tilbage

Land Rover Forum  

Index
31634: Motorbestykning nienty (05-02-2006 23:20:56)
Peter Simmelkær Jacobsen #2955, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.93.231.45)
Hvilke diesel motore er 90ére bestykkede med, har checket forum men kan ikke finde svar. Tænker at det på sigt at ny motor kunne være en option når nuværende 2.5D N/A er slidt op.
Index
31638: sv: Motorbestykning nienty (06-02-2006 08:16:25) (svar på 31634)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.109)
2,5 D N/A 68 hk
2,5 TD 87 hk
200 tdi 107 hk
300 tdi 112 hk
td5 132 hk (?)

der er en 200 tdi brugt til salg på Roverbørsen.
Index
31649: sv: sv: Motorbestykning nienty (06-02-2006 10:01:06) (svar på 31638)
Peter Simmelkær Jacobsen #2955, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.90.22.154)
Kan jeg så monteret f.eks 200 tdi i min nienty, hvis der er andre 90ére der godkendt med større motore?, og jeg kan dokumentere det?.
Hvordan fremskaffer jeg isåfald dokumetation hos Landrover DK??
/peter

Index
31651: sv: sv: sv: Motorbestykning nienty (06-02-2006 10:08:05) (svar på 31649)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.109)
Ja ville ikke spørge så meget og bare lægge maskinen ned i fabrikken.
Index
31653: sv: sv: sv: Motorbestykning nienty (06-02-2006 10:38:05) (svar på 31649)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Peter

Man kunne jo prøve at ringe til dem

mvh
Ib 0219
Index
31661: sv: sv: sv: sv: Motorbestykning nienty (06-02-2006 15:26:59) (svar på 31653)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.201.186)

Hej Peter.

Prøv at spørge ham Ib 0219, jeg er sikker på at han kan hjælpe dig med navn og nummer på den teknisk ansvarlige hos Land Rover.
Index
31666: sv: sv: sv: Motorbestykning nienty (06-02-2006 16:49:45) (svar på 31649)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.127.101)

Hej Peter
Der er 2 forhold der skal betragtes:

Godkendelse til syn:
Du må øge med 20% målt på den kraftigste model 90" magen til din egen, altså kan man øge med 20% på f.eks.
V8 modellen. hvis den har f.eks. har 110 HK + 20% = 132 HK
det må du lovligt putte i din bil.

Du skal dokumentere motorens effekt med et datablad fra importøren/fabrikken, det skulle ikke være noget problem da ombygningen jo er lovlig.

Toldvæsnet:
Hvis DIN bil får mere effekt end 20% udfra den originale, skal der betales ny afgift.

Håber bringer lidt klarhed, i § junglen.

MVH
Kenneth Poulsen - som finder det hele på www.fstyr.dk

Index
31757: sv: sv: sv: sv: Motorbestykning nienty (07-02-2006 23:41:36) (svar på 31666)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)

Hej Kenneth.

Jeg er ikke sikker på om jeg læser dit indlæg korrekt, når du skriver den "kraftigste model" - men jeg håber ikke du mener at man kan tage den kraftigste 90" model der findes som udgangspunkt for udregningen, hvis man har en anden 90" med mindre motor?

Mener du at man kan lægge en 135 hestes V8´er over i en 68 hestes 2.5 D uden at få problemer til syn?

Den tror jeg ikke holder vand, i så fald kunne man lægge en 220 hestes cosworthmotor i en ford escort med 55 HK uden at få problemer til syn og det kan jeg forsikre for ikke går, hverken til syn eller andre steder. Det ville jo være som at lægge en scania diesel i en sæbekassebil.

Det er effekten i den konkrete model det gælder, også til syn, altså en 68 hestes 2.5 D må kun øges til 81 HK - og en 135 hestes V8, må øges til 162 HK og så fremdeles.

I "gamle" dage gjaldt 20% regelen kun hvis man byttede motoren ud med en anden (ændrede motorvolumen), man måtte tune ubegrænset på originalmoteren, (eller samme volumen), men det er ændret nu.

I dag må kan kun øge effekten med 20% uanset hvad.

(større effekter er muligt, men det er en lang historie om umulige godkendelsesprocedurer)

Bare så vi ikke leder Peter på vildspor.

Eller mener du jeg er forkert på den?








Index
31789: sv: sv: sv: sv: sv: Motorbestykning nienty (08-02-2006 16:24:23) (svar på 31757)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.67.204)
Hej Benno, §§§§ det er sørme heller ikke helt gennemskuelig, jeg har kun reglerne fre april 2005 så hvis der sket noget i mellem tiden er jeg på den.
Jeg understregede netop at det skulle en bil magen til, jeg tror f.eks. ikke at en 220 HK cosworth Escort og en 68 HK standart Escort kører med de samme bremser/undervogn.
En 90" V8 og en 90" 68 HK, fra samme årgang, har samme bremser/undervogn.
Ellers kopierer jeg her et indlæg jeg skrev i maj 2005, det er afskrevet fra www.fstyr.dk

>>>>>>>>>>>>>
Jeg har samlet noget info. om emnet, der kommet nye regler pr. April 2005, og det er ikke blevet nemmere, jeg skal her prøve at gøre det letindtageligt.

Køretøjstype, M2 (privat buskørsel), er typegodkendelsespligtig og der skal motoren altid svare til typegodkendelsen.
MEN typegodkendelsen kan dække flere motorvarianter og kan være årgangsbestemt.
Vil du være sikker så check din typegodkendelse på.
www.fstyr.dk

Køretøjstype M1, dvs. andre Land Rovere, kan man indhente oplysninger fra fabrikant/importør eller teknisk materiale der dokumenterer at køretøjet, med hensyn til hjulophæng og bremser svarer til en kraftigere variant, hvis motoreffekt så kan benyttes som udgangspunkt for beregningen af de 20%.

Et eksempel: 110" diesel N/A ca. 62HK, der ønskes mere trækkraft (motoren er sikkert død) og et motorskifte er på tale.
62 + 20% = 74,4 hk er sædvanligvis den tilladte forøgelse.

MEN nu findes 110" også med V8 motor og så kan man gå ud fra ca. 125 HK og så ser det sådan ud:
125 + 20% = 150 HK.

Det kræver at de to 110" modeller er ens i opbygning som ovenfor beskrevet.

Et andet, og lige så væsentligt indslag, er fra Told og Skat, de mener at når et køretøj får effektførøgelse med mere end 20% så skifter det idenditet og så skal der betales afgift.(det gælder også M2 (busser) selv om nogle af dem har været afgiftsfri (1990-1993) men de slipper med 60%)

Dette er gældende fra April 2005.

Så check med motorkontoret med et konkret og veldokumenteret motoreksempel OG gør det samme med Told og Skat.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Du har ret med de 20% hvis ikke ovenstående gør sig gældende.
Og så skal man passe på ikke at blande motorkontoret og Toldvæsnet sammen.

MVH
Kenneth Poulsen
Index
31795: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorbestykning nienty (08-02-2006 19:17:15) (svar på 31789)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.86)
Her i Sønderjylland kører lige en lidt underlig sag, hvor en OneTen 1985 (?) har fået 2,5 N/A 68 hk udskiftet med en V8 134 hk.
Skat siger, at effekten må øges med 20 % over den stærkeste maskine i modellen/årgangen. Men dengang var effekten på en V8 vist kun ca. 90 hk.

Desuden have den nuværende ejer ikke foretaget konverteringen, men den foregående.

Så det slås de nu om.
Index
31800: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorbestykning nienty (08-02-2006 20:16:15) (svar på 31795)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.67.204)

Hej Paul, jeg tror, mener, husker, er ikke sikker på, muligvis var effekten på 90"/110" omkring ca. næsten 114 HK?
Var det ikke kun stage one 109" der kørte med V8 neddroslet til 95 HK, igen?

MVH
Kenneth Poulsen
Index
31810: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorbestykning nienty (08-02-2006 22:09:48) (svar på 31800)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
Hej Kenneth.

Tak for oplysningerne! Det var meget spændende info som jeg ikke kendte til.

Spørgsmålet er så hvor langt man går i definitionen og hvad man forstår ved "samme opbygning"? I lige præcis ældre 90" / 110" er der jo ikke den store forskel på netop bremser og undervogn som du er inde på, men det kan der sagtens være på andre "ens" modeller, bl.a. kølekapacitet, art af bremsebelægninger (selvom tromlerne er ens) osv.

Desværre er der så lige showstopperen med told og skat, der vil have penge på bordet - ellers ville der i sandhed blive rift om de brugte TDI motorer (mere end der er i forvejen).

Eller meget spændende lempelse for Land Rover folket...

Mvh Benno




Index
31822: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorbestykning nienty (09-02-2006 13:50:12) (svar på 31810)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Effekt i 90"

Hvis man ønsker at hæve effekten i en 90" er det vigtigt at vide hvilken model/årgang og typegodkendelse der er tale om, da den typegodkendte effekt skiftede ret hurtigt efter modellen kom på markedet.

Hvis bilen er omfattet af typegodkendelsesnummer 9014 (står på registreringsattesten) - er den godkendte effekt 55kW (74,8 HK) - hvilket vil sige at den maksimalt - uden problemer med Skat - kan øges til 90HK

Er bilen omfattet af Standardtypegodkendelse 4721 som trådte i kraft juli 85, og omfattede biler produceret indtil november 85 - er den godkendte effekt 85kW (115,6HK) - den kan man så øge til 139HK - uden at skulle forbi Skat. Bilen kan rent faktisk være registreret 1. gang i 86 eller 87, da den dels først kan være hjemkommet i 86 og siden solgt i 86/87.

Er bilen omfattet af Standardtypegodkendelse 4721 - tillæg 1 - gældende fra 18. nov. 85, på modeller med en effekt på 98kW (133,3HK) - som så kan hæves med 20% til 160HK - uden at skulle forbi Skat. Der er så vidt det huskes kun indregistreret en bil af denne type i 85 - importørens demobil.

Som det ses skal man holde tungen lige i munden, for ikke at risikere at anvende en anden effekt end den bilens godkendelse omfatter.

Det skal bemærkes at fabrikken ikke sanktionerer at effekten hæves overhovedet, hvilket har sin baggrund i bremseeffekt og bremsernes dimentionering. Man holder sig strengt til det der er godkendt, og det er det man står inde for. Derfor kan der heller ikke udstedes "godkendelse" med en øgning af effekten, der går ud over 98kW.

mvh
Ib 0219

Index
31823: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorbestykning nienty (09-02-2006 15:10:56) (svar på 31822)
Jakob Schnell #3738, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.164.126)
Ja det med ombygning af biler er lidt af en jungle.
Da jeg langde motor i min 90" monterede jeg en V8 istedet for den N/A Diesel der havde siddet tidligere. For ikke at få problemer med hverken Told & Skat eller synshallen, kontaktede jeg begge parter.
Som jeg fik forklaret reglerne er der to sider af sagen.
De 20% effektforøgelse er udelukkende et afgiftsspørgsmål. Det vil sige at man kan skifte motoren eller hoveddele af motoren ud og have en effektforøgelse optil 20% uden at skulle betale registreringsafgift til told & skat. Dette er i forhold til original bilen/modellen som kan ses i stelnummeret.
Den anden part er synsmanden der skal syne køretøjet og sige OK for at køretøjet er forsvareligt og sikkerhedsmæssigt i orden. Han går op i om styretøj, bremser etc. er dimensioneret korrekt i forhold til motoreffekten. For at have sit på det tørre skal man helst kunne forevise en eller anden form for dokumentation fra producenten og/eller importøren. Alternativt kan man med en stak beregninger fra Teknologisk institut måske overbevise ham om at 88-tommerens tromlebremser godt kan stoppe vognen der nu er monteret med en 1700 hk gasturbine fra en aflagt Bell helikopter.
Jeg brugte typegodkendelsen som for min 90" var fælles for både 2.5 N/A diesel og V8 modellen. Således kunne jeg dokumentere at bremse system på de to modeller er identisk.

Håber at dette kan bruges

Mvh
Jakob