35667:
sv: sv: sv: sv: sv: Viscosekoblig på 2,5 TD (11-06-2006 21:46:10) (svar på
35602)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 83.92.141.216)
Arent,
jeg går ud fra, at din nye LR også er udstyret med en temperaturmåler...
Går viseren op i det røde felt og maskinen bliver rigtig varm - det kan faktisk lugtes - kan det være, at viskosekoblingen ikke virker mere efter hensigten. Stop maskinen og kan du dreje vingen, så bør koblingen udskiftes. Jeg købte een til 1.200 DKK incl moms og fragt.
Kan du ikke dreje vingen, så ligger fejlen enten i thermostaten eller en tilstoppet køler.
I vort klima vil koblingen ikke arbejde ret meget og 55 km vil næppe jage temperaturen så højt op, at koblingen aktiveres.
Jeg kan ikke lige huske, om koblingen er forsynet med en mulighed for at låse den til konstant drift ved hjælp af nogle bolte, sådan som jeg kender det fra andre bilmærker.
Hvis der skulle opstå generelle kølingsproblemer, men alle de nødvendige installationer virker perfekt, kan man med fordel tappe kølevandet af og erstatte det med rent vand kun tilsat antikorrosionsmiddel. Det skulle give 20 til 25 % mere køling end hvis vandet er tilsat frostvæske/glycol.
Man skal dog huske på, at påfylde frostsikringen, når det bliver koldt igen.