.6 - en tendens til at bevæge sig opad. Det kan "top-liner" afhjælpe. En ring presses ned, så den holder foringerne på plads. Dette har aldrig været standard fra fabrikkens side, men er lavet på renoverede motorer.
Du kan læse masser af info på rpi engineerings site, specielt det gamle website (i ubehjælpelig html-kode), er en guldgrube af info, og så er det ret humoristisk skrevet.

Hilsen Bo
Ex-RRC V8 ejer (savner dæl'me lyden...)