37911:
sv: sv: Brændstoføkonomi (15-09-2006 14:09:16) (svar på
37909)
Søren Rasmussen #5846 (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 62.243.4.11)
Jeg kører i en 1998 V8 90"er og fører et udførligt kørselsregnskab, som jeg finder ganske underholdende, også uanset, at tallene er noget anderledes, end da jeg kørte diesel.
Med en nøje regulering i.f.t. triptællerens misvisning er mit gennemsnit på ca. 10.000 km 7,38 km/l.
Som mange skriver, handler brændstofsøkonomien i en V8'er i meget stor grad af højrefoden. Har man rigtig god tid til bare at cruise en tur ud i det blå, kan man faktisk godt køre helt op imod 10 km/l. Det kræver bare, at man ikke skal have mange stop undervejs, og at farten ikke overskrider 70 km/t.
Ved almindelig landevejskørsel med 85-90 km/t kan man sagtens køre lidt over 8 km/l.
Bykørsel er til gengæld rigtig slem. Her snakker vi under 6 km/l, endda selv om det er rolig bykørsel. Og på samme måde koster også motorvejskørsel over 120 km/t rigtig dyrt.
Men som sagt - p.t. 7,38 km/l i snit med ca. 1/3 bykørsel, 2/3 landevej og generel rolig kørsel, hvor trafikken følges uden at danne kø, men overhalingerne er begrænsede.
Iøvrigt kører bilen lige godt på 92, 95 og 98 oktan, forstået på den måde, at man ikke umiddelbart fornemmer synderlig forskel. Men faktisk kører bilen forholdsmæssigt endnu længere på literen på de højere oktaner, end man betaler mere pr. liter. Først troede jeg ikke, det kunne passe, men efterhånden har jeg kørt bilen i så mange gentagne og sammenlignelige situationer, at jeg kan konstatere, at det passer.
Så altså blød højrefod og høj oktan i en V8'er...
PS: Min tidligere 300 Tdi 90"er kørte i gennemsnit ca. 10,5 km/l med tilsvarende kørselmønster og med yderpunkter fra 9-13 km/l.