tilbage

Land Rover Forum  

Index
61978: Er der en biltyv til stede? (15-04-2008 09:25:07)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Der skulle vel ikke i det ærede forum være en, som på ærlig eller anden vis, har kendskab til, hvordan man kortslutter en RR fra 1985? Jeg er ret sikker på at tændingslåsen er gået i udu; men den sidder forbavsende godt kapslet inde, bilens alder taget i betragtning. Så før jeg splitter det hele ad, ville jeg gerne være sikker.

Børge R. der ikke kan forstå, at der aldrig er en kriminel når man har brug for det
Index
61979: sv: Er der en biltyv til stede? (15-04-2008 09:47:38) (svar på 61978)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 77.212.204.21)
Hvis du kan få tænding på, kan du kortslutte den store plusledning på starteren og den lille pol på starteren, og starteren kører rundt.
Hvis du ikke har tænding på, er der ikke nogen anden vej (mig bekendt) end at komme ind til tændingslåsen. Hvis du er ferm med et eldiagram, kan du også lægge plus på ledningerne uden at skille tændingslåsen fuldstændigt ad, men det kræver et diagram og lidt elforståelse.
Index
61984: sv: sv: Er der en biltyv til stede? (15-04-2008 10:42:29) (svar på 61979)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hmmm
Nu har jeg aldrig kortsluttet biler som sådan men du skal vel bruge:
- Strøm til benzinpumpen
- Strøm til tænspolen
- MASSER af strøm til starteren

Sådan i nævnte rækkefølge. Så burde den da starte.

At laderen så ikke lader fordi den ikke får ladespændingen, det er jo sekundært i denne sammenhæng.

Hvad konsekvensen af at trække nye midlertidige ledninger sammen med de eksisterende kan jeg ikke lige overskue.
Men hvis tændingslåsen er afbrudt/defekt så løber der nok ikke støm rundt mærkelige steder .....

Nej - jeg ved faktisk ikke så meget om det der el.
Er ret glad for at min gamle S2a er så simpel....

Hilsen Jens
Index
61985: sv: sv: sv: Er der en biltyv til stede? (15-04-2008 11:01:25) (svar på 61984)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Der er ikke tænding på, så jeg havde tænkt at omgå tændingslåsen. På film kan de jo gøre det næsten uden at kigge, de sidder bare og roder lidt inde under instrument
brædtet og så starter skidtet.
VH Børge der også er på vej back to basics


Index
61997: sv: sv: sv: sv: Er der en biltyv til stede? (15-04-2008 14:31:16) (svar på 61985)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
På film hviner dæk også på en grusbelagt plads!
Du skal ikke tro på alt du ser på film! :-)

Jeg er ikke stærk i elsystemet på Range Rover, heller ikke, men hvis systemet følger andre Lucassystemer er der følgende generelle retningslinier.

Den brune ledning burde være med fast strøm. Er der ikke fast strøm på den, er det her fejlen ligger. Den kunne du så give en + forbindelse uden om systemet. Pas på den ikke knitrer for meget når du tilslutter en snydeledning. Knitrer den vildt, er den kortsluttet og du fortsætter ikke med snydeledningen.

Den ene af de hvide ledninger er sikkert med en rød stribe. Almindeligvis aktiverer den forrelæet til startmotoren. Giver du den strøm skal startmotoren snurre, og den slipper du så igen, når motoren løber for egen kraft.

Hvid med sort stribe eller ren hvis er gerne til tænding og skal være fast tilsluttet strøm, for at motoren kan fortsætte med at køre. Den må du så bryde, når du vil stoppe motoren

Den tredie hvide aktiverer sikkert et hovedstrømsrelæ, der trækker alle forbrugere. Den skal også have fast strøm under færden. Brydes når turen er slut, idet du ellers vil tømme akkuen for strøm.
Held og lykke med udlandsfærden.

mvh
Knud
Index
61986: sv: Er der en biltyv til stede? (15-04-2008 11:07:03) (svar på 61978)
Palle Frederiksen #5780, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.73.66.128)
hej Hvis man kortslutter direkte på starter ,så husk at sætte den i frigear da det ellers kan gå meget galt !! hilsen palle
Index
61989: sv: Er der en biltyv til stede? (15-04-2008 11:50:49) (svar på 61978)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Nu skriver du jo ikke om det er en diesel eller benzin. Men hvis det er en diesel tager du en ledning fra plus-polen, og over på magnetventilen. hvis det er en V8 så skal den fra plus-polen og over på plus benet på tændspolen, som jeg så ikke lige kan huske hvad er for én, men brug udelukkelsesmetoden. Og for at starte den bruger du Thomas's teknik. :)
Index
61991: sv: sv: Er der en biltyv til stede? (15-04-2008 12:49:40) (svar på 61989)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Ded er en V8´er, og jeg har fundet bunden af tændingslåsen,
hvor der går 4 ledninger ind : 3 hvide (med stiber) og en
brun. Har prøvet forskellige kombinationer - ingenting sker
Kan man bare vride cylinderen ud når nøglen sidder i?

VH Børge, der bliver langsomt desperat da han skal bruge kareten på fredag til at hente en 2A´er i Tyskland
Index
61990: sv: Er der en biltyv til stede? (15-04-2008 12:49:03) (svar på 61978)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Børge

Du skal vel kortslutte bilen for at kunne køre????? Så der er ingen vej uden om. Du skal have afmonteret tændingslåsen - ellers vil ratlåsen stadigvæk være aktiv - og så kan du jo kun kører ligeud - eller hvad vej hjulene nu peger.

Når du har tændingslåsen af - er det bare at afmonterer bundstykket i tændingslåsen - så kan den startes med en skruetrækker i den pal hvor låsen ellers normalt ville sidde i.

Og det må jo næsten være en V8'er med den alder.

hilsen
Eddie

Index
61992: sv: sv: Er der en biltyv til stede? (15-04-2008 12:52:11) (svar på 61990)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Jeps Eddie men den er sgu ikke sådan at få af. Boltene sidder indvendig. Må hjem og finde Haynes, lidt nytte kan
den vel være til.

Børge
Index
61993: sv: sv: sv: Er der en biltyv til stede? (15-04-2008 13:25:25) (svar på 61992)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Der kommer ingen strøm frem til tændingslåsen. Har prøvet at køre direkte fra batteriet til kontaktenheden. Så spiller alle funktioner. Kan det alligevel bare være en sikring?

VH Børge der måske så småt fatter mod
Index
61994: sv: sv: sv: Er der en biltyv til stede? (15-04-2008 13:25:58) (svar på 61992)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Børge

Selve kappen rundt om ratstammen sidder så vidt jeg husker med 3 skruer - 2 nedefra og en oppefra.

Når du har taget kappen af - så find en majsel og en hammer. Så banker du på kanten af resterne af de 2 knækbolte der holder ratlåsen på ratstammen. Du skal banke på den side af knækboltene som ville være omløbsretningen når de skal skrues af. Det er ca. 10 minutters arbejde. jeg ved godt at en biltyv kan gøre det hurtigere men.......

Hilsen
Eddie
Index
62005: sv: sv: sv: sv: Er der en biltyv til stede? (15-04-2008 18:28:40) (svar på 61994)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Fandt ikke problemet; men omgik det. Satte en ledning fra
batteriet direkte til tændingslåsen. Håber det holder til
Tyskland og hjem igen. For hulen da hvor er der mange ledninger i sådan en RR. Glæder mig til noget mere low tech
Det er vist i seriebiler min fremtid indenfor LR ligger.

Takker jer alle for hjælpen, og det er den brune der er strømførende.

VH Børge som lige tager en prøvetur før færden går sydpå