tilbage

Land Rover Forum  

Index
28795: Import af tysk Land Rover (06-11-2005 18:09:32)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.176.98)
På utallige opfordringer vil jeg her skrive lidt om mine erfaringer med import af en brugt tysk Land Rover.
Vi har købt en Discovery fra ´95. Vi fandt bilen i Tyskland på www.mobile.de Inden jeg tog afsted for at kikke på biler, havde jeg fundet en del Disco´er, som jeg i løbet af et par dage kunne overkomme at køre til og kikke på. En af dem der var på nettet, blev den vi købte. Bilen stod til € 7900, og kom fra Köln området. Den havde gået 83000 og var en 300Tdi/122Hk Automatic der var meget pæn og vedligeholdt. Jeg betalte depositum, og tog en kopi af KFZ-Brief (registreringsattesten) med hjem, så jeg kunne søge afgift på den.
T&S ville have 120000 i afgift, og sagsbehandlingen var ca. en uge.
Da jeg hentede bilen, havde jeg aftalt med handleren, at han skulle skaffe midlertidige nummerplader til Tyskland, og så havde jeg selv lejet prøveplader til i Danmark.
Til syn skal man telefonisk booke en dobbelttid, og det er kun de store synshaller, som kan toldsyne en nyimporteret bil. Bilen kan synes i sporet for almindelige biler, og behøver ikke komme i lastvognsspor. Synet koster dobbelt takst pga. de to synstider. Hvis man skal have hvide nummerplader på bilen, har synshallen en typegodkendelse på bilen hvori egenvægten står. Hvis det er til gule nummerplader, skal man måske komme med vejeseddel, da det ikke er sikkert, at lige din ombygning til gule plader er magen til Rover Danmarks ombygning. Husk den originale registreringsattest og de normale omregistreringspapirer.
Efter et meget behageligt syn i Vejle, kørte jeg til Told og Skat og betalte den midlertidige afgift. Når man indbetaler den midlertidige, skal man samtidigt ansøge om den endelige, men det kan man gøre mens man er på toldkontoret. Private SKAL betale kontant eller med BANKNOTERET check. Intet andet dur, så man må hoste op med de 15 kr, som banken tager for at udstede en check. Husk at medbringe synspapirer, betaling, original registreringsattest og foreløbig værdiansættelse ansøgningen.
Herefter kunne jeg køre til politiet og få nogle nummerplader. Husk at medbringe synspapirer, toldattest og forsikringsbevis.
Herefter var bilen kørende, og det eneste jeg nu venter på er den endelige fastsættelse af afgiften, som kan være op imod et år undervejs. Jeg ved at afgiftsniveauet er 120-165000 afhængig af udstyr og årgang (1995-1996), og at afgiftsniveauet til gule plader er 30-40000.
Alt i alt synes jeg det var nemt og hurtigt at få bilen ind i landet. Hvis du vil vide mere, kan du jo bare tage fat i mig. God fornøjelse med importen...
Index
28796: sv: Import af tysk Land Rover (06-11-2005 19:33:54) (svar på 28795)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.129.79)
Jeg købte for godt 2 måneder siden en 05/1998 300 Tdi Defender 90" (76.000 km) lidt uden for Hannover og kan bekræfte den hér nævnte fremgangsmåde hele vejen igennem - bortset fra, at jeg kendte til den foreløbige afgift (kr. 36.000 på gule plader) hjemmefra og derfor betalte bilen med det samme.

Så ja, import fra Tyskland kán være både nemt og hurtigt.

Index
28803: sv: sv: Import af tysk Land Rover (06-11-2005 20:18:11) (svar på 28796)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Dette er rigtig interessant læsning! Men Søren kan vi få at vide hvad du betalte for bilen?
Index
28804: sv: sv: sv: Import af tysk Land Rover (06-11-2005 20:34:54) (svar på 28803)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.129.79)
Ingen hemmeligheder hér ...... € 11.900,-.
Index
28843: sv: sv: sv: sv: Import af tysk Land Rover (07-11-2005 22:53:59) (svar på 28804)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.227.54)
Yderst meget interresant. Specielt den lille hurdle med det tyske ord for Registreringsattest.

Tak for indlægget, går selv og håber på, at jeg kan finde økonomi til at hente en Disco i Tyskland. Overvejer dog stadigvæk, om det skal være 200 eller 300Tdi. Da jeg skal have lidt økonomi i projektet skal den gulplade vurdering herhjemme nemlig være LAV, og der er en ældre model med færre km mere min smag, end en nyere årgang med flere km. (Er der nogen der er uenige i det synspunkt??? - 200 og 300 Tdi er vel tæt på ens bortset fra LT380 gearkassen)

Men jeg kigger på 200Tdi'ere fra 1991 og frem, med op til 150.000 som maksimum. Prisniveauet er omkring 25-40.000 danske for gode eksemplarer, og jeg regner med en 30% gulplade vurdering vil ende på under 30.000,-

Derudover skal der vel bruges et par tusinde på ombygning til gul-plade kravene.

Jeg skal nok fortælle når det engang bliver alvor, og hvad resultatet bliver.
Index
29084: sv: Import af tysk Land Rover (14-11-2005 23:45:19) (svar på 28795)
Mads Brusgaard #7017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.128.106)
Hej Thomas

Jeg står evt. for at skulle importere en Range Rover TD fra München. Jeg mener at bilen står uden plader dernede og som jeg kan læse at du skriver skal jeg bede ejeren om at skaffe tyske plader til bilen. Mit spørgsmål til dig er hvordan og hvor skaffer jeg nummer pladerne til når jeg kommer til den danske grænse.

Skal jeg have dem på motorkontoret eller hos politiet??? Og hvilke oplysninger skulle du give på køretøjet for at få de danske prøve plader???

Må jeg evt. ringe til dig

Mvh
Mads Brusgaard
21668478
P.s flot bil for øvrigt!!
Index
29085: sv: sv: Import af tysk Land Rover (15-11-2005 00:00:10) (svar på 29084)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.129.39)
Hej Thomas.

Danske prøveplader får du på motorkontoret, som mig bekendt iøvrigt altid ligger på den lokal politistation.

Du skal medbringe stelnummeret på din nye bil (nemmest med en kopi af reg. attesten) og så dit eget kørekort.

Danske prøveplader koster kr. 100,- pr. dag, men dertil skal du lægge et depositum på kr. 1.000,- som du dog får retur, når du afleverer pladerne igen.

Lejes prøvepladerne i dit navn, er det kun dig, der må køre bilen på disse.

Men ...... rent faktisk er der en detalje med de tyske prøveplader, som jeg aldrig har fået undersøgt til bunds, selv om jeg egentlig havde sat mig for det. I Tyskland kan man nemlig leje to typer prøve-/midlertidige plader, hvoraf de dyreste af dem (75,- euro) gælder i en uges tid, og hvortil man faktisk får et vældig fint "Internationaler Zulassungsschein" (inkl. forsikring), hvoraf fremgår, at man må køre på disse plader i helt op til et år (?) i en række lande, hvoriblandt også Danmark er nævnt.

Jeg er nu nok en smule tvivlende overfor, om det med perioden virkelig kan være rigtigt, men interessant kunne det måske være at prøve at spørge hos politiet, om de accepterer kørsel i Danmark på sådanne plader, hvortil altså også følger en midlertidig forsikring.

Eller måske ved andre det her?
Index
29090: sv: sv: sv: Import af tysk Land Rover (15-11-2005 09:26:09) (svar på 29085)
Mads Brusgaard #7017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.137.194.64)
Hej Thomas

Mange tak for dit svar, Motorkontoret var også hvad jeg regnede med. Du har ret i din antagelse med at man kan købe prøveplader der gælder i 5 dage for 100 euro. Jeg har også fået at vide (af bilens ejer i tyskland) at pladerne gælder i alle andre EU lande, tror lige jeg ringer til politietog spørger.

Mvh
Mads
Index
29091: sv: sv: sv: sv: Import af tysk Land Rover (15-11-2005 09:42:47) (svar på 29090)
Svend Bahn-Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.162.121.178)
Hej Mads,

- det er rigtigt, at de tyske prøveplader gælder i udlandet også - dvs uden for tyskland - men da du ikke må køre på udenlandske plader i danmark, fordi du har en fast bopæl i danmark, bliver du nød til også at få danske prøveplader til bilen, som du skal klæbe ovenpå de tyske, når du når grænsen og passerer denne.


hils'ner

svend
Index
29099: sv: sv: sv: sv: sv: Import af tysk Land Rover (15-11-2005 12:43:01) (svar på 29091)
Mads Brusgaard #7017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.137.194.64)
Hej Svend

Tak for dit gode råd, så er det andet jo udelukket og jeg skal have danske prøveplader.

Takker ærbødigst

Mads
Index
29102: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af tysk Land Rover (15-11-2005 13:13:14) (svar på 29099)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Og i så fald kan du nøjes med at købe 1-dags plader i Tyskland. De er, så vidt jeg husker, noget billigere...
Index
29104: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af tysk Land Rover (15-11-2005 13:25:10) (svar på 29102)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej

... og hvis du finder et motorkontor, som udsteder prøveplader som klistermærker, slipper du så vidt jeg husker også for at betale depositum, da "pladerne" jo er værdiløse efter udløbsdato

Mvh
Mikael
Index
29109: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af tysk Land Rover (15-11-2005 14:22:00) (svar på 29104)
Mads Brusgaard #7017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.137.194.64)
Takker alle hjælpende .....

købte prøveplader/klistermærker for 2 dage , da jeg ikke hvad hvad tid på aftenen jeg kører ud af tyskland. Men helt rigtigt det koster 100 pr. dag for prøve klistermærke. De endnu dyreste klistermærker jeg nogensinde har købt :) Det tog 5 min at få dem!!!!

mvh
Mads

P.s kunne jeg måske få jeres menning om denne Range Rover , der har levet i Italien og derefter lidt i tyskland. han vil have ca. kr.30000 for den!!! Hva synes i, for mig ser den ret ok ud!!!

og så tak tak tak .....

Index
29184: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af tysk Land Rover (16-11-2005 22:59:52) (svar på 29109)
Mads Brusgaard #7017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.128.106)
Hej Alle
Så gør jeg det tager til München og kigger på biler..
Ønsk mig held og lykke.. kunne godt bruge et par Land Rover eksperter ved min side :) Men det går nok...

Mvh
Mads
Index
29519: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af tysk Land Rover (28-11-2005 18:49:25) (svar på 29184)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.227.54)
Hej Mads, er du kommet hjem igen? Har du en vogn med hjem - eller nogle dyrekøbte erfaringer??? (Som vi andre kan spare lidt på...)