tilbage

Land Rover Forum  

Index
167934: Serie 3 toppakning? (23-10-2022 21:49:39)
Svend Sanden Andersen #9571, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.201.188)
Hej Forum

Min serie 3 2,25 benzin har tabt pusten lidt. Den er begyndt at have en lidt tøffende lyde mest ved acceleration. Mayonnaise i oliepåfyldningsrøret samt noget der mest ligner kondens (til trods for længere ture). Kraftig ånding i oliepåfyldningsrøret. Ingenting at se når jeg ser på oliepinden. Måske lille ændring i olie forbrug. Bruger ikke vand og det ser ud som det plejer. Benzinforbruget virker som om det er steget. Ændringen er kommet ifm med langture her i efterårsferien. Næste step bliver at prøve en kompressionstest og se hvad den fortæller. Mit eget bud er at toppakningen er gået. Kan dårligt justerede ventiler gøre det samme? Det kan jo selvfølgelig også være en kombination af flere ting, der spiller sammen. Nogen gode forslag til diagnose?

Mvh Svend
Index
167935: sv: Serie 3 toppakning? (23-10-2022 22:55:38) (svar på 167934)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.45.81)
Surt, men den klassiske "målepind" om der er gået en toppakning -- er der varme, kommer der varme ud af dyser, når du tænder for blæser og motor ellers er varm og igang? Går ud fra varmeapparat er originalt. Opfører kølevandstermometer sig som det plejer? Mht mayonnaise osv, når der forbrændes 1l benzin, opstår der ca 1l kondensvand, omtalte mayonnaise er jo en blanding af olie og kølervand.
Index
167937: sv: sv: Serie 3 toppakning? (23-10-2022 23:55:42) (svar på 167935)
Svend Sanden Andersen #9571, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.201.188)
Hej Verner
Der kommer varme fra varmeapparatet og termometeret opfører sig normalt.
Mvh
Svend
Index
167938: sv: sv: sv: Serie 3 toppakning? (24-10-2022 00:09:06) (svar på 167937)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.45.81)
Ja ok, en kompressiontest vil nok afsløre, brændt ventil ell revnet eller brændt stempel.
Index
167939: sv: Serie 3 toppakning? (24-10-2022 12:37:42) (svar på 167934)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.208.64.238)
Uden overhovedet at være ekspert, vil jeg sige at det umiddelbart lyder som om du har lidt underkompression. Det kunne forklare det forøgede benzinforbrug, den ujævne gang og pusten i påfyldningshullet.

Havde selv problemer med ujævn gang, og til sidst ville den slette ikke køre. Viser sig at den nok har haft det for varmt en enkelt gang for meget, og nu er vi ude i en større motorrenovering.

Ikke at jeg skal male en hvis herre vægen, men kan godt være du skal til at mentalt forberede dig på at det ikke lige er klaret med en ny toppakning. Men det er heller ikke sikkert det ikke er noget en honing og nogen nye stempelringe ikke kan klare.

Mvh Niels
Index
167940: sv: sv: Serie 3 toppakning? (24-10-2022 17:28:52) (svar på 167939)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.45.81)
Mjoee bedste hr veteranbilsformand, men nu roder vi jo rundt i mekanik, der er 40-50år gammelt. Nu ved vi jo ikke om det gode medlem bruger alm knoldesparkerbenzin, med 10% kølersprit lige ud af pumpen, eller der bruges superbenzin med max 5% hospitalssprit og tilsættes blyerstatning eller hur. Men årsagen til mistrivsel kan være flere ting, tilkoksede eller knækkede stempelringe, revet ell beskadiget stempel, eller generel slidt motor, men en kompressiontest vil sikkert kaste lys over land, uanset hvad, så kan han vist godt finde topnøglesættet frem.
Index
167941: sv: sv: sv: Serie 3 toppakning? (24-10-2022 20:11:07) (svar på 167940)
Svend Sanden Andersen #9571, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.201.188)
Jeg har skam været en boy scout og anvendt bly erstatning i det flydende guld med kun 5% sprit eller hvad det nu er.

Niels, kan underkompression give ånding i olierøret? Og er det noget jeg kan gøre noget ved andet end dybest set at renovere motoren?
Index
167945: sv: sv: sv: sv: Serie 3 toppakning? (25-10-2022 09:08:10) (svar på 167941)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja underkompression opstår jo ved at der at kompressionen smutter forbi eller gennem stemplet og danner tryk i under stemplerne. Der vil naturligvis altid være en lille smule tryk, og derfor er der et ånderør, eller et åndedæksel, det der den der "hat" der sidder enten på oliepåfyldningen eller på ventildækslet alt efter hvor ny din motor er.
men hvis det bliver så du kan mærke det, og man ligefrem kan se det ryger op af påfyldningsrøret, så er der muligvis underkompression. En korrekt udført kompressionstest vil hurtigt vise om det er den vej det trækker.
Hvis testen antyder at der mangler kompression, så er der ikke andet at gøre end at løfte toppen af og inspicere cylindrene.
Hvis du er heldig, så kan det klares med en honing og nye stempelringe. Hvis du er mindre heldig så er det værre. Men fortvivl ikke, nye stempler koster 144 kr stykket, og blokken kan sikkert reddes.

Det kunne min ikke, den så sådan ud da Kaj Juel kom ned til cylinder 4. To af de tre andre var heller ikke for gode, så nu er Kaj ude i det helt store projekt.
Index
167947: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 3 toppakning? (25-10-2022 18:22:49) (svar på 167945)
Svend Sanden Andersen #9571, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 37.96.43.69)
Ok, det giver mening.
Ohh hvem der havde sådan en Kaj nede for enden af vejen... Men omvendt, så er dette muligheden for at bonde ekstra meget med dette mekanik som man er blevet draget af.

Index
168175: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 3 toppakning? (15-02-2023 16:49:35) (svar på 167947)
Svend Sanden Andersen #9571, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.201.188)
Så kom toppen af. Der var ikke nogen smoking gun - ja bortset fra at den ser temmelig kokset ud. Kan det være årsagen til mit problem? I tre af cylindrene var der små ridser. De anes på billederne. Er de kriminelle? Desværre kunne jeg ikke lave en kompressionstest før toppen kom af. Nogen gode tips før stemplerne poppes op?
Index
168176: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 3 toppakning? (15-02-2023 19:43:38) (svar på 168175)
Michael Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 176.20.220.192)
Hej Svend
Umiddelbart vil jeg sige den trænger til at blive boret op og ny stempler. Måske honing og nye ringe kan gøre det, men den trænger til hjælp. Jeg ville skifte lejer, kæde og oliepumpe i samme omgagang. Så er du kørende i mange år.
Index
168177: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 3 toppakning? (16-02-2023 10:12:24) (svar på 168175)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.208.67.226)
Det kan være svært at se på disse billeder hvor medtaget den er. Jeg ville nok kontakte en erfaren motormand, det lige kunne kigge i den.

Det er muligt en honing og nye stempler kan gøre det. Det er muligt blokken kan reddes, med en opboring. Det sidste er dyrt, og der er ikke mange værksteder tilbage der kan gøre det. Worst case er, at blokken er kaput. Men det ved du først når du har haft en til at kigge på den.

Alternativt kan man få en short-blok fra England. De koster, men ikke mere end hvad en omfattende motor-renovering løber op i

Mvh Niels


Index
168178: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 3 toppakning? (16-02-2023 12:35:55) (svar på 168177)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.146.61)
Har du checket kølevandstermostaten, om det er den nordiske type - 82grader? Havde en 2,25 diesel, som "klemte" et stempel med rivning tilfølge, motor var godt tilkokset, det viste sig der sad en 72gr termostat i, varme og termometervisning var normal.
Index
168188: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 3 toppakning? (19-02-2023 23:09:38) (svar på 168178)
Svend Sanden Andersen #9571, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.201.188)
Tak for alle inputs!
Det er nok værd bare at skifte termostaten nu da proppen er af.. Ingen anelse om hvilken temperatur den åbner ved.
Nåede de to første stempler. Nr 2 har en vis underholdningsværdi, se vedlagte billede.
Hvis der er motor kloge der læser med i kbh- området, som kan evaluere cylindres tilstand, så sig endelig til. Jeg har kun målegrej fra biltema at støtte mig til samt uvurderlig erfaring fra min Suzuki k50 fra 35 år siden, hvor tuning stod højt på dagsordenen.