Der findes et turbokit til en 2,25 D 5 lejet motor, som Daugbjerg har udviklet for Land-Rovers daværende danske importør.
Men det giver ikke mere end et par hk mere; ydelsen er på ca. 70 HK.
Der var problemer med maskinens holdbarhed; toppakninger kunne blive blæst ud i en håndvending.
Hannon fra Tønder-egnen kører rundt i min gamle OneTen med 2,25 d turbo og har aldrig haft de motorproblemer, som jeg havde (toppakninger).
Derfor er der mere fornuft i, at lægge en 2,5 d ned i maskinrummet, da denne motor ab fabrik yder 68 hk.
Turner Engineering tilbyder performance topstykke til denne motor, så ydelsen bliver hævet med de lovlige 20 ( til 30) % .
Personligt er jeg lidt hooked på denne løsning, men min bankrådgiver desværre ikke. Han kører Suzuki Viagra !
Planing af dieseltopstykke giver ikke samme effekt som ved en benzinmotor, da kompressionen i forvejen er oppe omkring 22:1.
At gøre vognen lettere forbedrer ikke motorens ydeevne, men Karsten mener nok, at den ikke har så meget at slæbe rundt på og udnyttelsen af motorkraften er bedre ! (Gad vide, hvilke præstationer min OneTen kan leve op til, når den først bliver lettet for alt mit skrammel i varerummet ).
Hvis du vil 'tune' din 2,25 l maskine for få penge, skal du få fat i en luftfilterhus fra en 2,5 og montere det sammen med en KN-filterpatron. Forlæng luftindsugningen med et stump slange, der føres frem til frontgitteret på din 109".
Næste gang, du skal skifte udstødning, få fat i en med større rørdimension, så den merluft, et KN-filter 'producerer' kan komme ud af maskinen igen. På den måde får du størst glæde af dit KN-filter.
Du behøver dog ikke at investere i Recaro-sæder, styrthjelm eller forbedret bremsesystem: forskellen er faktisk kun meget lidt mærkbar !
Som jeg i et tidligere indlæg har berettet, har jeg kunnet hæve km-ydelsen pr liter diesel med 400 m ved at fumle lidt med lufttilførelsen.
Det vedhæftede foto viser den 2,25 l diesel, som ligger i Hannons OneTen 1983!