tilbage

Land Rover Forum  

Index
37825: HMAK ½ Ton påhængsvogn (12-09-2006 20:20:11)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.81.187.82)
Hej allesammen
Jeg har lige erhvervet en militær ½ ton trailer M92, bygget af HMK i Hjørring. En forespørgsel ved HMK i Hjørring afslører at modellen har en 1600 kg aksel monteret. Det leder mig frem til følgende spørgsmål:

* Vil det sige at jeg kan få traileren indregistreret med en totalvægt på 1600 kg?
* hvad vejer sådan en svend? Jeg ha desværre ikke lige adgang til en brovægt, men hvis nogen kender nogen i Aalborg-området...
* hvor kan man købe reservedele til den?
* Har nogen prøvet at flytte akslen længere frem for at få bedre ligevægt?
*er der nogen der har et forslag til hvordan man får et hjul monteret foran på støttebenet. Kan man købe en erstatning for den nederste del af støttefoden til at montere med hjul på.

håber nogen af dem der tidligere har investeret i en lignende trailer vil dele erfaringer (stor smiley)

vh
Torben
Index
37828: sv: HMAK ½ Ton påhængsvogn (12-09-2006 20:44:11) (svar på 37825)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.102.32)
Hej Torben,
1. Det kan bilinspektionen (prøv Applus) i Hjørring svare på da de kender køretøjet vedr. specifikationer.

2. Brovægt findes ved alle korn og foderstoffer, størrer grusgrave, asfaltfabrikker og stensikkert nede på havnen.
Spørg bilinspektionen om det absolut skal være en
en Statsautoriseret måle og Vejerbod.(se tlf.bog)(Den på havnen)

3. Da det er HMK der har bygget den kan du nok ikke forvente et forhandlernet over hele DK. Men mon ikke de har fået akslen (vedr.træk og bremser) fra en ekstern leverendør, så der skal være en typeplade (sikkert malet over)på akslen med producentnavn og max. belastning.

4. Der er nok en årsag til akslen sidder der hvor den sidder og du må ikke flytte akslen da køretøjet så ikke svarer til godkendelsen fra HMK/bilinspektionen.

5. Det med hjul på støttebenet kan et traktorværksted klare på et par timer.

God fornøjelse med den.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
37890: sv: HMAK ½ Ton påhængsvogn (14-09-2006 17:43:33) (svar på 37825)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.93.235.105)
Hejsan Torben.
Du er velkommen til at ringe til mig ang. vægt.Hedegaard på havnen i Aalborg har vægt.Ude på strækning 11 er der kongelig vejer.Her i Langholt kan vi veje gratis om aftenen, ring trygt 23242771, med venlig hilsen
#6671 per olesen