"Parabolske" fjedre kommer i mange udformninger og kvaliteter. Desværre er ikke alle, hvad de udgiver sig for at være.
Parabolske fjedre kom på Land Rovere for mange år siden, på de Spansk producerede Land Rovere.
Da englænderne gik over til skruefjedre, udviklede Spanierne parabolske fjedre til deres modeller. Målet var at lave en fjeder der virker lige som en skruefjeder, men som ikke krævede ændringer af aksler og chassis.
En parabolsk fjeder kan i realiteten sagtens bestå af et lag pr. fjeder. Men af sikkerhedshensyn er der altid mere endt et.
Hver lag er udformet så det er tykkest på midten, og så faser ud efter en speciel formel, så det bliver tyndere i enderne.
Det er dette der giver mellemrummet mellem lagene.
At lave parabolske fjedre stiller meget store krav til udformning og kvalitet af stålet, det er store kræfter, der udløses når fjedrene både skal holde akslerne på plads, og samtidig skal kunne vandre så effekten fra skruefjedre opnås. Og skal man huske på tunge køretøjer, i hårdt terræn.
Den bedste virkning opnås hvis man samtidig skifter bøsninger både i fjedre og chassis ud med polybøsninger.
Jeg foretog operationen på min 109" i år 2000, fjedrene virker i dag som den dag jeg satte dem på.
Fjedervandringen er helt på højde med skruefjedrene på en 110", og jeg mener endda at have oplevet situationer hvor vandringen var større. Jeg har også monteret fjederlasker fra en One tonner, de er lidt længere, og det løfter bilen lidt mere end de to tommer, som de parabolske fjedre giver i sig selv, fordi lagene er færre.
De eneste fjedre der har TÜV godkendelse, og dermed dokumentation, er så vidt jeg ved fjedrene fra TIC, eller som det hedder i dag HST.
TIC fjedrene var før blå, men kopi produkter har tvunget producenten i Holland til at ændre navn og farve på fjedrene.
Jeg er ikke i tvivl om, at disse fjedre er de bedste på markedet. De har virket godt for mig i 7 år, og de andre i regionen, driller mig næsten ikke mere, efter de har set at hvor de kører kører jeg også i min gamle 109"
Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972
Og så lige et link.
http://www.heystee-automotive.com/