tilbage

Land Rover Forum  

Index
5943: Rustbeskyttelse (07-10-2002 15:13:03)
thomas marker (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Nu nærmer den grumme og saltrige vinter sig med stormskridt.

Tanken om rustbeskyttelse af undervogn af min 110´´ fra 1984 har derfor meldt sig.

Har I erfaringer med hvor man kan få det gjort bedst (og billigst) i Københavnsområdet og hvad gør man, hvis man selv vil kaste sig ug i projektet?

MVH
Thomas Marker
Index
5944: sv: Rustbeskyttelse (07-10-2002 16:01:24) (svar på 5943)
Christian Ballisager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Hej Thomas,
- hvis du bruger din bil i terrænet så vil jeg anbefale at du maler rammen udvendigt - og så giver den noget 'fedtet stas' inde i rammen. Dinitrol, Tectyl eller lign.

Det er nemlig møj irriterende at få bjergnings-grej gjort fedtet af undervognsbehandling.

hej
Christian
Index
5945: sv: Rustbeskyttelse (07-10-2002 16:31:37) (svar på 5943)
Søren Søndergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Hej Thomas

Jeg undervognsbehandlede selv min 110".
Jeg brugte Dinitrol fra Harald Nyborg og en trykluftssprøjte.
Inde i rammen og udenpå brugte jeg noget tyndt penetrerende sjask (Dinitrol ML), hvorefter rammen udenpå fik et tykt slidlag (noget sort Dinitrol). Alt i alt kostede undervognsbehandlingen godt 500,- kr.

Slidlaget tørrer op til et sejt panser, og her ét år efter behandlingen ser det rigtig godt ud. Man skal dog lige være opmærksom på, at det på et tidspunkt begynder at skalle af, hvorved fugt kan samle sig under behandlingen - så er det tid til en frisk behandling.

Selve undervognsbehandlingen er et træls stykke arbejde - man bliver smurt ind fra top til tå. Husk at dække bremserne af med plastposer.

venlig hilsen
Søren/5488
Index
5950: sv: Rustbeskyttelse (07-10-2002 22:41:33) (svar på 5943)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Linolie, opvarmet til 50 grader C og påført med tryksprøjte(gartnersprøjte) uden tilsætning af luft. Det koster ca. 140 kroner for 5 liter af det billigste, og hærder op til en sej, slimet, gummiagtig masse der ikke er til at rive fra hinanden. Det bevæger sig godt sammen med stålet, og så er det miljøvenligt.
Jeg kunne aldrig drømme om at bruge andet, til hulrum kan det være en fordel at blande 50% rapsolie i, den tørrer nemlig en del uden tilgang af lys.

Desuden sikrer linoliens meget små molekyler en rigtigt god indtrængning, meget bedre end selv det bedste tectylprodukt. Og så kan det faktisk også standse rust, for det trænger ind i rusten og hærder op. Derved bliver de tørre rustflager forvandlet til seje, vandafvisende,sammenhængende plader.

Som de siger i reklamen: Prøv det!

/tony
Index
5951: sv: sv: Rustbeskyttelse (08-10-2002 08:22:31) (svar på 5950)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Hej Tony.
Det lyder godt, men hvordan er det at vaske mudder af. Sætter skidtet sig ikke bare godt fast i det der slimede slaskede beg ? Kan der bruges højttryksrenser ?

Som Leth ville sige : chassisrammen slibes med korn 180, og læg den derefter i linolie natten over !

Mvh.
Verner / 451.
Index
5960: sv: sv: sv: Rustbeskyttelse (08-10-2002 19:59:07) (svar på 5951)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Nope, når det er hærdet er overfladen så stærk som hvis det er maling. Jeg ved dog ikke med høtryksrenser -det må komme an på en prøve :)

Jeg lærte det af min farfar, længe inden Leth fik tv-nykker :)
Index
5978: sv: sv: sv: sv: Rustbeskyttelse (11-10-2002 19:30:29) (svar på 5960)
Jan Bager Isaksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Hej Tony

Jeg synes det lyder spændende jeg skal nemlig have rustbeskyttet min bil i næste uge men hvorfor skal det varmes op ?

hilsen Jan Bager Isaksen
Index
5980: sv: sv: Rustbeskyttelse (11-10-2002 22:30:37) (svar på 5950)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: )
hej Tony!

Meget interessant det der linolietrick, men sig mig, hvor køber du linolie til den pris (mit byggemarked skal ihvertfald have mere end det dobbelte!)

venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
5981: sv: sv: Rustbeskyttelse (12-10-2002 13:07:16) (svar på 5950)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjy (medlem) (ip-adr: )
Hej Tony
Kanon Idé med den der linolie, er der nogle krav til om det skal være koldpresset eller hvad der ? Og hvad med den der sprøjte du bruger, det må da næsten også blive en engangs fornøjelse, hvis skidtet stivner i den ?

Morten 5940
Index
5986: sv: sv: sv: Rustbeskyttelse (12-10-2002 17:40:46) (svar på 5981)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Jeg har d.d. afprøvet ren rå linolie fra Borup i en skidtbillig havesprøjte. Kors hvor det sviner. Jeg fik et spild på ca. 50-75%. Men stadig meget billigere end Pava etc.

I spildet er ikke indregnet de par liter der forsvandt da slangen hoppede af trykbeholderen.

Før i tiden brugte jeg "nams". Brugt gearolie, linolie og tectyl påført med pensel. Arbejdet i dag var en ren fornøjelse med sprøjten.

Luk sprøjten tæt uden tryk efter brug. Så stivner olien ikke (den er heller ikke stiv i dunken, så kunne man ikke få den ud).

Man skal dog passe på med stof vædet med linolie. Det kan selvantænde. Kassér klude med det samme eller prop dem ned i dunken og luk den før den smides ud. Kedeldragten bør vaskes med det samme eller lægges i blød.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
5982: sv: Rustbeskyttelse (12-10-2002 14:46:19) (svar på 5943)
Lars Billingsley (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Priser på linolie
prøv at se på www morsmalling.dk
der kan alle være med
Lars
Index
5987: sv: Rustbeskyttelse - linolietyper (12-10-2002 17:53:27) (svar på 5943)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Jeg fandt lige nedenstående hos Teknologisk Institut.

Med venlig hilsen
S. Vels
---

Rå linolie, dvs. koldpresset og varmpresset linolie, er hygroskopisk, dvs. at olien selv er istand til at optage og afgive fugt. Dette bevirker, når olien anvendes til grunding på træet, at fugtvandringen i træet er større end hvis olien er forarbejdet. Ved anvendelse til maling bevirker oliens hydrofile tendenser, at malingen ved vandpåvirkning danner blærer.

Rå koldpresset linolie er den mest diffusionsåbne og mest hygroskopiske, samtidigt med at denne olie forvitrer hurtigere end de andre olier. Dens evne til at trænge ind i træet er middelmådig sammenlignet med hvilken indtrængningshastighed, der kan opnås ved en forarbejdning af linolien.

Linoliefernis opvarmes oftest til mellem 100-150°C i flere timer, hvor der samtidigt tilføres ilt. Denne olie er mere diffusionslukket, mindre hygroskopisk og har bedre slidstyrke end en koldpresset olie. Linoliefernis trænger langsommere ind i træet end koldpresset linolie.

Standolie fremstilles ved at opvarme olien til en temperatur på typisk mellem 200 300°C uden indblæsning af ilt. Denne olie er den mindst hygroskopiske olie, mest diffusionslukkede og slidstærke. Standolie er meget tykflydende og langsom hærdende. Den anvendes derfor sjældent alene som bindemiddel til fremstilling af maling. I linoliemaling udgør denne olie normalt 5-10% af olieindholdet. På grund af at denne linolie er så tykflydende, trænger den langsomt ind i træet.