tilbage

Land Rover Forum  

Index
116689: lidt af hvert ang. Range Rover 3,9 fra 1991 (12-11-2011 20:16:35)
Nikolai Norup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.215.239)
Hey Folks
Jeg har lige nogle hurtige Range Rover spørgsmål. Det er en RR 3,9efi, 2 dørs, fra 91 og jeg er nybagt RR ejer, så jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med/holde den op imod. derfor:

1) Hvor meget lyser knapperne/kontakterne i kabinen? Jeg har lys mit instrumentbræt, højre side af ventilatorindstilling (hvor man kan bestemme hvor luften skal blæse henad), men ikke så meget i venstre side af samme panel.
Uret er der ikke lys i?
Af de 6 firkantede knapper til venstre(dvs th for rattet), hvoraf to er inaktive/blokeret; (der er tågelys, kabinelyskontakt, varme i for/bagrude kontakt) , er der lys i den til bagrudevarmen, men burde de ikke alle have lys i? Og er det i så fald nogenlunde lige til at skifte pærerne inde bagved?(flid, fedt og snyd tricks modtages gerne)

Gearvælgeren er der lys i og kabinelyset i loftet virker (men ikke i bagage rum, bør det lyse samtidig med kabinelyset?)

2) Ventilation. Jeg får varm luft ud ad blæserne til forruden og til fødderne, men dem i midten, altså lige ind i kabinen, kommer der kun kold luft ud af (og når man lukker for dem, kommer der kold luft ud omkring dem, så det næsten kan være hip som hap om de er åbne eller lukkede). Er det normalt, a la udluftningsklapperne under forruden på Defenderen? Eller er det meningen man skal kunne få varm luft ud af midterdysserne?

3) Varme i forrude/bagrude. Varmen i forruden fungerer tilsyneladende ikke, kan det skyldes at jeg har en revne i forruden, samt sten slag, eller burde der være lidt hul igennem alligevel?
Tilsyneladende er der el-gennemstrømning i bagruden, men knappen man trykker på for at aktivere det således at den lyser med hvidt i stedet for grønt, kan ikke holde sig selv "inde", den springer hele tiden ud, dvs tilbage til grønfarvet. Er det relæet inde bagved der er funky eller?

4) Der er en læk ved den bageste venstre aksel, således at fælgen fedtes ind. Jeg har ladet mig fortælle at det er en pakning der er utæt og det lyder jo plausibelt nok, men hvilken? Når jeg kigger i parts kataloget (RR86-93 parts catalog) under axles and suspension fiche 2 H7 (side 251) er der adskillige oil seals og washers (part nr 571718;FRC2349,571890, FRC2889, 571755 etc), et hurtigt kig hos fx rimmerbros ( http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID009323 ) ses det da også at man kan købe mange slags, men jeg gider ikke købe et helt sæt med lejer etc (99 pund!), hvis det blot er en lille snoldet pakning til 99 cents der er tale om. Hvad er den mest normale pakning der er utæt her? Dvs, hvilken pakning skal jeg investere i?

Det blev til en længere smøre! Fortsat god weekend til jer alle og på forhånd tak for hjælpen
Mvh
Nikolai
Index
116691: sv: lidt af hvert ang. Range Rover 3,9 fra 1991 (12-11-2011 20:41:09) (svar på 116689)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.244.232)
Meget af hvert synes jeg; der er en lysdæmper, reostat, som man kan skrue op og ned på instrumentlys, fingerhjul på instrumentbrædt i knæhøjde til højre for rat (på en 1987RRC) Det utætte baghjulsnav kan skyldes blokeret akseludluftning.
Index
116711: sv: sv: lidt af hvert ang. Range Rover 3,9 fra 1991 (13-11-2011 10:08:06) (svar på 116691)
nikolai Norup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.215.239)
reostaten fungerer fint nok. Jeg fandt dog ud af hvad der burde lyse ved at nærlæse partskataloget, dog kan jeg ikke helt gennemskue hvor pærerne til de firkantede kontakter gemmer sig? Inden i kontakten eller bagved? Ellers hitter jeg nok ud af det, når jeg splitter det ad.
nu hvor man vågnede op til regulær rimfrost, kan jeg se at varme i bagrude og forrude fungerer, ikke voldsomt kraftigt, men der er dog hul igennem.

Hvad jeg derimod ikke har kunne læse mig til er om der burde (kunne) komme varm luft ud af ventilationsdysserne (eller hvad de nu hedder) "i midten" - og hvis ikke, hvordan undgår man så at det trækker koldt ind i kabinen af samme vej - og hvis ja, hvori ligger fejlen så højest sandsynligt?

Tak for tippet om akseludluftning, det må tjekkes!
/Nikolai
Index
116720: sv: sv: sv: lidt af hvert ang. Range Rover 3,9 fra 1991 (13-11-2011 13:20:11) (svar på 116711)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Ventilations riste i midten er udelukkende frisk luft dyser, de åbner op ud til. De kan dog også være til aircon hvis den er monteret med dette.
At det trækker ind hele tiden kan skyldes flere ting, spjæld der ikke lukker ordenligt eller defekt pakning omkring spjæld.
Pærene til kontakt gruppen sider inde bagved, hele pladen kan vippes af og giver således adgang.

Anders. Range Rover 1991
Index
116732: sv: sv: sv: sv: lidt af hvert ang. Range Rover 3,9 fra 1991 (13-11-2011 16:01:48) (svar på 116720)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.254.88)
Nogle årgange RRC havde lyslederkabel ud til nævnte kontakter; din kan være en sådan.
Index
116738: sv: sv: sv: sv: sv: lidt af hvert ang. Range Rover 3,9 fra 1991 (13-11-2011 18:10:10) (svar på 116732)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Er det ikke på de tidligere modeler Verner?
Index
116741: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt af hvert ang. Range Rover 3,9 fra 1991 (13-11-2011 19:27:59) (svar på 116738)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Jo, det var vistnok 1986-89. Jeg har en sen 1990´er og kan kende dine problemer. Der sidder en 1,4 W pære uden sokkel i hver kontakt, der tænder ved aktivering. Autobremsen i Rødovre havde dem, da jeg skiftede dem. De fås i klare, grønne eller gule (sørg for at få de rigtige, min har grønligt lys). Det er en lille detalje, men det ser jo godt ud, med de lys.
Der er også lys i uret, pæren er nok også gået der. 2W bajonetpære.
Ventilationslugerne ("louvres" på engelsk), kan kun give kold eller A/C luft. Selvom man vipper regulatorarmen på varmepanelet (den arm, der sidder i venstre side) til 0, føles det temmelig koldt om vinteren. De kan pilles forsigtigt ud, og man kan lægge en klud bag om vinteren (patetisk, men har reddet mig fra forkølelse sidste vinter). Alternativt kan man knibe balderne sammen, tænke på fædrelandet og nynne God save the Queen, det er nok the english way...fjerner dog ikke brokket fra medpassageren. Der kommer også meget træk ind via hullerne i torpedoen (plade mellem motorrum og kabinen). Rusthuller gør det ikke bedre, men også alle slange- og ledningsgennemføringer kan med fordel få en klat sort silicone. Der sidder også nogle gummipropper, som kan være faldet ud.
For- og bagrude demist er også lidt specielt. Bagruden er alm. tænd/sluk, men forruden bruger temmelig meget strøm (sikret med 2 x 25A), og derfor er den tilsluttet via et Voltage Sensing Relay. Spændingen på batteriet skal altså være "helt oppe", før den tænder. Hos mig betyder det, at motoren skal have kørt et minuts tid. Det er et "ringetryk", der tænder ved første tryk, og slukker ved næste. Der er også en timerfunktion i relæet, så det selv slukker efter ca. 10 minutter.
Lyset i bagagerummet bør tænde og slukke med kabinelyset. Det er en 10 W pinolpære (festoon på engelsk). Pas på når du skifter den, lygte"glasset" af klar plast er meget sprødt, og tapperne knække nemt at (bajonet-princip). Lygteglasene kan købes hos Paddock, men er temmelig dyre. Der er også en kontakt ved baglugen, så lyset tænder når lugen åbnes. Hvis lugen er rusten, eller hængslerne slidt, kan kontaktpalen ikke nå rigtigt, og lyset tænder når man kører over bump på vejen. Jeg fjernede tilslutningen til denne kontakt.
Tillykke med din skønne bil.
Mange hilsner
Bo Helsted.



, t (
Index
116801: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt af hvert ang. Range Rover 3,9 fra 1991 (14-11-2011 18:27:24) (svar på 116741)
Nikolai Norup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.52.89.134)
Tak for alle de gode indlæg. Alt i alt kan jeg så, til min store overraskelse, konstatere at jeg faktisk har en rimelig fejlfri RR! De fejl der er, er primært kosmetiske og mindre vigtige(et par patina-rusthuller ufortalt). Det er jo rart at vide.
Er ledningerne til den kontakt på baglugen tilfældigvis to lyserøde sager? Der hænger nemlig to og dingler deromme som jeg ikke lige kan regne hvor kommer fra og er på vej til.....
/Nikolai
Index
116823: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt af hvert ang. Range Rover 3,9 fra 1991 (15-11-2011 09:37:34) (svar på 116801)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Nikolai,
diagrammet beskriver dem som "purple", men det kan godt være dem til kontakten. Den skal sidde i venstre side. Der løber også nogle temmelig underlige stik og sammenkoblinger (sorte stik med ledningsløkker, der umiddelbart ser uvirksomme ud) under "tagpappet", der har forbindelse til el-bagruden. Varmetrådene bruges nemlig også som FM-antenne via en sort boks med antenneforstærker/filter. På min bil giver det sig udslag i, at jeg ikke kan høre svage stationer, når jeg tænder el-bagruden.
Har du ikke en workshopmanual med diagrammer?
Hilsen Bo