tilbage

Land Rover Forum  

Index
167721: skift fra 2.5 n/a til 200tdi i One Ten 86 (22-05-2022 21:28:57)
peter tingrupp (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.5.165.98)
Nu er min elskede 110 på plader og kørende igen. Har fået en 19j TD sat i, og i denne konvertering er der også tilføjet en intercooler fra 200tdi. Min mekaniker havde sit bøvl med at finde ud af hvordan turbo og intercooler skulle forbindes. Og nu den er hjemme og synert, er jeg ret meget i tvivl om hvorvidt den måde han har monteret slangerne på er rigtig. Er der nogen der har lavet den konvertering her i klubben? Og hvis der er, vil du vise mig med billeder eller tegning hvordan det skal se ud når slanger er monteret korrekt?!
Bedste hilsener Peter
Index
167723: sv: skift fra 2.5 n/a til 200tdi i One Ten 86 (23-05-2022 09:11:35) (svar på 167721)
Mads hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.0.250)
Hej Peter,
LR's 200 og 300 tdi puster ind i bunden og ud i toppen -men i princippet er det ligemeget det skal jo bare igennem. Den 19j jeg havde tidligere, kørte med dette setup på en 300 køler/intercooler og det fungerede fint.
Hvis motoren ånder kan det være hensigtsmæssigt med lidt "oliefang" I intercooleren og "ud" i toppen -hvis du husker at tømme den inden motoren stikker af.
/mads
Index
167748: sv: sv: skift fra 2.5 n/a til 200tdi i One Ten 86 (01-06-2022 20:09:48) (svar på 167723)
peter tingrupp (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.5.165.98)
Hej Mads.

Tak for dit svar.
Jeg bliver i tvivl om hvad du mener med at motor stikker af??
Jeg havde startet bilen i dag og stod for tomgang og al lød fint indtil jeg satte i bakgear og pludselig kom der underlig lyde fra Turbo? ihvertfald sort røg og motor der steg i omdrejninger indtil motor faldt til ro i normale omdrejninger, hvis røg i udstødning.
Det skete en gang til da jeg startede op igen få min senere. Turbo røget eller er der noget galt med min rørlægning?

Bh Peter
Index
167751: sv: sv: sv: skift fra 2.5 n/a til 200tdi i One Ten 86 (02-06-2022 15:22:35) (svar på 167748)
Mads Winther Hansen #6777, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.0.250)
Hej Peter,

En dieselmotor kører ganske upåklageligt på sin egen motorolie hvis den når ind i brændkammeret, problemet er blot at det er en kort fornøjelse (hvis du mangler visuelle oplysninger så prøv at søge på "engine runaway" på youtube... -det kan godt komme til at løbe koldt ned ad ryggen).
Det burde jo egentlig ikke være muligt for olien at kommer ind i brændkammeret, men det kan ske på lidt forskellig vis bl.a. slidt turbo som du selv er inde på.
19j motorerne har en tendens til at have underkompression der kommer til udtryk ved olietåge op ad bl.a. oliepåfyldningshatten hvis den lettes når motoren går. De er som mange andre motorer udstyret med et rør der leder overskydende olietåger fra "hatten" over i indsugningen så olietågerne kan blive forbrændt af motoren. Hvis underkompressionen bliver udpræget så kan det ende med, at olietågerne over tid fortætter og bygger sig op i afkroge af indsugningssystemet (luftfilter, rør og slanger -og en evt. intercooler) og den kan på et tidspunkt nå et niveau hvor olien hvirvles med ind i motoren hvor "festen" begynder.

Intercooleren og rørføringen til/fra denne bør ikke kunne få motoren til at stikke af og særligt ikke hvis den knapt har kørt med setup'et som jeg forstår på det du skriver.

Adskil derfor indsugningssystemet og find ud af om der ligger olie i det. hvis der ligger store mængder olie, så undersøg hvor det kommer fra ud udbedr. skaden (turbo?). HVIS det er underkompression så før ånderøret til en egnet opsamlingsbeholder og overvej motorens videre liv.

/Mads
Index
167759: sv: sv: sv: sv: skift fra 2.5 n/a til 200tdi i One Ten 86 (03-06-2022 14:02:52) (svar på 167751)
peter tingrupp (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.5.165.98)
Hej Mads.

Tak fordi du gider bruge tid på at svare mig, det sætter jeg stor pris på. Har set lidt u-tube film angående emnet og det ser vildt ud. Min nåede ikke at køre mere end 20 sek måske men jeg blev mega forskrækket og der stod da også en sort røg ud. OG RUBO røg efterfølgende og der kommer hvid røg ud af udstødning. Har lige haft den startet op og den kører fint men tør ikke at køre i den før jeg får oversigt over omfanget af evt skader.
God Pinse og weekend.

Hilsen Peter
Index
167726: sv: skift fra 2.5 n/a til 200tdi i One Ten 86 (24-05-2022 07:09:17) (svar på 167721)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.125.88)
19J og 200Tdi er 2 helt forskellige størrelser.
19J skal du være meget opmærksom med olie, som der nævnes herover. Er den i god stand er det dog en fin motor. Godt med ladekøler!