Skat og afgifter
Et tilbagevendende spørgsmål blandt veteranentusiaster er “hvad koster det?” Ja, hvad koster en Veteran-Land Rover i skat og afgifter.
Indregistreringsafgift!
Veteran el “brugsafgift”
Pga det danske afgiftsystem, så er der rigtig mange Land Rovers der oprindeligt blev indregistreret på gule plader, dvs som varevogn uden bagsæder. Når en Land Rover bliver veteran, er der mange der gerne vil have den indregistreret som personbil på hvide plader, eller der er dem, som har købt en veteran Land Rover i udlandet og nu vil have den indregistreret som veteranbil
De fleste entusiaster taler om “veteranafgift”! Staten taler om “brugsafgift” ud fra den betragtning at en veteran ikke bruges lige så meget som en alm vogn. Men uanset, så taler man om det samme, Vil man have indreg. en gul plade Land Rover eller en importeret Land Rover, og skal betale afgift, så er det det samme, om man siger veteran eller brugsafgift.
Egentlig er det meget simpelt, og så alligevel.
Baggrund.
Sammenslutningen af veteranbilsklubber “motorhistoriske Samråd” Forenede Amerikanerbilklubber samt Forenede Danske Motorejere, FDM, har gennem mange år kæmpet for en lempeligere afgift for køretøjer over 35. som i denne sammenhæng kaldes veteranbiler. Staten, dvs visse politikere og ikke mindst embedsmænd frygter dog at der vil blive spekuleret i lavere afgift på veteranbiler, eller sagt på en anden måde, at en veteranbil ville være et billigt alternativ til en anden gammel bil.
Derfor er afgiftsystemet ikke helt så enkelt, som det kunne være.
Som udgangspunkt, beregnes brugs/veteran-afgiften som ved alle andre biler, men når en bil er over 35, så udregnes afgiften efter 75% af nyprisen, inklusiv den på den tid gældende moms og leveringsomkostninger. En gang var det 40% af nyprisen, men i Juni 2021 kom der efter pres fra ovennævnte organisationer nye regler.
Djævlen: Se umiddelbart skulle det jo lyde ligetil, men da man samtidig opererer med “skalaknæk” dvs en relativ lav afgift for den første del af prisen, så en højere pris for den næste del, samt en meget høj pris for den sidste del, og når man samtidig ihukommer inflationen i 70’erne og 80’erne, så vil man opdage, at gamle biler over 50 år er relativt billige, da deres nypris var lav i kroner og ører, mens yngre veteraner koster noget mere i afgift, fordi inflationen fik bilpriserne til at stige voldsomt. Derfor kan f.eks en Serie Land Rover, der jo egentlig er den samme model, koste vidt forskelligt, for det er årgangen og den respektive nypris, der er afgørende. Sagt på en anden måde, en vogn fra 1963 er noget billigere i afgift, end den tilsvarende vogn fra 1983.
Regnestykket:
Man begynder med at finde vognens nypris uden afgift, inkl moms og levering. Den pris fremgår ofte af gamle bilrevyer, salgsbrochuer, forhandleres prislister osv. (Det er også her Skat Motor finder nyprisen.) Så finder man 75% af det beløb. Eller 3/4 om man vil Det beløb er så “afgiftgrundlaget” altså det beløb afgiften beregnes ud fra.
Her tager man så 25% af de første 65.800,- dernæst er det 85% af beløbet op til 204.600 kr. og så 150% af resten.
Eksempler:
En Serie 2a i 1963 kostede 20.000,- kr. Afgiftgrundlaget er så 15.000,- som der så skal betales 25% eller en 1/4 af. hvilket er 3750,- kroner. Hertil syn og nummerplader.
En OneTen 110″ kostede i 1983 lad os sige 120.000.- uden afgift, men med moms og levering. Her er afgiftgrundlaget så 90.000,- .25% af de første 65.800,- er 17.200,- og dernæst er det 85% af beløbet mellem 65.800 og 90.000,- det er 20.570,- Tilsammen er det 37.770.- kroner i afgift.
Det er altså altafgørende at kende sin vogns nypris før afgift, og den afhænger ofte af hvilker år den blev indregistret første gang. Så den der med at “Jeg kender en, der har en 88’er, han skulle af med mindst 25.000.- Den holder ikke længere. Dels er afgifterne lavet om, og dels er det fuldstændig afhængig af nyprisen!
Her kan man evt modregne allerede indbetalt afgift, men taler vi om importerede vogne, eller vogne, der har kørt for værn og væsen eller er fra før der var afgifter på gul-plade biler, så er der jo ingen afgift af modregne.
NB: Originalitetskrav:
Indtil 2021 var det en forudsætning for at få en veteran afgiftfastsat efter “brugsværdien” at den stod fuldstændig original. En regel Skat tolkede meget stramt, og lettere vilkårligt, da det er de færreste veteraner, der er fuldstændig originale. Ofte er der monteret andre fælge, andre sidespejle, andre sæder, den er blevet omlakeret osv.
Denne regel er nu ophævet. Nu er det kun årgangen der tæller.
Brændstofafgift:
Indtil juni 2021 blev veteraner pålagt en tillægsafgift ved indregistrering, udregnet efter brændstofforbrug. Et forbrug der igen blev udregnet efter en sindrig formel, hvor motoren volumen, sammenholdt med køretøjets vægt gav et anslået forbrug pr km. Veteraner bliver efter 2021 ikke pålagt denne afgift.
Miljø-zoner
Foreløbig er veteraner, både benzin og diesel fritaget for regler om miljø-zoner.
Så man kan sagtens køre sin gamle Diesel-Land Rover ind i København centrum eller Århus midtby, uden at komme i konflikt med dvs. miljø-zoner.
Vægtafgift
Som udgangspunkt er vægtafgiften en 1/4 når vognen er over 35 år. Så alt efter om man kører diesel eller benzin, på gule eller hvide plader, så er afgiften afhængig af køretøjet. Hvis en gul-plade benzin, der ikke er veteran f.eks koster ca 2800 om året, vil den koste ca 700 om året som veteran. Er det derimod en diesel personbil, kan den hurtigt koste over 4000 om året, som veteran.