tilbage

Land Rover Forum  

Index
35595: Viscosekoblig på 2,5 TD (08-06-2006 14:38:54)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.29.77)
Mange gange og under forskellige forhold, har jeg drejet og pillet ved "vingen" uden helt at forstå hvordan jeg kan være sikker på , at den "tager fat",( skal den det?) når det nu snart bliver rigtig, rigtig dejlig varmt dejlig varmt.
Er der en fremgangsmåde, der kan sikre mig at "vingen" blæser hvad den kan og skal - når temperaturen er for/tilpads høj?
Sådan til hverdag, kan jeg efter varm kørsel - med meget let hånd dreje vingen rundt. Senere bliver den "mere fast".Temp. måleren viser ved daglig kørsel middel.

Er der nogen med samme motor , der har gjort nogle erfaringer, vil jeg meget gerne høre fra jer.

Hilsen
2.5 TD, 1989 - med eftermonteret intercooler - dejlig vogn.
Index
35596: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (08-06-2006 14:48:14) (svar på 35595)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.125)
Hej Arent,

På vores gamle RR fungerede viscosekoblingen på følgende måde:
kold=tilkoblet
lunken=frakoblet
varm=tilkoblet

Så det kan være svært med hånden at vurdere om den fungerer korrekt. En test jeg gjorde var at varme vand i en elkedel, og så hælde det ud på aluminiumspladen på viscosekoblingen når den var lunken. Den blev hurtigt meget fast og man kunne næsten ikke dreje vingerne uden at remskiven fulgte med.

/tony
Index
35597: sv: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (08-06-2006 15:08:27) (svar på 35596)
Arent Dahlke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.29.77)
Hej Tony
Tak for dit svar.
Da du havde foretaget din lille test, mente du så at din ventilator var som den bedst kunne være? Mener du, at det var vanskeligt med én finger at dreje vingen rundt (tilkoblet kalder du det)uden at remmen fulgte med - er det rigtigt forstået? Undskyld, det kan jo godt være lidt svært at forstå hinanden pr. skrift.

Svar endelig igen.

Hilsen Arent



Index
35599: sv: sv: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (08-06-2006 18:40:19) (svar på 35597)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.35)
Navet på viscosemøllen virker stort set ligesom en kølevandstermostat, der er en vokskerne som udvider sig når den bliver varm og kobler gradvis til, men som alt andet har den en begrænset levetid. Prøv, når motoren er rigtig varm, stop motor, drej møllen rundt med hånden, er der ingen ell. meget lidt modstand skal den skiftes. Den er dyr, så en elkøleblæser er en bedre investering.
Index
35601: sv: sv: sv: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (08-06-2006 19:44:58) (svar på 35599)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 214.13.187.31)
Hej Verner.

Nu kan det godt være der er forskel på en gammel 2.5 TD og en 300TDI, men på en 300TDI består koblingen af to dele: En temperaturfølsom ventil og kobling med viskosevæske. Når vingen bliver varm, åbner ventilen og viskosevæsken trænger ud i viskokoblingen, som så låses mere eller mindre. Det medfører at vingen kobles til akslen.
Ventilen føler temperaturen ved hjælp af en lille bimetal fjeder, der sidder i midten foran på viskoenheden. Når bimetal fjederen bliver varm, drejer den simpelt hen en lille aksel der går ind til ventilen i viskoenheden. Denne aksel kan sætte sig, og jeg har engang prøvet, at det simpelt hen bare var denne lille aksel i midten af bimetal fjederen, der skulle motioneres lidt med en tang.

Med venlig hilsen

Jakob Edelvold
Index
35603: sv: sv: sv: sv: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (08-06-2006 21:26:25) (svar på 35601)
Arent Dahlke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.29.77)
Hej Verner

Nu er jeg altså lidt ked af at du kalder min 2.5 TD for en "gammel sag". Selv er jeg født i `51 - Det er måske gammel. Jeg har en nyere vogn og har kun haft den siden´89

Din tale om alt muligt, forstår jeg ikke. Er det du skriver, noget der kan hjælpe mig - tror du?

Hilsen

Arent
Index
35622: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (09-06-2006 11:38:43) (svar på 35603)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 214.13.187.31)
Hej Arent.

Jeg tror det er mig du svarer og ikke Verner. Du må undskylde at jeg kalder din 2,5 TD fra '89 gammel. Alt er jo relativt, og min 300TDI er fra '96, og det er den gamle af mine biler (den anden er dog ikke en LR).
Jeg tror egentlig ikke at du skal bruge mit råd, for jeg vil tilslutte mig Lars' holdning om at viskokoblingens funtionalitet skal aflæses på temperaturmåleren på instrumentbrættet, og ikke ved at mærke på den.
Da min viskokobling fejlede, opdagede jeg det under bjergkørsel i en 3 tons Defender i Afrika. Jeg tror ikke rigtig man får kørt bilen for varm herhjemme. Fartvinden køler jo også en del, så bilen skal belastes meget ved lav fart, før man i virkeligheden rigtig får brug for at vingen virker 100%.

Jakob Edelvold
Index
35625: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (09-06-2006 12:57:39) (svar på 35622)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.29.77)
Kære alle

Tak for jeres svar på spørgsmålet om viscosekoblingen. Jeg tror, jeg en dag vil prøve at hælde meget varmt vand over koblingen, bare for at se hvad der sker ved det - men ellers vil jeg fortsat holde øje med temp.viseren.

Ja, undskyld mit roderi med navnene

Hilsen

Arent
Index
35602: sv: sv: sv: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (08-06-2006 21:12:16) (svar på 35599)
Arent Dahlke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.29.77)
Jo Verner, det med den begrænsede levetid, er noget vi kender til. I dag kunne jeg dreje vingen rundt (meget,meget let )efter 55 km med jænv fart. Mener du koblingen/vingen er til udskiftning?

Hilsen Arent
Index
35604: sv: sv: sv: sv: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (08-06-2006 21:41:41) (svar på 35602)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.199.134.82)
jeg har taget min vinge og kobling af og moteret en pacet elblæser ,og blev overrasket over hvor lidt den egentlig behøver at køre så jeg vil mene at så læge din motor ikke bliver for varm så har du ikke grund til at skifte din viskose kobling den koster i omegnen af 800 kr
Lars/Biltris
Index
35667: sv: sv: sv: sv: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (11-06-2006 21:46:10) (svar på 35602)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.216)
Arent,
jeg går ud fra, at din nye LR også er udstyret med en temperaturmåler...
Går viseren op i det røde felt og maskinen bliver rigtig varm - det kan faktisk lugtes - kan det være, at viskosekoblingen ikke virker mere efter hensigten. Stop maskinen og kan du dreje vingen, så bør koblingen udskiftes. Jeg købte een til 1.200 DKK incl moms og fragt.
Kan du ikke dreje vingen, så ligger fejlen enten i thermostaten eller en tilstoppet køler.
I vort klima vil koblingen ikke arbejde ret meget og 55 km vil næppe jage temperaturen så højt op, at koblingen aktiveres.
Jeg kan ikke lige huske, om koblingen er forsynet med en mulighed for at låse den til konstant drift ved hjælp af nogle bolte, sådan som jeg kender det fra andre bilmærker.

Hvis der skulle opstå generelle kølingsproblemer, men alle de nødvendige installationer virker perfekt, kan man med fordel tappe kølevandet af og erstatte det med rent vand kun tilsat antikorrosionsmiddel. Det skulle give 20 til 25 % mere køling end hvis vandet er tilsat frostvæske/glycol.

Man skal dog huske på, at påfylde frostsikringen, når det bliver koldt igen.
Index
35671: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (12-06-2006 08:40:55) (svar på 35667)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 214.13.187.31)
Da jeg havde problemet med fejl på vikosekoblingen i Afrika, mødte jeg flere der kørte 300TDi (Defender kunne købes med 300TDi indtil for nylig i Afrika). Mange havde lavet en lille plade med et 32 mm. sekskantet hul i midten. Det passer til "møtrikken" der sidder på akslen. Der er så også huller, der passer med de bolte, der holder viskoenheden til selve plastic vingen. Nu vil vingen køre konstant med rundt og køle meget effektivt.
Denne løsning koster ekstra brændstof og bør kun anvendes når bilen belastes hårdt under meget varme forhold.
Ulempen er at vingen skal skrues af for at montere pladen. Husk at akslen har linksgevind, og kan være meget stram.

MVH
jakob edelvold
Index
35633: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (09-06-2006 16:21:46) (svar på 35595)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.77.68.242)
Hej Aren,
Du skal kunne høre den når du starter ret kortvarig,
Har prøvet det med at varme den op uden det store held at verificere den virker.

Det er i øvrigt en god ide med el kombination, også på vandet, forleden gik min kilerem til vandpumpen syd for Ålborg, og hvad gør man så starter sit oliefyr og sætter varme på max + tænder elblæseren (den er selvfølgelig også mulig at styre manuel) og sætter hastighed ned til cirka 70 kmt, og kommer både op til Engstrup og hjem igen uden at blive for varm i motoren, ja kabine blev noget varm!

Jep en bladt mange sjove opleveleser, med en LR.
Index
35662: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (11-06-2006 16:57:50) (svar på 35595)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.54.126)
Kære Arent
En nem og sikker måde at kontrollere en viskosekobling i kølersystemet på er, at bruge en damprenser.Lad motoren gå i tomgang, blæs damp ind i køleren.Virker koblingen vil vingen begynde at snurre lystigt, skru ned for dampen, til den spyder koldt vand ud, og vingen skulle gerne gå betragteligt ned i omdrejninger.
Hvis du er interesseret i et forsøg har jeg en damprenser der giver l65 grader.Jeg bor lidt nord for Aalborg i Langholt.Jeg har mobil 23 24 27 71.
Venlig hilsen #6671 per olesen
Index
35672: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (12-06-2006 08:59:07) (svar på 35595)
Steen Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.217.179)
Hej Arent og andre

Alt den snak om viskosekoblinger vakte min interesse, så jeg skilte en gammel viskosekobling fra en gammel Peugeot. Den er lavet som en olie/voks pumpe, og der er en fjeder (BiMetal) som når den bliver varm, drejer en lille plade, denne plade stopper for oliestrømmen inde i koblingen, og derved øges modstanden og propellen kobles mere til akslen. Denne type kobling virker som en automatgeares kobling, og overføre flere kræfter ved stigende hastighedsforskel imellem aksel og propel. En anden ting ved en sådan kobling, er at den Aldrig kan slides op! Men BiMetal fjederen kan ruste fast, med fejl til følge.

88'er hilsner Steen
Index
35687: sv: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (12-06-2006 13:33:24) (svar på 35672)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.77.66.126)
Hej
Nej Koblinge slides nok ikke op, men når væsken løber ud tager den ikke fat mere og det har jeg haf et par stykker der har gjort gennem tiderne, og den køler nu lidt mere end en el blæser, så jeg har valgt at have en permanet elblæser af den store type foran køleren, og så montere viskosen når man tror der bliver brug for den, som nu hvor sommere endelig er startet eller man skal på strandtur.
Hilsen Jes
Index
35690: sv: sv: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (12-06-2006 14:15:07) (svar på 35687)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.51.249.43)
Det luner med alle kommentarerne.

Da nålen på min tempføler pt. (29,7 grader varme) står pænt lodret og der ikke har været problemer med varm motor, vælger jeg at tro, at alt er ok. Det var nu også mest for at få løst gåden: Duer koblingen overhovedet - det ved jeg jo stadig intet om. Lidt utrygt - ik´?

Per Olsen, tak for dit konkrete tilbud. Jeg kontakter dig evt. senere - ikke lige nu.

Hilsen

Arent