57602:
sv: hvordan samles automatgearkasse til rr 94 (19-01-2008 13:43:52) (svar på
57601)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 80.165.171.120)
Den du har pillet af, kaldes en converter eller momentomformer.
På halsen, kan du se at der er 2 slidser. Disse skal passe ind på et par tappe, du skal kunne se inde bag pakdåsen i fronten af gearkassen. Det er disse, der trækker frontpumpen i gearkassen.
Det er ikke usædvanligt at man glemmer denne sammenpasning, med et grimt og dyrt havari til følge.
Yderligere skal "splines" på de 2 lag aksler, der stikker frem fra gearkassen passe ind i de tilsvarende notgange i converteren.
Converteren skal sættes på separat, og skal ikke være skruet på motoren. Den måtte i grunden slet ikke have været pillet med ud. Du skal ikke fylde grus på nogen steder. Forsøger du at sætte den på, sammen med motoren, er det overvejende sandsynlig, at du smadrer pakdåsen, med, i bedste fald, et betragteligt oliespild til følge.
Ned på navlen og så forsigtigt sætter du converteren ind i gearkassen med respekt for pakdåsen. så drejer du gearkassen rundt bagfra, frem og tilbage, indtil du mærker, at den går i indgreb, med tænder og slidser/hakker, alt sammen med følelse og uden vold. Når det hele er faldet i hak, måler du afstandene på motoren og gearkassen/converteren og sikrer dig at det virkelig er gået fuldstændig i hak og der er plads til det hele i dybden.
Når du så får motoren ned og på plads, må der overhovedet ikke anvendes vold for at samle bellhouse/"koblingshus" med omgangen på motoren. Hvis det skal presses sammen, er det fordi converteren ikke er i rigtig indgreb. Det skal falde sammen med et behageligt, beroligende klap. Så ved man at det er OK :-)
Herefter må du sætte skruerne gennem medbringerpladen ind i converteren og spænde. Det kan godt være en ond øvelse.
Jeg ved ikke noget om pladsforholdene på en moderne RR, men på en Jaguar V12 er det til at have med at gøre, selv om det ikke ligefrem er morsomt, så mon ikke også det lader sig opføre på din vogn?
mvh
Knud