På utallige opfordringer vil jeg her skrive lidt om mine erfaringer med import af en brugt tysk Land Rover.
Vi har købt en Discovery fra ´95. Vi fandt bilen i Tyskland på
www.mobile.de Inden jeg tog afsted for at kikke på biler, havde jeg fundet en del Disco´er, som jeg i løbet af et par dage kunne overkomme at køre til og kikke på. En af dem der var på nettet, blev den vi købte. Bilen stod til € 7900, og kom fra Köln området. Den havde gået 83000 og var en 300Tdi/122Hk Automatic der var meget pæn og vedligeholdt. Jeg betalte depositum, og tog en kopi af KFZ-Brief (registreringsattesten) med hjem, så jeg kunne søge afgift på den.
T&S ville have 120000 i afgift, og sagsbehandlingen var ca. en uge.
Da jeg hentede bilen, havde jeg aftalt med handleren, at han skulle skaffe midlertidige nummerplader til Tyskland, og så havde jeg selv lejet prøveplader til i Danmark.
Til syn skal man telefonisk booke en dobbelttid, og det er kun de store synshaller, som kan toldsyne en nyimporteret bil. Bilen kan synes i sporet for almindelige biler, og behøver ikke komme i lastvognsspor. Synet koster dobbelt takst pga. de to synstider. Hvis man skal have hvide nummerplader på bilen, har synshallen en typegodkendelse på bilen hvori egenvægten står. Hvis det er til gule nummerplader, skal man måske komme med vejeseddel, da det ikke er sikkert, at lige din ombygning til gule plader er magen til Rover Danmarks ombygning. Husk den originale registreringsattest og de normale omregistreringspapirer.
Efter et meget behageligt syn i Vejle, kørte jeg til Told og Skat og betalte den midlertidige afgift. Når man indbetaler den midlertidige, skal man samtidigt ansøge om den endelige, men det kan man gøre mens man er på toldkontoret. Private SKAL betale kontant eller med BANKNOTERET check. Intet andet dur, så man må hoste op med de 15 kr, som banken tager for at udstede en check. Husk at medbringe synspapirer, betaling, original registreringsattest og foreløbig værdiansættelse ansøgningen.
Herefter kunne jeg køre til politiet og få nogle nummerplader. Husk at medbringe synspapirer, toldattest og forsikringsbevis.
Herefter var bilen kørende, og det eneste jeg nu venter på er den endelige fastsættelse af afgiften, som kan være op imod et år undervejs. Jeg ved at afgiftsniveauet er 120-165000 afhængig af udstyr og årgang (1995-1996), og at afgiftsniveauet til gule plader er 30-40000.
Alt i alt synes jeg det var nemt og hurtigt at få bilen ind i landet. Hvis du vil vide mere, kan du jo bare tage fat i mig. God fornøjelse med importen...