95151:
sv: dicovery (06-03-2010 15:58:24) (svar på
95143)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 87.59.174.38)
Hej Troels
Som Ib's link angiver, er TD5 alias Storm-motoren oprindeligt udviklet i Rover-regi, om end den blev gjort færdig og sat i produktion, mens BMW kontrollerede Land Rover.
Storm-motoren er en 5-cyl. variation over en dieselbaseret motorkonstruktion kaldet L-Series, der i et vist omfang har udgangspunkt i Perkins MD Prima-motoren og i forskellige former fandt anvendelse i Austin-, Rover- og Honda-modeller, mens Rover havde joint-ventures med den japanske koncern.
Da BMW til Hondas fortrydelse overtog kontrollen med Rover, var sidstnævnte i øvrigt langt fremme med G-Series commonrail-varianter, men arbejdet blev aldrig gjort færdigt.
Til gengæld besluttede BMW at bruge Storm-projektet, til udvikling af en ny 5-cyl. motor til Defender og Discovery. Storm-konceptet der skulle have afløst de tidligere L-Series motorer rummede mulighed for at udvikle nye motorer med slagvolumen på 2.0, 2.5 og 3.0 liter, men da BMW i forvejen havde en stribe veludviklede motorer på 2.0 og 3.0 liter, blev det kun til den 5-cyl. TD5-motor.
Om man skal identificere og betegne Storm-motoren som britisk eller tysk kan let føre til en strid om kejserens skæg og længden på en snothas. Den blev sat i produktion, mens Land Rover havde tyske ejere, men konceptet udsprang af britisk ingeniørkunst.
Da den 5-cylindrede Storm-motor udelukende er anvendt i modelserierne Defender og Discovery er det vel på sin plads blot at betegne den som en in-house udviklet Land Rover-motor.
Håber det gav dig lidt til at give svar på tiltale næste gang, du afæskes svar på din Disco-motors DNA-profil.
God weekend
Morten