tilbage

Land Rover Forum  

Index
37896: Brændstoføkonomi (14-09-2006 20:52:55)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.30.66)
Kan nogen oplyse mig om brændstoføkonomien/forbruget
i en midt-firser RR med hhv V8 og 2,5 Diesel motor?
Index
37901: sv: Brændstoføkonomi (14-09-2006 23:47:20) (svar på 37896)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.53.219.115)
Kører selv V8en fra 1987.
Brændstoføkonomi er ikke et ord i min ordbog.
Det er ikke relevant(desværre).

Verner
4586
Index
37903: sv: Brændstoføkonomi (15-09-2006 07:30:08) (svar på 37896)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.52.147.130)
Brændstofhvadfornoget?
Min 110" fra 84 opnår alt mellem 5 og 8 km/l afhængig af vindretning, dæk, temperatur og vægten af højrefoden.

vh

Rasmus
110" V8 1984
Index
37905: sv: Brændstoføkonomi (15-09-2006 09:11:20) (svar på 37896)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.207.32)
Jeg kører med 2,4 VM diesel og gør omkring 9 km/l, 10 ved langturskørsel og 8 ved småture.
Index
37909: sv: Brændstoføkonomi (15-09-2006 12:51:47) (svar på 37896)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
En V8 ligger på ca. 6 km/l ved almindelig kørsel, og ikke over 4 km/l ved hård-/by-/terrænkørsel
Hvis det er en insprøjtningsmotor (3,9 og større) er økonomien ca 10% bedre.
En 300Tdi ligger normalt omkring 10-12 km/l afhængigt af hvem og hvordan man kører. (tal efter min egen erfaring fra både V8 og Tdi)
Index
37911: sv: sv: Brændstoføkonomi (15-09-2006 14:09:16) (svar på 37909)
Søren Rasmussen #5846 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.4.11)
Jeg kører i en 1998 V8 90"er og fører et udførligt kørselsregnskab, som jeg finder ganske underholdende, også uanset, at tallene er noget anderledes, end da jeg kørte diesel.

Med en nøje regulering i.f.t. triptællerens misvisning er mit gennemsnit på ca. 10.000 km 7,38 km/l.

Som mange skriver, handler brændstofsøkonomien i en V8'er i meget stor grad af højrefoden. Har man rigtig god tid til bare at cruise en tur ud i det blå, kan man faktisk godt køre helt op imod 10 km/l. Det kræver bare, at man ikke skal have mange stop undervejs, og at farten ikke overskrider 70 km/t.

Ved almindelig landevejskørsel med 85-90 km/t kan man sagtens køre lidt over 8 km/l.

Bykørsel er til gengæld rigtig slem. Her snakker vi under 6 km/l, endda selv om det er rolig bykørsel. Og på samme måde koster også motorvejskørsel over 120 km/t rigtig dyrt.

Men som sagt - p.t. 7,38 km/l i snit med ca. 1/3 bykørsel, 2/3 landevej og generel rolig kørsel, hvor trafikken følges uden at danne kø, men overhalingerne er begrænsede.

Iøvrigt kører bilen lige godt på 92, 95 og 98 oktan, forstået på den måde, at man ikke umiddelbart fornemmer synderlig forskel. Men faktisk kører bilen forholdsmæssigt endnu længere på literen på de højere oktaner, end man betaler mere pr. liter. Først troede jeg ikke, det kunne passe, men efterhånden har jeg kørt bilen i så mange gentagne og sammenlignelige situationer, at jeg kan konstatere, at det passer.

Så altså blød højrefod og høj oktan i en V8'er...

PS: Min tidligere 300 Tdi 90"er kørte i gennemsnit ca. 10,5 km/l med tilsvarende kørselmønster og med yderpunkter fra 9-13 km/l.
Index
37912: sv: sv: sv: Brændstoføkonomi (15-09-2006 14:10:39) (svar på 37911)
Søren Rasmussen #5846 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.4.11)
1988 selvfølgelig .... men med drøm om en 1998'er ... ;-)
Index
37921: sv: Brændstoføkonomi (15-09-2006 20:50:01) (svar på 37896)
Niels Lauritsen #6572, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.174.215)
Hej Børge.

Nu er der jo ikke så store chancer for at finde en RR fra midt 80'eren med en 2,5'er da VM 2,5 først kom i 91.
Du skal nok regne med de ca. 9 kml for en VM 2,4 som gennemsnit, men den kan godt komme op lige over de 11 og den går kun meget sjældent under de 8. dvs. hvis du kan holde den under 120 på motorvej. alt over 120 koster!

Men husk, en VM'er er en godt motor når den virker... desværre er den sart, og et dyrt bekendskab hvis noget går rigtigt i stykker. Gudskelov er der af samme grund rigtig mange brugte stumper i omløb!

Hilsen Niels Lauritsen.
Index
37927: sv: Brændstoføkonomi (16-09-2006 16:21:23) (svar på 37896)
Flemming Thomsen #6571, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.96.181)
Jeg har en RR 93 med en WM 2,5
Jeg tanker som regel efter ca. 600 km, og så sluger den 55 liter.
Uden lommeregner er det vel i omegnen af 10,5

Mvh
Flemming
Index
37995: sv: sv: Brændstoføkonomi (18-09-2006 20:57:27) (svar på 37927)
Kurt Nielsen #7546, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.164.91.59)
Jeg har en RR 87 wm 2,4. Jegkørte i søndags en tur Almind Sandager Næs 100 km. tur retur.Blandet landevej motorvej hvor jeg fulgte trafikken,bilen brugte præcis 10ltr.


mvh Kurt H Nielsen
Index
38503: sv: Brændstoføkonomi (06-10-2006 09:07:31) (svar på 37896)
Sille Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.3.225.210)
Jeg har en 3,9 V8 fra 89. Den ligger mellem 5-6km/l og er helt nede og skrabe 3km/l med stor 3,5t trailer. Jeg kører fortrinsvis motorvej og må desværre erkende at jeg har en lidt tung højre fod.

Ud fra ovenstående kan det være jeg vil prøve at holde den under de 120.