tilbage

Land Rover Forum  

Index
26791: turbo på 109" (30-08-2005 19:25:47)
Morten Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.168.192)
nogen der har erfaringer med turbo på en 2,3 diesel i en 1o9 landrover
Index
26813: sv: turbo på 109" (31-08-2005 07:57:53) (svar på 26791)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 15.203.169.125)
Ja, motoren kan ikke holde til det.

/tony
Index
26818: sv: sv: turbo på 109" (31-08-2005 20:58:14) (svar på 26813)
Morten Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.168.192)
hvordan kan man så finde et par heste mere???
Index
26822: sv: sv: sv: turbo på 109" (31-08-2005 21:49:30) (svar på 26818)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hej Morten
Tag topskykket af din motor og plan det ned på en fræser.
Porte topstykkets indsugning / udstødning.
Anden eller bedre udstødning.
Highflow luft filter.
Trim Pumpen
Gør din vogn lettere.
MVh. K.Bøgvad
Index
26823: sv: sv: sv: sv: turbo på 109" (31-08-2005 21:59:54) (svar på 26822)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.124.174)
Øhm.......... plane en diesel for mere trækkraft, det må vi hører noget mere om det lyder interessant, fortæl..fortæl.
Med nysgerrig hilsen
Ole #493.
Index
26831: sv: sv: sv: sv: turbo på 109" (01-09-2005 10:42:56) (svar på 26822)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.24.245)
Hej Karsten.Hvordan planer man en diseltop så man får mere trækkraft????.
Index
26836: sv: sv: sv: sv: turbo på 109" (01-09-2005 13:40:49) (svar på 26822)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.4.113)
Hvad pokker har vægten med motorens ydeevne af gøre..?


Claus
Index
26835: sv: turbo på 109" (01-09-2005 12:20:09) (svar på 26791)
finn olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.169.158)
øhh, var der ikke en beskrivelse engang for ca. et år siden om en 109 2 1/4 3 hovedlejet diesel med turbo i oasen, så vidt jeg mindes kørte denne lr mange kilometer uden bøvl !
og ja det kommer jo selfølgelig an på hvordan man kører.
finn #5600 ssj
Index
26839: sv: turbo på 109" (01-09-2005 15:45:38) (svar på 26791)
Henrik Fasmer #6685, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.254.96)
Alt kan lade sig gøre, også at sætte turbo på en 2,25 diesel. Den største fejl folk begår, når de sætter turbo på en motor der ikke er lavet til det fra fabrikken, er at "skrue" for højt op for trykket.
De fleste diselmotore kan tåle at køre med et tryk på 0,25 - 0.3 bar, mere behøver man ikke for at få 10-15 hk mere.
På en 2,25 3-lejers vil jeg ikke anbefale mere end max 0,25
bar + en olie køler.

Jeg køre selv med en 2,25 3-lejers disel med et portet topstykke,en oliekøler og med gearing fra en RR som er 32% højere end den en 88" normalt er født med.Pumpen er der naturligvis også pillet ved.
Det har gjort, at jeg nu kan følge trafikken både på motor og lande vej uden at motoren skriger,det vil sige 100-110 km/t ved samme omdrejninger som jeg før kørte 80-85 km/t
Det skal lige nævnes at der også er monteret vakum- pumpe til vakumforstærkern for at kunne stoppe den igen.
Men der er ikke nogen racerbil, men det virker og det er en langt medr holdbar løsning end turbo.

Den der med at plane et disel topstykke tror jeg ikke er en særlig god ide, når der i forvejen er 22:1 komp.

88" Hilsen Fasmer
Index
26842: sv: sv: turbo på 109" (01-09-2005 18:02:00) (svar på 26839)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.80)
Der findes et turbokit til en 2,25 D 5 lejet motor, som Daugbjerg har udviklet for Land-Rovers daværende danske importør.
Men det giver ikke mere end et par hk mere; ydelsen er på ca. 70 HK.
Der var problemer med maskinens holdbarhed; toppakninger kunne blive blæst ud i en håndvending.

Hannon fra Tønder-egnen kører rundt i min gamle OneTen med 2,25 d turbo og har aldrig haft de motorproblemer, som jeg havde (toppakninger).

Derfor er der mere fornuft i, at lægge en 2,5 d ned i maskinrummet, da denne motor ab fabrik yder 68 hk.

Turner Engineering tilbyder performance topstykke til denne motor, så ydelsen bliver hævet med de lovlige 20 ( til 30) % .

Personligt er jeg lidt hooked på denne løsning, men min bankrådgiver desværre ikke. Han kører Suzuki Viagra !

Planing af dieseltopstykke giver ikke samme effekt som ved en benzinmotor, da kompressionen i forvejen er oppe omkring 22:1.

At gøre vognen lettere forbedrer ikke motorens ydeevne, men Karsten mener nok, at den ikke har så meget at slæbe rundt på og udnyttelsen af motorkraften er bedre ! (Gad vide, hvilke præstationer min OneTen kan leve op til, når den først bliver lettet for alt mit skrammel i varerummet ).

Hvis du vil 'tune' din 2,25 l maskine for få penge, skal du få fat i en luftfilterhus fra en 2,5 og montere det sammen med en KN-filterpatron. Forlæng luftindsugningen med et stump slange, der føres frem til frontgitteret på din 109".

Næste gang, du skal skifte udstødning, få fat i en med større rørdimension, så den merluft, et KN-filter 'producerer' kan komme ud af maskinen igen. På den måde får du størst glæde af dit KN-filter.

Du behøver dog ikke at investere i Recaro-sæder, styrthjelm eller forbedret bremsesystem: forskellen er faktisk kun meget lidt mærkbar !

Som jeg i et tidligere indlæg har berettet, har jeg kunnet hæve km-ydelsen pr liter diesel med 400 m ved at fumle lidt med lufttilførelsen.

Det vedhæftede foto viser den 2,25 l diesel, som ligger i Hannons OneTen 1983!


Index
26844: sv: sv: sv: turbo på 109" (01-09-2005 18:08:09) (svar på 26842)
Morten Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.168.192)
i skriver pille ved pumpen, vil i bare skrue den i pumpen, eller er der andet man kan gøre, er squ ikk så stærk i dieselmotor, er bedre til benzin
Index
26845: sv: sv: sv: sv: turbo på 109" (01-09-2005 20:42:27) (svar på 26844)
Henrik Fasmer #6685, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.254.96)
Pumpen skal man ikke pille ved, med mindre man ved helt precist ved hvad man har at gøre med.
Det kan i "værste" fald koste en motor.

At porte et topstykke er ikke den store kunst, men det kræver at man har værktøjet.

En dieselmotor der er lavet med et korrekt portet topstykke,en pumpe der indstillet rigtigt, en udstødning i 2½" og gerne en god udstødnings-manifold vil normalt give en effektforøgelse på omkring 20% og en masse moment.

Topstykket på en 2,25 diesel er meget dårligt forarbejdet fra fabrikken mens et benzin topstykke er helt ok.
Der er derfor meget effekt at hente på et dieseltopstykke hvis man gider at bruge lidt tid på det.

Hvis man "piller" med sin dieselmotor bør man også montere en oliekøler, en 2,25 motor har det med at køre olien varm
og det koster levetid.

88" Hilsen Fasmer
Index
26855: sv: sv: sv: sv: sv: turbo på 109" (02-09-2005 12:33:40) (svar på 26845)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 147.29.137.98)
At tune en 2.25 diesel! umiddelbart lyder det som en "scheisshauseide" men rent faktisk kan det godt lade sig gøre. Topstykket og indsugningsmanifoldens porte skal slibes op og skal passes sammen så der ikke er "spring", og kronen på værket er en såkaldt bananmanifold; en engelsk landroverkører tildannede for nogle år siden en fra benzinmotoren og blev selv meget overrasket over effekten, for som han udtrykte det, "nu var han ovenikøbet i stand til at foretage overhalinger.