tilbage

Land Rover Forum  

Index
25212: tagtelt (30-06-2005 15:14:50)
Tove & Leif Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.92.102)
Hej derude
Er der nogen der har erfaring med tagtelte, gode som dårlige, da jeg syntes det er særdeles svært at vælge mellem f.eks Easy_awn, Beduin, Howling Moon og Hannibal.
Hvad er godt , hvad er skidt og hvad er allerbedst
mvh Leif Andersen
Index
25213: sv: tagtelt (30-06-2005 15:36:31) (svar på 25212)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Leif

Jeg har selv et Eezi Awn tagtelt, som jeg og min kæreste har boet i i 8 måneder i træk. Det var der ingen problemer i. Det virkede bare. Det eneste der gik i stykker, var nogle af de fire spænder på overtrækket - og det var ikke alvorligt.
Teltet holdt fint tørt i selv meget kraftig regn.
Jeg har også mødt en del, der havde Hannibal og var fint tilfredse, men de telte er også dyrere.
Til din information koster et Eezi Awn telt ca. KR 3500,- i sydafrika. Nævn lige det når sælgeren forlanger 11500,- herhjemme.
Jeg gav 10000 hos bertelsen, som en del af en større handel.

Jakob
Index
25216: sv: sv: tagtelt (30-06-2005 18:49:27) (svar på 25213)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.124)
Jeg har rejst med AV-tagtelt i slutningen af firserne. Fordelen er, at alt sovegrej ligger nedpakket i een enhed, der er relativt nemt at slå op og har plads til to på en komfartabel madras.
Hvis jeg idag skulle blive spurgt om, jeg igen ville rejse med tagtelt, vil svaret være et betinget NEJ *.
Køreegenskaberne forringes pga vægten oppe på taget. Skal man med en færge, placeres bilen på de dyrere vogndæk og vindmodstanden forringer brændstoføkonomien.
Prisen er meget høj i forhold til, hvad man egentlig får for pengene. Det ser meget potent og a la heya safari ud, hvis man kommer styrende med soveværelset på taget, men et godt trekkingtelt sættes op på fem minutter og vejer kun en tiende del af et tagtelt. Skulle trekkingteltet ødelægges under rejsen, kan det nemt erstattes en route, mens jeg vil mene, det er lidt mere vanskeligt med et tagtelt.
Ved systematisk pakning af bilen, dvs ikke højere end kanten, hvor hardtoppen hviler på. Så er der styr på vægten. Læg en plade over varerummet og lasten er sikret. Og sikken en dejlig plan flade man får !!!

* Hvis det nu SKAL være et tagtelt, så har jeg hos AV-ekspeditionsudstyr i Haarby ved Skanderborg set brochure på en fransk model, der kun vejer 9,4 kg og sammenfoldet ikke fylder mere, end det kan ligge ind i bilen under en færgeoverfart med højdebegrænsninger.

Mine betragtninger/erfaringer er baseret på en 110er !
Index
25220: sv: tagtelt (30-06-2005 20:48:03) (svar på 25212)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Vi har et Hannibal som vi købte sidste år. Vi har været utroligt glade for det. Har brugt det på tur over 4 uger uden bøvl. Gedigen kvalitet, gode materialer og nemt at slå op. Eneste øv er spænderne som benyttes når teltet skal spændes i sammenpakket tilstand men det er til selv at få styr på.
har i øvrigt også Hannibal markise med sider - det er noget der spiller.

Jens
Index
25225: sv: tagtelt (30-06-2005 23:26:05) (svar på 25212)
Kristian Jensen & V. Kjærside #2775, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 83.90.151.171)
Jeg har i et par år kørt med en lille combicamp monteret på tagbagagebæreren og det virkede rigtig godt.... bl.a. på en længere tur (7mdr) boede vi 3 personer i bilen uden problemer .... forteltet til combicampen kunne hægtes på siden af bilen så vi havde ca. 17 kvm under tag hvis vejret var dårligt eller vi boede fast i flere dage. fordelen er at der er ståhøjde i teltet og plads til 4 voksne ulempen er jo nok at der ikke er ret mange tilbage af den model ( combicamp 150 ) denm vejede ikke mere end at 2 voksne kunne lægge den op på taget og tage den ned hvis nødvendigt, men den kunne rumme madrasser og sengetøj til 4 ---- den var kun 20 cm høj når den var klappet sammen og det var en ekstra fordel når man skulle med færge.....
Med rover hilsen
Kristian
Index
25229: sv: tagtelt (01-07-2005 00:56:12) (svar på 25212)
Claus Solberg #5737, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.161.93.130)
Vi er en familie på 2 voksne og 2 drenge, der i løbet af de sidste 3 år har tilbragt mere end 400 nætter i 2 Eezi- Awn tagtelte, supleret med en markise incl. sider og et bagtelt . De første par ture var i Europa på taget af vores Discovery II, det gik faktisk meget godt, og med de erfaringer vi havde samlet der, drog vi videre ud i verdenen. Bil og udstyr blev sendt til Fremantle i Australien og vi fulgte efter. Vi startede rundturen med samme setup som i Europa, men i løbet af kort tid måtte vi konstatere at det ikke var optimalt. Ude i bushen er der altså langt til købmanden, det at skulle klappe teltene mv. ned hvergang vi havde lyst til en køretur var ikke sagen. Løsningen blev en lukket terrængående trailer med plads på taget til teltene, det fungerede rigtig godt og gav os samtidig bedre muligheder off-road ( og det er der rigtig meget af downunder ). Det var med tårer i øjnene, at vi efter 5 måneder i Australien og 5 måneder på New Zealand måtte sælge traileren igen, men efter hjemkomsten til DK gik jeg straks igang med at bygge en tilsvarende. De to Eezi-Awn telte ser stadig ud som nye, vi mødte mange specielt i Australien med tilsvarende telte på 8-12 år alle var meget tilfredse. Selvfølgelig kan man sove i et almindeligt telt på jorden, men igennem længere tid kan det ikke sammenlignes med den komfort man opnår med et ordentligt tagtelt, fast bund og madras, nemt/hurtig at rejse, god udluftning, super kvalitet, væk fra det meste kryb osv. Med de erfaringer vi har gjort, vil vi bestemt ikke gøre det anderledes, når muligheden for nye eventyr forhåbentlig melder sig igen. ( og det gør de jo, i år går turen op i den svenske ødemark )
mvh. Claus Solberg
Index
25231: sv: tagtelt (01-07-2005 06:41:45) (svar på 25212)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.250)
Hej

En mulighed er et Maggiolina telt. (fås hos Team Bertelsen) Vi har haft ét i Adventure udgaven nogle år efterhånden og brugt det en del - sidste gang 3 uger på Island og Færøerne. Det er i princippet en stor tagboks, der deler sig i to, så man får glasfiber tag og glasfiber bund og stof derimellem. Man stikker et håndtag ind i siden på det, drejer nogle gange og 50 sekunder efter er det klart. Med lidt snilde kan man også lave en forsats til accuboremaskinen, så tager det kun 20 sekunder (men virker en del sejere...?) Dyner/soveposer mv. er der fin plads til. Næste gang vi skal til Island vil jeg prøve at skaffe en isolerende teltdug, der fås som ekstrudstyr til at spænde hele vejen rundt.
Se mere her: http://www.loftyshelters.com/MaggAdventureENG.htm
En anden mulighed, der ganske vist ikke er et tagtelt, men alligevel: Vi har købt et Aztec telt (hos Glad i Kalundborg) se det her: http://www.glad.dk/page/485/537/513/telte.htm Det kan fås med sovekabine også. Det er faktisk en god mulighed, der giver mulighed for at køre uden at slå telt og det hele sammen.
Land Rover hilsen
Hans Kristian
- nu med 2 x 110
Index
25245: sv: sv: tagtelt (01-07-2005 15:54:29) (svar på 25231)
Tove & Leif Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.92.102)
Hej Alle
Tusind tak for de gode svar, hvor er det dog dejligt at være medlem af denne klub.
mvh Leif Andersen