tilbage

Land Rover Forum  

Index
26688: Servo og brændstofspumpe m.m (26-08-2005 22:24:57)
Rasmus Dahl-Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.125.77)
Afventer medl. nummer

Hej!

Jeg er lidt grøn hvad ang. LR og har anskaffet mig en LR 90, diesel 4. cyl. fra 1986 for ca 2 mdr siden - som seriøst giver mig gråhår før tid!

Så har flg spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med!

1) Hvilken slags motor har jeg i - er det en 2,5 eller 2,25 eller noget helt andet?

2) min servostyring smider olie helt oppe ved pumpen (kagedåsen) hvor den tykke slange sidder på - kan jeg nøjes med spænde spændbåndet eller?

3)Var ude at køre i min LR fra Odense mod Randers, lige inden Århus sætter motoren ud - uden forvarsel, uden hosten og uden at EL-system blev påvirket. Trækker ud i nødtsporet, slukker bilen og starter den igen uden problem. Køre lidt igen hvor den så sætter ud igen, dette gør den nogle gange indtil jeg når en rasteplads. Har lige fået skiftet brædnselsfilter. Falck kommer kigger på den og mener at brændselspumpen er flækket. Min LR er nu til mekaniker - hvad koster en ny brændstofspumpe?

4) Når det regner løber der vand ned langs pedalerne - hvordan kommer vandet der ind? Er det gummilisten ved motorhjelmen der skal skiftes? Kan ikke rigtig se hvor det vand kommer fra.

5) hvor finder jeg en blå-bagdør? og et originalt LR rat?

Håber i kan hjælpe - bare med et par af ovenstående og I vil gøre en ny lettere fortvivlet LR bare lidt glad (Men gud hvor er det fedt at køre LR)

Mvh

Rasmus Dahl-Larsen
Index
26690: sv: Servo og brændstofspumpe m.m (27-08-2005 00:58:42) (svar på 26688)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)

spgsm. 1

Tast bilens chassis nummer ind her http://www.clifton.nl/index.html?calvin.html og få at vide hvilken motor den er født med, foruden andre nyttige oplysninger. Er motoren i din skiftet siden bilens fødsel må du selvsalgt have en kyndig til at kigge på den for at hitte ud af hvilken det er. 2,25 liters motoren var kun til salg lige i starten af 90 programmet, allerede i løbet af første år 1984 kom 2,5 liters modellen på banen. Så det er nok sidstnævnte du har. Den findes med elle ruden turbo. Jeg mener turbo udgaven kom netop i 1986?

spgsm. 4

Er der rust huller i metallet under forruden? Er der rust huller i fodkassere, f.eks. i siderne bag tæpperne? Er gummi pakningen langs bagkanten af kølerhjælmen intakt? Mangler den aflange metalplade der burde være skruet på oppe over koblingscylinderen øverst på fodkassen inde i motorrummet? Det her er alt for velkendte problemer. Har dem selv i udvalg på min 90 ;-)

spgsm. 5

Skal det være en dør i den korrekte farve incl. 19 års falmethed, så prøv at indrykke en købs annonce i køb/salg/bytte delen af nærværende website foruden på dba.dk

Alternativt så kan du købe hele døre eller dele af dem hos de sædvanlige reservedelsforhandlere i England og andre steder. Men så skal du regne med selv at få malet den i den ønskede farve.

Indkøbssteder:
http://www.paddockspares.com
http://www.rimmerbros.co.uk ; På websiten kan man bede om at få et papir katalog gratis tilsendt. Gør det !
http://www.meca.dk
Index
26701: sv: sv: Servo og brændstofspumpe m.m (27-08-2005 12:19:55) (svar på 26690)
Rasmus Dahl-Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.78.129)
Kære Kristian!

Tusind tak for hjælpen!
Jeg vil kigge efter de flg. steder - den skal jo helst bare være lidt tør til efteråret :-), så jeg ikke sidder i vand til halsen!

Mvh
Rasmus Dahl-Larsen
Index
26711: sv: sv: sv: Servo og brændstofspumpe m.m (27-08-2005 21:54:01) (svar på 26701)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.116)
Ud fra brændstofpumpens placering kan du se hvilken motor du er begavet med. Sidder brændstofpumpen der hvor man ellers ville finde en strømfordeler, så er det en 2,25l. Sidder den derimod på siden af og ligger parallel mod motoren er det en 2,5l. Årsagen til at motoren "dør" kan skyldes en dårlig elforbindelse til stopmagneten på brændstofpumpen, det er en tynd, hvid ledning m. sort stribe, men kan også skyldes at der suges luft gennem en utæthed i brændstofsystemet. Vandutætheden er medfødt og ikke helbredes.
Index
26725: sv: Servo og brændstofspumpe m.m (28-08-2005 19:12:24) (svar på 26688)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.65)
Du har helt sikkert en 2,5 d uden turbo - fin og slidstærk maskine.
Min OneTen med samme motorisering har haft samme 'udsættelsessymptom', som du har beskrevet.

På motorens højre side i nærheden af brændstofpumpen sidder, som Verner har beskrevet, en magnentventil for motorstop. Hvis ledningen sidder løst, afbrydes strømkredsen og brændstoftilførelsen.
Lav følgende lille test: sæt tænding på og tag ledningen af og på et par gange. Du skulle gerne kunne høre et klikken fra ventilen.
Hvis det skulle være en utæthed i brændstofsystemet eller pumpen er flækket, ville du a) ikke kunne starte op lige umiddelbart efter; b) ikke kunne starte op overhovedet. En flækket pumpe - hvad Falckmanden end må mene med det - ville tillige give et kraftigt dieselspild.
Selve pumpen koster ikke ret meget. En kontrol af filterenes tæthed er nødvendig, siden der har været foretaget et skift. Selve filterkonsolen kan om end det er sjældent være rævnet.
En Ninety fra 1986 skal lække; men følg lige vandet, så kan du se, hvor du evt. kan lægge en dæmning.
Et originalt rat? Prøv at få fat i Kjeld fra Tohuse Auto . Hvis det ikke lykkes, tag kontakt med mig.
Index
26736: sv: sv: Servo og brændstofspumpe m.m (29-08-2005 09:44:30) (svar på 26725)
Rasmus Dahl-Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.174.9)
Kære Alle!

Tak for de gode råd - jeg kigger strax på det :-)

Mvh

Rasmus
Index
26748: sv: sv: sv: Servo og brændstofspumpe m.m (29-08-2005 13:23:29) (svar på 26736)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 147.29.137.98)
Du skal nok også undersøge om der er snavs i brændstofslangen fra tanken til filterboxen. Liftpumpen kan også være defekt. Kontraventilen der sidder ved indgangen til filterboxen kan også være stoppet, den har samme form og størrelse som en vinflaskeprop, og kan i øvrigt helt undværes. Det er i øvrigt en god ide at tage hele boxen af og rense indvendig når der skiftes filter. Mig bekendt har der aldrig, fra Rovers side, ligget 2,25l diesel i 90" men Landroverejeres veje er uransagelige, så man kan jo aldrig vide.
Index
26756: sv: sv: sv: sv: Servo og brændstofspumpe m.m (29-08-2005 19:33:33) (svar på 26748)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.65)
Jeg kender heller ikke til denne motorisering i en 90", Verner, men den har været i OneTen ! Endda med turbo !
Index
26751: sv: sv: sv: Servo og brændstofspumpe m.m (29-08-2005 14:46:25) (svar på 26736)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.239.114)
Hej Rasmus

Skynd dig at melde dig ind i klubben og nyd godt at at have verdens største kreds af ligesindede hjælpere fyldt med uvuderlig viden om alt omkring din LR.
Og kom så med til Værkstedsaftener og lær også din bil at kende.

Stor LR hilsen