tilbage

Land Rover Forum  

Index
58334: 4 Trinsgearkasse RRC 83 V8 (02-02-2008 14:06:47)
Claus Kongsbak Refshauge #7314, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.86.113)
Efter en tur inde og handle skete der det ved udkørsel af parkeringspladsen, at roveren sagde nogle grimme lyde. SKRUNK. Jeg vælger på stedet at prøve at køre alle gearene igennem, men der er ikke noget unormalt at høre. HM.. Jeg kører hjem, der er intet, Men så da jeg skulle ha den ind i laden gør den samme, SKRUNK, Det lyder ikke godt, hæver bilen, tager den foreste kardan af, den var det ikke galt med, kører nu med difflock låst, uden kardan og den kører som den skal, bare med baghjulstræk alene. Så forakselen virker også som den skal. Min difflock er den type med vakumdåse, men jeg har svært ved at vurderer hvor let den skal kunne gå, nu her hvor den er skilt af fra transferboksen. Hvis jeg puster ganske let med trykluft virker den tilsyneladen godt nok, men hvor let er let. Kan det virkelig passe at gearkasse og transferbox er støbt ud i et. Jeg fandt et lille stykke metal, da jeg tog bundpladen af til transferboxen, men kan bare ikke se hvor det kommer fra. Skal jeg have en anden gearkasse og transferbox hvis det nu viser sig at det er der den er gal.
Jeg vil nu samle det hele og se om det hele ikke virker efter smørelse og gymnastik af alle dele. Min bil bliver brugt hver dag, så det burde ikke være fordi den ikke blive brugt. Har nu haft, kørt og arbejdet med bilen i over 2 år, men den her kan jeg ikke greje. Håber på lidt hjælp.

MVH Claus # 7314, reg.mjyl i syd.
Index
58338: sv: 4 Trinsgearkasse RRC 83 V8 (02-02-2008 17:05:35) (svar på 58334)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.212)
Hey Claus

Din gear/transfergearkasse er typen LT95 og ja den er støbt sammen. Den gode nyhed er du kan få gearhjulene ud af transfergearkassen mens den sidder på bilen. Jegs er der et par billige kasser til salg på Roverbørsen. Så mit forslag er at få fat i en workshopmanual på den, finde fejlen. Og Evt flække noget sammen fra en anden gearbox. Vedr. dit vakuumstyring, jeg har det også, bare i en one ten og det har ikke skabt sig endnu, thank god. Så der kan jeg ikke hjælpe. Håber du finder ud af det, og så må du meget gerne lægge det ind på denne tråd. Det gør tingene så dejligt for os alle, nå man selv har problemer engang. Husk hele boxen kører med motorolie 15/40.

Mvh

Mads
Index
58347: sv: sv: 4 Trinsgearkasse RRC 83 V8 (02-02-2008 20:50:43) (svar på 58338)
Michael Pasbjerg #4115, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.125)
Hej Mads

Jeg har kørt med LT95 i min RRC i flere år nu og alle steder er det anbefalet at den skal have 20W/50 motorolie. Er 15W/40 ikke for tynd til den?

mvh
Michael
Index
58356: sv: sv: sv: 4 Trinsgearkasse RRC 83 V8 (03-02-2008 15:38:40) (svar på 58347)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.212)
Hej Michael.

Den er selvfølgelig lidt tyndere, jeg tror personligt ikke det har den store forskel, så længe den ikke er syntetisk. Syntes den skifter bedre.

Mvh

Mads
Index
58391: sv: sv: 4 Trinsgearkasse RRC 83 V8 (04-02-2008 18:04:05) (svar på 58338)
Claus Kongsbak Refshauge #7314, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.86.113)
Hej alle. Godt med respons.

Men har nu fundet af at det næsten ikke kan betale sig at rode med den, når en ny kasse ikke koster mere, så jeg er lige ved at forespørge om en, og jo det er den med overdrive fra børsen. Jeg skal nok gi lyd fra mig med resultatet.
Ps. skal der den samme olie i både den gearkasse og transferkasse. Jeg ved, at det er motorolie i gearkasse, men transferkassen har jeg altid puttet 80-90W i. Er det helt forkert....

Index
58399: sv: sv: sv: 4 Trinsgearkasse RRC 83 V8 (04-02-2008 20:49:25) (svar på 58391)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.212)
Hej Claus.

Ja motorolie i begge. Ikke noget syntethelvede.

Mvh

Mads