8665:
sv: Kanstskifte (06-04-2003 13:36:56) (svar på
8664)
Benny Jepsen (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Ulrik.
Du skal have alt det der er foran motoren væk.
Du starter med frontgitter, så køler, propel, remskive på vandpumpe og krumtap, generator og servopumpe.
Så starter du ovenpå motoren med hele indsugningsmanifolden, ventildæksler, vippetøj, stødstænger og de hydrauliske ventilløftere.
Så kan du afmontere hele forkammeret incl. strømfordeler, oliepumpe og vandpumpe (husk de små 8mm bolte der er svære at se nedenunder vandpumpen).
Nu er der fri adgang til forkæde og knastaksel, som skal kunne trækkes ud af motorblokken, uden brug af værktøj. Det er kun tandhjulet på knastakslen der er skruet fast, på krumtappen sidder den i en not.
Du samler det hele igen i omvendt rækkefølge og skal være meget omhyggelig med at på placeret krumtap og knastaksel rigtig i forhold til hinanden (se på markeringerne).
Når du har forkammeret monteret er det en god ide hvis du har mulighed for at køre olietryk på motoren, dvs. få oliepumpen til at dreje rundt ved at lave et værktøj der passer ned i det hul hvor strømfordeleren skal sidde, og som med en boremaskine kan dreje pumpen rundt (med uret, set fra oven).
Jeg vil anbefale at du sammen med knastakslen, også skifter forkæden og kædehjul på både krumtap og knastaksel, lige som du også bør skifte alle de hydrauliske ventilløftere og den forreste pakdåse på krumtappen.
Hele operationen kræver ikke nogen form for specialværktøj, og hvis du er almindelig kvik med værktøj og mekanik, bør det kunne gøres på ca. 6 - 7 timer.
Rigtig god fornøjelse med dit weekend-job og husk nu at smørre godt når du montere den nye knast og følgerne.
Mvh. Benny (2711)