tilbage

Land Rover Forum  

Index
8387: Galvanisk tæring ? (16-03-2003 21:23:54)
Michael Antonsen #5997, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.196.8.28)
Når jeg monterer diverse udstyr, bruger jeg rustfri skruer og møtrikker. Nu er jeg blevet i tvivl om der opstår galvanisk tæring i aluminium når det kommer i kontakt med rustfrit stål.
Er der nogle som har erfaring med ovenstående
Index
8390: sv: Galvanisk tæring ? (16-03-2003 21:48:43) (svar på 8387)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.127)
Det var et af de bedre spørgsmål, som jeg ikke helt umiddelbart havde et svar parat på. Men et opslag i en fagbog fortæller, at der kan opstå gnidningskorrossion når to forskelligartede metaller sættes sammen.Korrossionen kan nedsættes/forhindres ved, at der lægges en gummipakning mellem emnerne. Se tillige på bagende af Din LR, hvor rammen er skruet sammen med karossen: der skulle der iflg. fabrikken sidde en gummipakning. Men på den anden side set, opstår der ingen lyntæring, dvs, at der ikke kun pist står fire hjul i Din indkørsel en morgenstund mens resten er tæret bort. Alt efter, hvilket udstyr Du monterer, kunne Du overveje, at bruge popnitter istedet.
Index
8391: sv: Galvanisk tæring ? (16-03-2003 22:14:14) (svar på 8387)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.215.120.236)
Hej Michael
Mange tror fejlagtigt, at rustfri materialer går godt sammen med aluminium. Det er ikke tilfældet.
Der findes en spændingsrække for galvanisk korrosion, hvor guld naturligvis ligger højest og aluminium og magnesium ligger lavt. Når der er tale om korrosion i et bilmiljø med salt på vejene osv. ligger rustfrit stål på linje med almindeligt stål i spændingsrækken et stykke over aluminium. Det mere ædle metal, i dette tilfælde det rustfrie stål, vil forblive intakt, mens det mere uædle aluminiummen, vil forsvinde. Rover fabikkerne har i mange år galvaniseret alle de metaldele, der kom i kontakt med aluminium og det med stor succes. Først i de senere år, hvor man har monteret aluminium og stål direkte og umalet sammen, er der opstået problemer.
Konklusionen er, at rustfri stål og aluminium er ikke en god forbindelse. Man kan kompensere med gummiskiver og gummityller således at de to metaller ikke får elektrisk forbindelse.
Hilsen Steen
Index
8394: sv: sv: Galvanisk tæring ? (17-03-2003 07:34:52) (svar på 8391)
Andreas Bekker (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.247.243)
Da jeg for omkring 12 år siden samlede min 109" som jeg havde skildt total ad, tænkte jeg på samme problem!
Jeg har der hvor jeg har samlet min skærme også brugt rustfri skruer A4. Jeg har for nylig haft min skærm skildt ad, og kan berettte følgende!
Jeg smurte de rustfri skruer ind i et Anti-Rust produkt som hedder WaxSeal, inden jeg samlede skærmene, og kan er 12 år efter konstatere, at det var en god ide. Der er ganske enkelt næsten ingen galvanisk tæring at se! Jeg har også anvent samme fremgangsmåde i Hard Toppen. Med samme resultat! Enkelte udsatte steder er der dog tegn på lidt galvanisk tæring! men det er minimal! Ellers er det en god ide også som Paul er inde på at bruge gummi eller andet presseningsagtig materiale, der hvor du bolter f.eks bagkassen på rammen. Har man sat nye galvaniserede tværvanger på sin bagkasse, kan man med held smørge disse vanger ind i Bodysafe på siden som boltes mod aluminiumet.
WaxSeal har den evne, at det konstant arbejder, det vil sige, at når der er varmt så har det en konsistens nærmest som fedt! Det betyder at der ikke opstår skorper, eller hvad du vil kalde det! :-) Produktet har derfor en nærmest smørende effekt, derfor har jeg med held også brugt det som her beskrevet!
Index
8401: sv: sv: sv: Galvanisk tæring ? (17-03-2003 17:59:08) (svar på 8394)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 62.107.158.13)
Hvor køber man Wax seal?.

Index
8402: sv: sv: sv: sv: Galvanisk tæring ? (17-03-2003 18:37:59) (svar på 8401)
Andreas Bekker (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.247.243)
Jeg har købt det hos bak og uhrenfeldt i en 5 liters dunk!
Men det kan formodentlig købes i andre reservedels lagere. Det er et Engelsk produkt! fra Comma. Har brugt det i nogle år, men kan ikke anbefale det til invendig i vangerne. Kun udvendig, ja og så selvfølgelig som smørgemiddel til bolte! En anden ting man også kan overveje når man samler skærme er evt, at bruge nilon skiver! som jeg også overvejede. :-)